5:Lari Je

1 0 0
                                    

Aku terkaku apabila lelaki itu suruh aku lari. Yes, mase tu si syaufiq terbaring sebab kene tendang. "OI, PEREMPUAN. LARI GILER" jerit Amir lagi. Bukan apa dia risau takut si setan tu bangun lagi. Macam kurang hajar tapi jantan macam tu layak kita kurang ajar.

Amir bengang dahla dia tak kenal perempuan tu dia datang pun sebab Amriel yang suruh tapi kenapa perempuan tu degil sangat. Dia nak tunggu setan tu bangun dulu ke. "LARI GILER" jerit Amir lagi. Ape yang perempuan ni tak paham bahasa sangat.

Naira terkejut dan tak mampu bangun sebab yang pertama dia taknak orang lain sakit sebab dia. Yang kedua purdah dia dah hilang entah kemana. Yang ketiga dia tak boleh di tengking. "Taknak, nanti awak" jerit Naira. Amir mendegus, perempuan ni memang cari nahas. "arghh.... Kau sape sial..." suara tu.

Amir memegang kepalanya yang berdesing. Yes, setan tu dah bangun. "OI, PEREMPUAN. LAST AKU CAKAP LARI" jerit Amir. Kepala yang berdenyut di biarkan. Dia berpaling membalas tumbukan syaufiq. "jantan kau duduk diam" serentak dengan itu Amir jatuh terduduk. Gelak tawa syaufiq semakin sinis.

"mana kau nak lari nai. Tu la bodoh lagi" jerit Syaufiq yang mendekati Naira. "oi, pengecut. Kacau perempuan" jerit dua orang kembar yang menghampiri si syaufiq. "PEREMPUAN AKU NAK KAU LARI WALAU APA PUN ALASAN KAU. LARI SEKARANG... TOLONG" jerit khalish.

Maka bermulalah pergelutan antara syaufiq dan dua orang jejaka malaya. Tanpa membuang masa, Naira terus berlari dia tak mahu jadi bodoh lagi. Dia menutup muka dengan tangan lalu berlari. Tak sampai 10 langkah "Naira kau nak lari mana. Hero ii kau dah kecundang nih" jerit syaufiq.
Terjengil bijik mata Naira. Lelaki tu.

Tanpa melayan si syaufiq Naira terus berlari tapi tangannya terlebih dahulu dipegang. Dia merentap kuat tangannya. Dia kene lari selamatkan diri. Dah 3 orang pengsan. Mati la dia.

Dbukk.. Dbukkk... Dbukkkk...

"aduh..." Naira mengaduh. Ya, Allah selamatkanlah aku. Jangan kata yang aku langgar ni kroni ii syaufiq. "Nah, purdah kau. Jangan takut aku baik. Dengar cakap aku pakai dan lari Now" arah AMRIEL dengan nada yang lembut tapi tegas.

Mendengar sahaja arahan dari lelaki ini. Entah mengapa hati dan fizikal mengikut segala arahan yang diberikan lelaki ini. Sekuat hati dia berlari dan menuju ke kelas. Dia membetulkan pakaiannya. "Assalamualaikum cg, izinkan saya masuk" minta Naira sopan. Walaupun dia sebenarnya agak tercungap. Seisi kelas memandang Naira mana taknya dahla subjek cg garang.

"Naira, kenapa lewat. Saya tak suka ada orang lewat. Berdiri di luar sampai habis masa saya" balas cg izzat. Naira hanya mengiyakan. Nak lawan dia pelajar. Terima jela. Selepas hampir 1 jam berdiri maka habis la masa cg izzat. Naira meminta izin dan masuk dengan sopan.

Maka bermula lah sesi mulut ii makcik bawang tanya kenapa aku lewat. "Nai, kau pergi mana do. Asal masuk lewat. Tadi kata nak baca buku kejap je ni hampir 2 masa tau" tanya Syera. Runsing dia dibuatnya. Bukan apa Naira tak pernah masuk lewat macam nih.

Tanpa aba ii tangan Naira dipegang Rissa. "Nai, kenapa tangan kau lebam. Sape buat" tanya Rissa tegas. Aku hanya menggelengkan kepala tanpa menjawab satu pun soalan dari mereka. Tangan yang dipegang aku tarik kuat. Terkejut Rissa di buatnya.

Aku mengundur setapak demi setapak. Aku tak mahu jawab aku takut. Trauma lebih tepat. "kau kenapa" tanya izzi. Ringkas tapi cukup buat aku rasa nak nangis.

Lagilah aku mengundur sampai satu tahap tak boleh undur dah. Aku mengerutkan kening. "aduh, sakit giler" dinding itu mengaduh. Aku sudah pelik. Jangan cakap sekolah nih berhantu. Mana tak nya tiba ii dinding bercakap.

"memang kau nak dekat dengan aku ke" bicara dinding. Aku terkejut. Mak ai bukan dinding tapi orang. "so... Soryyy awak" kata Naira dan terus berlari ke pintu kelas.aku berpaling. "Awak, terima kasih selamatkan saya dan kawan awak pun" bicara Naira. Dia memang bersyukur giler boleh jumpa dengan orang yang tolong dia balik.

"Takpayah nak thanks kat aku. AMRIEL yang suruh. Kita hanya ikut kata dia. Dia yang tahu kau dalam kesusahan. Thanks to he not me" balas Amir sedikit menjerit. Aku berkerut la. Tapi laki tu dah nak keluar kelas bukan main laju lagi jalan dasar keras.

"Awak, baju hitam. Terima kasih tolong saya nanti saya balas budi awak" jerit Naira. Macam biasa AMRIEL bukan suka bercakap. Dia berpaling dan menghadiahkan separa senyum. Biaslah full senyum mahal.

Naira mengutuk dirinya. Beria sahaja dia ucap tq tapi lelaki tu tak layan pun. Buat malu je. Sudahlah dah berkali ii langgar lelaki itu. Haish, nanti mesti kene cop perempuan gatal kelas atasan. Mesti nanti orang cemuh pakaian aku. Menci aaa gini.

Tapikan sejak bila dia sekelas dengan laki tu. Setahu dirinya tidak pernah pula lihat lelaki itu. Izza yang melihat Naira bingung terus menghampiri. "Dia memang classmate kita. Cuma dia tak masuk kelas oaky" balas izza. Naira hanya menganguk.

Hari itu pun berlalu dengan biasa. Habis sahaja waktu sekolah driver Naira mengambilnya seperti biasa.

___________
Like, vote and comment. Love ✨

AMRIEL ZIAULHAQWhere stories live. Discover now