📚 نقد ادبی چه نیست؟!✍️

20 12 0
                                    

📚 نقد ادبی چه نیست؟!✍️

  بدفهمی‌های زیادی نسبت به نقد وجود داره و قبل از اینکه یک تعریف از نقد داشته باشیم، بهتره اول این بدفهمی‌ها رو شفاف سازی کنیم و تفاوتش با مرور، تحلیل، معرفی و مهمتر از همه « نظر» رو بفهمیم.

  یکی از برداشت‌های اشتباهی از نقد در کشور ما میشه، یکی دونستن نقد و نظره!

  این واژه مهم رو به راحتی مثل برچسب به هرگونه نظر شخصی و به دور از دانش لازم و گاهی حتی از روی بدخواهی یا بلعکس تملق و چاپلوسی می‌چسبونن و کسی رو که پذیرای این نظرات نباشه، با این برچسب خفه می‌کنن:

«تو انتقاد پذیر نیستی»

  اولین چیزی که درباره‌ی نقد چه ادبی، چه رسانه‌ای و حتی در معاشرت باید بدونید اینه که نقد با نظر فرق داره.

  نظر برخاسته از سلیقه‌ی شخصی، باورها و دانش محدود یک شخص و حتی گاهی از انگیزه‌های درونی و پنهان اشخاص صاحب‌نظر ناشی میشه.

  اما نقد یک فعالیت حرفه‌ای هست که با مدرک و استناد به نظریه‌های نقادانه و کاوش در دل معانی موضوع موردنظر، یک حقیقت رو بیان می‌کنه.

  پس اگر دانش ادبی و نقد ندارید، نظر شخصی خودتون رو با تکیه بر واژه‌ی نقد منتشر نکنید. فقط بگید: «این نظر شخصیه منه و شاید اشتباه کنم.»

  نکته‌ی دیگه در باب بدفهمی در مورد نقد، مترادف کردنش با انتقاده و این‌ طور برداشت میشه که کار منتقد فقط برشمردن عیب و ایراد اثر هست و از اون انتظار دارن که بگه چطور میشه اثر رو بهتر و تأثیرگذارتر کرد درحالی‌که این وظیفه‌ی منتقد نیست.

  کمکی که منتقد به نویسنده می‌تونه بکنه این هست که با بازکردن لایه‌های معانی متفاوت متن و نشون دادن نقاط ضعف و قدرتی که از چشم خود نویسنده پنهان مونده بودن، برای اون بستری برای شناخت بهتر خودش و اثرش ایجاد کنه و به این ترتیب یافتن راه حل برای ارتقای اثر به خود نویسنده وابسته هست.

نشر آرته🌱

ممنون که ووت می‌کنید.
لطفا آرته رو به دوست‌ها و فالورهاتون معرفی کنید.

°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•

ارتباط با مدیر نشریه در تلگرام و اینستاگرام:

@arrtahoor

کانال نشر آزاد آرته: @Artahoor
اینستاگرام نشر آرته: @Arrtah_nameh

آموزش نقد Nơi câu chuyện tồn tại. Hãy khám phá bây giờ