✍️ تفاوت نقد، مرور، تحلیل

15 11 0
                                    

✍️ تفاوت نقد، مرور، تحلیل

✅️ تحلیل به طور خلاصه عبارت است از:

  فرایند تجزیه‌ی متن به عناصر تشکیل دهنده‌اش و بررسی آن که چطور مفهوم و نظریه‌ای از طریق کنار هم قرار گرفتن این عناصر ادبی از قبیل وزن، زاویه‌ی دید، شخصیت پردازی، استعاره و ... به وجود میاید.

  تحلیل شیوه‌ای‌ست برای بررسی عینی یک اثر و آنچه تحلیلگر با آن سر و کار دارد، اجزا متن و تاثیری که متن بر مخاطب می‌گذارد است و در لایه‌های عمیق مفاهیم ضمنی اثر راه نمی‌برد.

برای مثال در تحلیل یک شعر، فقط نوع وزن به کار رفته، صنایع ادبی و لفظی آن بررسی می‌شود و نه مفهوم آن.

✅️ مرور و معرفی (رویو): نوشته‌ای کوتاه و مطبوعاتی است که نویسنده‌ی آن، اثر ادبی تازه انتشار یافته‌ای را به خوانندگان می‌شناساند. در این نوع مقاله، ممکن است نویسنده اظهار نظرهایی ارزش‌گذارانه نیز بکند.

مرور و معرفی (ریویو) به طور خلاصه عبارت است از:

  نوشته‌ای کوتاه و مطبوعاتی  که نویسنده‌ی آن، اثر ادبی تازه انتشار یافته‌ای را به خوانندگان می‌شناساند. در این نوع مقاله، ممکن است نویسنده اظهار نظرهایی ارزش‌گذارانه نیز بکند.

  نویسنده‌ی مقاله‌ی «مرور و معرفی» می‌تواند تا حدود زیادی بر اساس پسندها یا ذوق زیبایی شناسانه‌ی فردی‌اش درباره‌ی آثار ادبی و هنری جدید اظهار نظر کند.

  برای نوشتن یک مرور نیازی به مطالعه‌ی دقیق و واکاوی اثر نیست و حتی با خواندن متن پشت جلد یک کتاب هم این هدف  میسر می‌شود.

✅️نقد ادبی به طور خلاصه عبارت است از:

  نقد ادبی عبارت است از تبین و تقریر معانی متکثر متون با استفاده از مفاهیم و روش شناسی‌های برآمده از نظریه‌های نقادانه یا به بیان ساده‌تر: منتقد با استناد به نظریه‌های ادبی، به بررسی ویژگی‌ها و تفسیر نقاط قوت و ضعف یک اثر و سنجش مقام و اعتبار آن می‌پردازد. (در پست بعدی ساده‌تر توضیح میدم.)

  به طور کلی تفاوت عمده‌ی نقد با مرور و تحلیل در این است که نقد در واکاوی مفاهیم یک اثر عمیق می‌شود و با استناد به نظریه‌های نقد، خودش را اثبات می‌کند.
اما تحلیل فقط در ساحت عینی و فنی متن باقی ما‌ند و مرور صرفا یک نظر غیرکارشناسی است.

نشر آرته🌱

ووت و کامنت فراموش نشه.
مرسی که آرته رو به دوست‌ها و فالورهاتون معرفی می‌کنید.

°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•

ارتباط با مدیر نشریه در تلگرام و اینستاگرام:

@arrtahoor

کانال نشر آزاد آرته: @Artahoor
اینستاگرام نشر آرته: @Arrtah_nameh

آموزش نقد Onde histórias criam vida. Descubra agora