نقد ادبی چیست؟

17 11 0
                                    

نقد ادبی چیست؟ ✍️
.

به طور ساده اگر بخوام توضیح بدم، باید بگم که در کار نقد، ما با سه چیز سر و کار داریم:

متن، مفهوم و نظریه های نقد.

  اگر متن در جایگاه موکل قرار بگیره، خواننده حکم قاضی یا هیت منصفه داره و منتقد قطعاً وکیلِ متن (موکل) هست. مفهومِ متن در قالب عملکردی که موکل انجام داده قرار می‌گیره و موکل (منتقد) با استناد بر قوانین (نظریه‌های نقد) ثابت می‌کنه که متن بیگناه یا گناهکار است.

(یعنی در واقع متن چه مفهومی رسونده و به چه طریق این کار رو انجام داده و آیا عملکردش برای رسوندن این مفهوم صحیح و موفق بوده یا خیر.)

  تصور کنید که وکیل بدون نشون دادن مدرک و بدون استناد به قوانین ادعا کنه که موکلش بی‌گناهه.

  آیا قاضی قبول می کنه؟

  خیر، وکیل باید از مدارک و قوانین استفاده کنه.

  مدرکِ منتقد، محتوای متن ادبی هست و قوانین، همون نظریه‌های نقد.

  این قوانین از پیش تعریف و مبین شده قوانینی هستن که منتقد با استناد به اون‌ها می‌تونه به مخاطب و خود نویسنده نقاط ضعف و قوت کار رو اثبات کنه. ارتباطات درون متنی رو که ممکنه از چشم خود نویسنده هم پنهان مونده باشه رو کشف می‌کنه و مفهوم متن ادبی رو روشن کنه.
یک نقد خوب کیفیت قلم نویسنده رو ارتقا و امکان مطالعه و شناخت عمیق‌تری رو به خواننده‌ی متن ادبی میده.

  کار منتقدین، سنگ محک ارزش‌گذاری متن‌های ادبی‌ست و بدون نقد و تفکر نقادانه شاید هرگز پیشرفتی در هیچ  زمینه‌ای شکل نگیره!

نشر آرته🌱

ممنون که ووت می‌کنید.
با معرفی آرته به دوست‌ها و فالورهاتون حمایتمون کنید.

°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•

ارتباط با مدیر نشریه در تلگرام و اینستاگرام:

@arrtahoor

کانال نشر آزاد آرته: @Artahoor
اینستاگرام نشر آرته: @Arrtah_nameh

آموزش نقد Donde viven las historias. Descúbrelo ahora