غزلان بلهفه وحماس وسعاده كبيره: أنا حامل يا احلى بابا.
فارس: اه تبعن يا عمرى حا...ايه حامل انتى حامل هه انتى بتهزرى صح لالالا أنا هبقى اب مش مصدق .
وهو يحملها ويدور بها ويضحك بسعاده غامرة : مبارك يا بنت قلبى مبارك يا قلب لهيب النار .
ثم انزلها فى دخول جدته وهى تسمع الخبر والمفاجأة.
مرجانه وبتعجب مع سعادة غامرة وتحتضن غزلان: يا قلب نانه الف الف مبارك يا روح نانه انتى وفارس ولا وكبرت يا فارس وهتبقى اب يا معفن .
فارس وهو يضحك: نانه اخر موضه نازله مع الصحيه الجديده السنادى .
ضحك فارس وغزلان وهى تضربه بكوعها فى بطنه: بس يا رخم على رأى سوسن بالمناسبه سوسن هتيجى عشان تشفنى بكره لأنها عرفة الخبر .
فارس بحزن مصتنع : اخص عليكى يا غزالتى كده كده ترمينى الرميه ده تقولى للسوسه سوسن قبل منى .
سوسن هى تضق على باب الغرفه: بالعند فيك وكمان فروله عرفه 😝.
فروله وهى تقف بجانب سوسن : المسامح كريم يا اسطا فارس.
فارس: ايه اسطا ده يا بت هو انتى بتكلمى سواق اوبر .
ضحك الجميع ونزلو إلى تحت واجتمع كل من عائلة غزلان وعائلة فارس.
وجلسوا وكانت العشاء غايه فى البهجه وبعد أن انتهو من العشاء جلسوا فى الصالون وقام فارس وقال .
فارس: احم احم فل ينتبه الجميع هنا الملك فارس الاول يود أن يقدم خبر عاجل .
سوسن وهى تضحك عليه وتقطع حديثه مكمله: خبر عاجل من أهم الأنباء ورد الينا اليوم عن طريق طائره صاروخ ارضى جوي صاعق يضرب فارس بصدمه أن غزلان العائله حامل.
فارس: اه يا رخمه المفروض انى أنا اللى اقول الخبر ده .
سوسن: خيرها فى غيرها يا لهيب النار .
وضحك الجميع بشده وكانت تلك الليله سعيده جدا وبعدها باسبوع أتى شاب وسيم جدا أمام منزل فارس وضق الباب ففتحت الخادمه .
الخادمه : نعم مين حضرتك وعاوز مين.
الشاب : اهلا أنا ادم صاحب فارس.
فارس وهو يسمع صوت صديقه الذى سافر وعمره 12 سنه مع والديه إلى امريكا ولكن لا ينسى صديقه هو ماهر التالت والاخ الثالث لهم .
فارس بسعاده: ي هلا ي هلا بالوسيم ادم .
Stoop.شويه يا جماعه نعرف الشخصيه المفاجئه .
ادم : شاب وسيم جدا قوى البنيه ذو عينين بنيتين مرسومه ابيض الوجه اسود الشعر طويل البنيان وايضا هو من سيساعد فارس وغزلان فى التخلص من رشاد ومروه ونهاية زوسين أيضا كل هذا على يدهم هم الثلاثة.
لتعود لقصتنا .
ادم : هلا بصحبة الاندال اللى بقولهم اسبوع مكلمونيش.
فارس وهو يضحك : معلش يا حبيب اخوك مكنش عندى وقت ما بين الشغل وغزالتى .
ادم : ماشى يا عم فارس بس مين ده غزالتك بقى .
فارس: ادخل الاول وبعدين احكيلك كل حاجه .
دخل ادم وذهب مع فارس ليريه غرفة نومه وقص عليه كل شىء فهو أقرب شخص لفارس ويعرف حتى اكبر أسراره التى يخفيها عن أخته فروله.
ذهبت فروله تبحث عن فارس فى جميع أنحاء الفيلا حتى قابله الخادمه التى فتحت الباب لادم وقالت الخادمه لها عن مكان فارس وذهبت إليه .
فروله وهى تدخل إلى غرفة ادم: فارس يا صاحب المصائب الحق مراتك مش راضيه تاكل اى حاجه وانا تعبت معاها .
تصنم ادم مكانه بسبب جمال فروله الفاتن وقام بالتصفير وقال .
ادم: ha waw .
فارس: فى ايه يا بطل.
ادم: مين وحش الكون اللى دخل علينا ده😉.
فارس: جرى ايه يا عم ادم حتى احترم وجودى يا اخى ده فروله اختى وبعدين بطل الهزار البايخ بتاعك ده البت مشافتكش من وهى عندها خمس سنين .
ادم بتعجب : لا انت اكيد بتهرز ده خضرتى.
فارس: يا عم ارحمها من صغرها وانت بتنادلها بام اللقب ده وانت عارف انها يتضايق منه.
وفروله تراقب ما يحدث بتعجب ثم تسال : فارس مين ده .
ادم يضحك ويقول: ده اللى كان بيحب يعاند فيكي يا خضرتى .
غضبت فروله وقالت: هو فيه حد كان بيقولى كده غير. الرخم ادم .
ادم: واو يعنى أنا رخم ماشى يا خضرتى .
غضبت فروله من كلامه وتركتهم ونزلت إلى تحت.
أما فارس فقال لادم أن يرتاح قليلا وسوف ينادى على للغداء هز ادم رأسه بالموافقه وبعد خروج فارس نام وهو يتذكر حبه لفروله من الصغر فقد كان يحبها منذ الطفوله ولم ينساها ابدا .
وفى وقت الغداء اتصل فارس بفروله لكى طتمئنه على غزلان فقالت له أنه يجب ألا يتأخر عن وقت الغداء فأجاب أنه لن يتأخر ثم اغلق الاتصال وذهبت فروله إلى غرفة غزلان.
دخلت فروله وهى تدق على الباب وتنادى.
فروله: غزلان انتى فين .
غزلان: أنا هنا يا قلبى متدخلى وقفه على الباب ذاى الشويش عطيه كده ليه .
فروله وهى تضحك : ماشى يابا إسماعيل.
ضحك كلتاهما .
فروله: يالا يا اسطا بندق عشان الغدا جاهز ولازم تكلى انتى فهمه ومتعمليش زاى الصبح تمام .
غزلان: حرام عليكى يا فروله ده انتى بتعقبينى مش بتاكلينى يا مفتريه عوزانى أفطر 5سندوتشات و5بيضات وكوباية لبن وطبق صلطه .
فروله ببرائه: الطفل لازم يتغزى يا غزلان ولا عوزاه يبقى معضم .
غزلان بضحك: لا يا ستى خليه مكلبظ .
فروله بضحك : شبه عمتو طبعا أما أنا عملتلك اكله ميه ميه .
غزلان: ايه يا طرى الوليمه .
فروله: عملت طبق سلطه وفراخ مصلوقه وبعديها بشويه اخدك ونتسحب وناكل برجر من ورا فارس تمام .
غزلان بغمزه: ايوه كده ويا سلام لو نبدأ بالبرجر.
ضحكت فروله وقالت لها أنها سوف تنزل إلى تحت وقالت لها أن تنزل ورائها بعد أن تجهز .
اتصل بها فارس مره اخرى وقال لها أنه سيتاخر وان والدته لا تجيب عن هاتفها فطلب منها أن تيقظ ادم من النوم فأجابت بنعم وأغلقت الهاتف.
دق باب غرفت ادم فلم يجيب وظلت تدق الباب لكن لا رد ففتحت الباب ودخلت .
فروله: يا مغرور انت لسه نائم فوق يلا.
وهى تمد يدها لتهزه ليستيقظ فشعر ادم بيدها فسحب مسدسه من تحت الوسادة وأمسك يد فروله وسحبها واقعها على السرير وهو يمسك بيديها فعندما انتبه .
ادم: فروله ده انت بتعملى ايه يا خضرتى .
فروله بخجل: هو هو فارس اتصل وقلى انى اصحيك عشان الغذا لانه هيتاخر شويه .
ادم وهو يبتعد ويبعد مسدسه : اه ماشى روحى انتى وانا هنزل وراكى .
فروله وهى تركض للباب : ماشى الكل فى انتظارك .
وقبل أن تفتح الباب امسك ادم بها واغلق الباب وهو ينوي أن يعترف لها بحبه لها منذ الطفوله لأن سبب نزوله إلى مصر مجددا أنه طلب يدها من والدها وفارس ووافقوا عليه وأتى ليحدد موعد للزواج.
فروله بخجل: هو هو هو ...هو فى ايه .
ادم بيسمه : حبيت العاكس فى مانع يا خضرتى .
فروله بغضب : بطل بقى ايه اللقب ده ارحمنى بقى يا مغرور .
ادم: أنا مغرور يا ستى عادى بس المغرور ده يبقى خطيبك يعنى لازم تحطرمى نفسك هو مش معنى انك قمر بعيون خضره تتعصبى علينا .
فروله : خطيب مين يا مغرور انت اهبل .
ادم وهو يهمس : انتى بحبك يا خضرتى .
صدمة فروله من كلامه وكدت تجيبه حتى سميعو صوت فارس ينادى يا اهل البيت هيا للغداء فنزلت إلى تحت بصرعه وهى تخجل مما سمعت .
ادم وهو مبتسم : هتبقى ليا يا اميرتي الخضره .
ثم نزل هو أيضا إلى تحت .
جلس الجميع على الطعام واكلو وانتهو من الغداء وجلسو معا يتحدثون ويضحكون حتى أتى موعد النوم أخذ فارس غزلان وذهب إلى غرفتهم .
غزلان وهى تأخذ يا فارس وتضعها غلى بطنها وتقول : مبروك يا عمرى هنجيب توام بنت وولد بس لازم تختار اسمائهم .
فارس بدهشه وسعاده : أنا مقرر هسمى ايه لو كانت بنت ولو كان ولد لكن الحمد لله ربى وهبنى توام يا غزلان .
غزلان بساعده: طب قررت ايه بقى عشان اعرف .
فارس: مفاجاه لروح قلبى 💓.
غزلان بلهفه وهى تهز يده: شوقتنى ها قول .
فارس وهو يضحك : طيب أهدى هقول اهوه .
غزلان: ها يلا قول .
فارس يساعده وهو ينتقل الاسماء.
#يتبع
أنت تقرأ
الملاك ولعنة الشيطان
Horrorكل شخص منا لهو مشكله يمكن أن تكون بحد ذاتها لعنه ما بالك بشخص له لعنته فعلا هل سيتحرر منها . تحزير الرواية من تأليفى الخاص لا اسمح باى اقتبصات أو نشر لها من غير علمى .