Nama ku Farah berumur 32 tahun berasal dari sebuah negeri dari pantai timur, aku merupakan isteri kepada Jahar yang berumur 40 tahun, suami ku seorang pemandu lori.
Kami menetap di sebuah rumah flat kawasan petaling jaya, kehidupan kami sederhana tambahan kami belum dikurniakan anak walaupun 10 tahun berkahwin,..
Aku boleh di ketegorikan sebagai surirumah yang agak pendiam dengan jiran2 dan pemalu, mungkin sebab aku belum mempunyai cahaya mata membuatkan aku rasa kekurangan berbanding orang lain..
Jahar suamiku pulak sentiasa sibuk dengan urusan lorinya..kadang2 seminggu aku di tinggalkan seorang diri. Aku dan jahar tak mempunyai masalah dari segi kewangan atau komunikasi cuma perhatian Jahar di dalam bilik terhadap ku amat dingin tak seperti baru2 berkahwin dulu..kalau berlakupun hanya sebentar dan aku di biarkan sendiri tanpa rasa dihargai..
mungkin Jahar hilang minat terhadap hal2 bilik atau mungkin juga kerana penyakit angin dalam tubuhnya yg akan menyerang tak tentu masa..
demi menjaga hububungan kami jarang membincangkan tentang hubungan kelamin antara satu sama lain, perjalanan hidup seperti biasa sahaja..
rutin pagi aku setelah siap kerja rumah yang tak seberapa aku akan ke kedai barangan basah kadang2 tak membeli pun hanya sekadar ingin mendengar celoteh tetanngga atau gosip2 dari surirumah yang lain ..
dari situ aku kenal beberapa orang surirumah yang bernama kak jah, kak safina dan anisah..
Disini juga banyak rahsia yang aku fikirkan tak masuk di akal..memang kalau 3 orang ni berbual aku sendiri malu nak mencelah ..tak sangka di sebalik perwatakan mereka yang polos dan naif tersimpan rahsia besar antara satu sama lain..
" sedap tau nisah..mula2 takut juga aku ,tapi itulah kan selalu dapat timun cina tiba2 dapat terung panjang memang kenyanglaa.." kami berempat ketawa bila mendengar kak jah bercerita..
" itulah..berhutang sangat..kan dah kena bayar pakai badan" safina menyampuk..
" ala bukan aku nak pun..kena paksa kot, entah bila pakistan tu datang aku pulak baru lepas mandi berkemban gantung, terbeliak biji mata pakistan tu tengok aku seram kot"..
" eleh seram pun dah terlambat.." ..
begitulah kehidupan sebilangan surirumah yang penuh kejutan dan rahsia..
safina pun tak kurang nakalnya, sering di kunjungi bapa mertuanya seorang pesara askar kadang2 bermalam..yang peliknya bapa mertuanya akan datang bila suaminya keluar bekerja, aku pernah terserempak safina dalam keadaan kusut masai hanya berkemban sewaktu menerima kunjungan aku di waktu petang ketika aku menghantar majalah hiburan di rumahnya..
Anisah pula ada halnya juga, suami baij sangat lurus bendul, semuanya di kongsi dengan kawan2.. ada motorsikal di kasi pinjam , ada kereta di kasi pinjam berminggu,rumah pulak dah macam rumah bujang akhirnya anisah pun di beri pinjam, kali pertama murung juga anisah tapi bila dah selalu kawan si suami bertengek atas perut nisah, nisah pulak yang meminta, kdg2 suami tidur diluar nisah pulak melayan si kawan suami di bilik..
CERITA AKU
Aku berkenalan dengan jiran baru selang 2 pintu dari rumah, kebetulan jiran baru menyapa aku di dalam lift semasa aku baru balik dari membeli barangan dapur.." kak tinggal di tingkat 13 ke? rumah no 11? ..
aku berpaling kepada dan hanya melemparkan senyuman..
" banyak barang akak ni..saya tolongkab ye".. pinta pemuda yang menyapaku tadi..
lift berhenti di tingkat 13.. serba salah juga aku bila pemuda tadi menjijing beras kampit besar dan minyak masak botol yang aku bawa tadi..
YOU ARE READING
Isteri kampung
Fantasykain batik, baju kurung dan tudung menjadi pakaian harian kaum wanita di kampung..ke ayuan terserlah bila melihat mereka2 ini santai bersahaja.. dapatlah author berimiginasi tentang sosok tubuh dan cuba terjemahkan ke dalam penceritaan.. maaf kalau...