6

11 1 0
                                    

Pejam celik, pejam celik rupanya telah 5 hari Sunghoon melakukan cabaran tersebut.

Memandangkan hari ini cuti sekolah, Areum ingin meluangkan masanya bersama Sunghoon. Areum memcapai talefon bimbitnya dan mendail nombor milik Sunghoon.

"Hello?"

"Kau nak apa?"

"Saya nak ajak awak berkhelah. Alang-alang tengah cuti sekolah sekarang ni" balas Areum.

"Dalam hidup kau dah memang tak de keje lain ke? Aku busy, tak boleh pergi" balas Sunghoon lalu mematikan talianya.

Areum mengeluh. Sejujurnya dia tidak rasa kalau Sunghoon betul-betul suka pada dirinya.

Areum terus bersiap. Dia ingin pergi menenangkan dirinya. Areum mengenakan sweatshirt bewarna unggu lilac dan skirt pendek bewarna putih.

Sedang asyik Areum berjalan sambil menikmati pemandangan, Areum ternampak seseorang yang sangat familiar.

"Jungwon!" Areum jerit namanya.

Memang tepat sangkaan Areum. Itu adalah Jungwon.

"Kau buat apa kat sini?" soal Jungwon.

"Aku nak jalan-jalan je. Tiba-tiba nampak kau" balas Areum.

"Kau tak dating dengan Sunghoon?" soal Jungwon lagi.

"Dia kata dia busy. Tadi dia marah aku sebab kacau dia" jelas Areum.

Jungwon tidak tahu mahu memberi reaksi apa.

"Jom kita jalan sama-sama" ajak Areum. Lagipun sudah lama dia tidak meluangkan masa bersama Jungwon.

"Kau nak pergi mana?" soal Areum.

"Jom kita pergi makan dulu, aku belum sarapan ni" jawan Jungwon sambil menggosok perutnya.

"Alolo, sian perut Jungwon lapar ye? Jom kita pergi makan" Areum memujuk.

Mereka berdua menuju ke kedai makan kegemaran mereka. Tempat mereka lepak bersama Niki.

"Kau tak lepak dengan Niki ke?" soal Areum cuba untuk membuka suasana.

"Hari ni tak, sebab Niki ada kelas."

"Ouh-"

"Kau macam mana? Sejak dengan Sunghoon, terus lupa kitorang" soal Jungwon pula.

"Hey, mana ada aku lupa" Areum tidak setuju.

"Ade, kau yang tak nampak" balas Jungwon sambil terus menyedut minumanya.

"Lepas ni nak pergi mana?" soal Areum.

»»»

"Uwek! Tak kena!" Areum mengejek Jungwon yang tesasar menembak tin.

"Tu sebab aku terpejam! Kau tengok ni" Jungwon cuba menembak sekali lagi namun tetap tesasar.

"Hahaha! Sia-sia jelah" Areum cuba mematahkan semangat Jungwon.

Jungwon mencebik. Mereka berdua pergi beredar dari situ.

"Jom cari gula-gula kapas nak?" tanpa menunggu jawapan dari Jungwon, Areum sudah bergegas menarik tanganya.

"Saya nak perisa strawberry satu!"

Pekerja itu terus membuat pesanan Areum.

"Kejap lagi kita pergi dekat 'CUBE CANDY' tu nak? Aku dengar kita boleh custom gula-gula sendiri." cadang Jungwon.

"Sure!" balas Areum teruja.

Setelah tiga minit, akhirnya mereka jumpa tempat yang dituju.

"Besarnya" Areum kagum.

"Habis tu? Kalau diorang buat kecik mana muat kau nak masuk" perli Jungwon.

Areum cuma diam. Mulut terkunci akibat terlalu terpesona.

"Selamat datang"

Mereka berdua disapa oleh pelayan yang berdiri di pintu.

"Encik boleh ke kaunter untuk semak tempahan" jelas pelayan itu.

Jungwon dan Areun terus berjala ke kaunter.

"Tempahan atas nama Yang Jungwon ada?" soal Jungwon.

"Oh, untuk encik kami menyediakan bilik 246. Ni kuncinya"

Jungwon dan Areum terus berjalan mencari bilik tersebut.

Sebaik sahaja pintu dikuak, semua aroma manis terus menusuk di hidung. Mereka duduk di kerusi yang disediakan.

"Erm... Macam mana nak buat ni?" soal Areum.

"First sekali kau pilih flavour dulu"

"Sunghoon suka strawberry kan?" soal Areum untuk kepastian walaupun sudah nyata bahawa dia mengetahuinya.

Jungwon hanya mengangguk. Ternyata gadis itu sememangnya sukar untuk melupakan Sunghoon walaupun sesaat.

"Lepas kau pilih flavour, kau campur dengan larutan gula ni" arah Jungwon.

Areum hanya mengikut tindak tanduk Jungwon dengan tekun.

"Lepastu kita didihkan larutan ni. Sementara tunggu benda ni mendidih, kau carilah warna dengan topping yang kau nak tambah" ujar Jungwon.

Areum terus membelek semua koleksi warna yang ada.

"Merah ni cantik, topping pulak aku guna choclate chip jelah"

"Ni dah mendidih, kita tuang dalam acuan bentuk yang kau nak" ujar Jungwon lagi.

Areum mengambil acuan yang berbentuk hati.

"Aku tuang nanti kau terus bubuh warna tau, lepas dah keras baru kau tambah topping tau" arah Jungwon seperti seorang pakar.

"Kau ni hebatlah! Untung siapa yang jadi girlfriend kau" Areum memuji secara ikhlas.

DARE~Where stories live. Discover now