Jag öppnar försiktigt ögonen och kollar på klockan. 15:11. Huvudet dunkar och jag vill inte annat än att dra för en stor jävla persienn över himlen där molnen sakta svävar förbi. Ett annat alternativ skulle va att sätta på sig fem par solglasögon för att stänga ut det ljus som tränger in i mina ögon likt knivar. Jag tar ett djupt andetag för att sedan häva mig upp ur sängen. Jag hör hur magen kurrar vilket får mig att tänka att jag knappt ätit något igår. Om man inte i detta samhälle räknar sprit och extrema mängder starköl som mat...
Jag tar ner morgonrocken från kroken på väggen och sveper den om mig. Jag går med trötta steg ner för trappan. Jag har svårt med att hålla ögonen öppna och jag måste hålla hårt i räcket för att inte ramla.
'Huset är ovanligt tomt för att vara en lördag' tänker jag samtidigt som jag går in i köket. Då jag vanligtvis brukar hitta mamma sittandes med "Dagens Nyheter" i ena handen och en ostmacka i den andra. Men så kommer jag på att jag redan har sovit bort hela lördagen och att hon antagligen redan är och jobbar ett av sina skift på bilverkstaden.
Jag öppnar kylskåpsdörren för att försöka hitta något lämpligt att äta. Jag hittar en skål pasta ståendes längst ner i kylen. Jag drar av plastfolien och ställer den i mikrovågsugnen. Sedan tar jag fram en flaska ketchup och en gaffel.*pling*
Jag tar ut pastan och går o sätter mig i soffan i vardagsrummet. Jag slår på strömbrytaren till tv:n och börjar bläddra bland kanalerna. Tillslut hittar jag något program om hundar på "Animal Planet" som jag bestämmer mig för att kolla på.
--------
"The last alaskans. Saturdays only on animal planet..." Är det jag vaknar till. Jag kollar på klockan 18:12.Min huvudvärk verkar inte ha gett med sig. jag reser mig sakta upp ur soffan och går mot badrummet med tunga steg. Jag öppnar medicinskåpet och tar fram röret med TREO. Jag fyller ett glas med vatten och lägger i tabletten. Jag står ett tag och bara ser på hur tabletten rör sig i vattnet och samtidigt som den löses upp börjar Jag börjar tänka på den där TREO reklamen med alla fåglarna som står och slår på den stackars mannens huvud. 'Varför valde dom just fåglar?' 'Av alla djur så blev det just en liten röd fågel?' Tänker jag medan jag sakta börjar klunka i mig vattnet.
Jag sätter mig i soffan och tar upp mobilen från soffbordet. När jag ska låsa upp mobilen ser jag att jag har tre nya meddelanden från Denise. "Tack för igår" "vi borde göra om det" "vill du ses imorrn kl. 16:00 på skolgården? Vi kan dra ner till stan elr nått"
Jag känner hur det hettar till i kinderna.Jag skriver snabbt "ja det skulle va awesome" och skickar.
Jag reser mig upp ur soffan och sträcker på mig innan jag går in till mitt rum. Jag går fram till mitt vita IKEA® skrivbord och fäller upp skärmen till min laptop. Skärmen lyser upp och jag sätter mig vid skrivbordet.
Jag går in på youtube och börjar som vanligt nörda mig runt bland "attack on titan" klipp och allt annat mellan himmel och jord.
-------
Klockan är runt 20:00 när jag hör dörren till hemmet öppnas. jag hör mamma kliva in i huset och hur dörren stängs igen. "Heeeej!" ropar jag så att det ekar. "Heej" ropar mamma trött tillbaka. Jag överväger i en halv sekund att resa mig upp ur den bekväma stolen, gå ut ur mitt rum och gå ner för trappan för att välkomna mamma hem med en kram och ett "hur har din dag varit" men känner genast att det är alldeles för mycket jobb för en sån som jag. Jag sitter därför kvar vid datorn och klickar på ännu en ny video att fylla det tysta sovrummet med ljud.
-----
Jag gnuggar mig i ögonen och kollar på klockan 23:34. Jag reser mig upp från den bekväma stolen och hasar mig till badrummet, jag ser mig i spegeln. Mitt hår är rufsigt och jag har små mascara rester under ögonen. Jag vrider på kranen och låter vattnet spola ett tag innan jag böjer huvudet över handfatet och sköljer ansiktet. Jag tar min tandborste från dricksglaset och sköljer den under det rinnande vattnet. Jag smetar på lite tandkräm och går ut ur badrummet medan jag börjar borsta tänderna. Jag står lutad mot väggen som skiljer badrummet från mellanhallen. Jag hör svagt hur mamma pratar upprört i telefon. Jag närmar mig trappan och sätter mig på första trappsteget för att höra bättre. Mamma går över parketten i vardagsrummet med mobilen i ett fast grepp tryckt mot örat. Jag tar ett försiktigt steg ner för ett av trappstegen så hon inte ska höra att jag lyssnar och sätter mig ner. "Vi har ju sagt varannan helg tills allt ordnar upp sig!" "Nej, Hon behöver mig! Och det vet du mycket väl!" Hon höjer rösten en aning. Mina föräldrars skilsmässa gick igenom förra månaden. Pappa flyttade då till en enkel lägenhet mitt i stan. Hittills har jag bara varit hemma hos honom en gång. I några veckor har de bråkat om hur ofta jag ska få bo hos pappa. Själv orkar jag inte bry mig. Jag slutade egentligen med att bry mig för längesedan. Mamma sa efter separationen att de berodde på att de glidit ifrån varandra. Men genom att bara kolla på henne samtidigt som hon sa orden förstod jag att de hon sa inte stämde. Pappa hade varit otrogen.Jag reser mig upp från trappsteget och går till baka till badrummet. Jag sköljer munnen och tandborsten för att sedan gå tillbaka till mitt sovrum där jag byter om. Jag lägger mig i sängen och blundar samtidigt som jag andas in doften av tvättmedel och tänker 'imorrn är det bara jag o Denise" innan jag tar mig in i sömnens värld...