الفصل الثاني

216 16 3
                                    

جميع الحقوق محفوظة للكاتبة/ريهام ناصر أبوزيد (ريما أبوزيد)

ممنوع الاقتباس أو النقل إلا بـ إذن مني

الكاتبة/ريهام ناصر أبوزيد (ريما أبوزيد)

****************************

نوفيلا يا أنا يا هي..

بسم الله الرحمن الرحيم 💚

البارت الثاني ...

و آتى يوم الجمعة سريعًا يوم الخطوبه

الجميع في منزل رفعت يقف على قدم و ساق ...
لتجهيزات الخطوبة

و في غرفة وعد معاها اصحابها و أختها ندىٰ و بجهزوها.. صاحبتها بتخيرها من بين الفساتين..

ندىٰ بنظرات توجس شديد و كملت بإنبهار: انا من رأيي ده احلى يا وعد سيمبل و شيك جدًااا..

اتكلمت بنت من أصحاب وعد و هي سما بنظرات مشاكسة و كملت بإبتسامة: و هو العريس مقالكيش تلبسي ايه يا دودا و لا ايه؟؟ ههه هههه ههه

اتكلمت اخرى و هى تغريد بنظرات خبيثة و كملت بإبتسامة ساخرة: مهو جواز الصالونات كده يا بنتي امال انتي فاكرة ايه..؟ ههه هههه هههه

وعد بنظرات غيظ منهم و كملت بشراسة: لااا يا أم لسان طويل انتي و هيه و عايز قطعه.. و كملت بتوتر: انا و هو اصلا متفقين على حاجه اصلا بس انا كنت ناسية لون الفستان اصلا و ندىٰ هيى اللي فكرتني..

سما و تغريد في نفس واحد: اصلا هعهههههههه و ضحكوا الاتنين بصوت عالي..

وعد بنظرات غيظ ممزوجة بحزن لـ ندىٰ.. الطبيعي إن أي عروسين بيتفقوا على تجهيزات خطوبتهم إلا هي و هو الطبيعي إن أي عروسين يتكلموا في الفون يفهموا بعض إلا هي و هو بل هي من بدأت اخدت رقمه من والدها و اتصلت بيه و كان الرد (الهاتف مشغول او غير متاح الآن) حمدت ربها انه مردتش لشكلها قدامه و انها هي اللي بدأت بالقرب الأول متعرفش عنه حاجه من وقت الاتفاق اللي حصل من اسبوع..

اتكلمت صديقة أخرى و هي سمية و بنظرات فضول و كملت بإبتسامة ممزوجة بغمزة: اهييه نحن هنا يا عم السرحان انت ..

تغريد على نفس المنوال: تلاقيها سرحانة في سونا هههه

سما: بركاتك يا أبو على وقعت البت من أول وهلة

و كلهم ضحكوا...

ما عدا وعد التي التفت اليهم بنظرة مرعبة عيونها جاحظة و بإبتسامة تكشف عن أنيابها و هجمت عليهم كـ اللبُؤُة الجائعة..
ندىٰ بترجع للخلف و بتهرب على بره قبل تكون بقايا مثلهم..

نوفيلا (يا أنا يا هي) للكاتبة/ريهام ناصر أبو زيد (ريما أبوزيد) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن