Väckarklockan ringer och jag viftar sömndrucket ut i tomma luften tills jag hittar klockan och stänger av den. Klockan är 6:00 och utanför mitt fönster börjar solen gå upp. Det ser ut att bli en fin dag.
Tyst sätter jag ner mina fötter på det kalla trägolvet och tassar bort till min garderob. Jag väljer ut en svart t-shirt och en rödrutig kjol. Jag tittar på mig själv i helkroppsspegeln jag har framför mig. Jag drar min borste genom mitt tjocka blonda hår ett par gånger innan jag går ut från mitt rum, ner för trappan och ner i köket.
Som jag redan misstänkte så ligger det en lapp på köksbordet.
" Godmorgon hjärtat, kunde inte hinna idag. Men vi syns ikväll//mamma"
Mamma jobbar som journalist och jobbar hårt. Hon är huvudansvarig för en serie av artiklar som ges ut nu om kidnappningarna i staden. De började för tre år sedan och många har försvunnit sedan dess. Det misstänks vara ett gäng som har många medlemmar.
Jag bryr mig inte mer om det utan ställer mig vid den vita spisen och börjar göra pannkakor. Efter en kvart är de fluffiga mästerverken klara. Jag pyntar dem med lite lönnsirap och lägger dem på ett fat. Jag häller även upp ett stort glas med ananasjuice och ställer allt på en bricka.
Ur skåpet som står mittemot tvn i vardagsrummet tar jag ut ett stort paket och tar det under armen. Sedan tar jag bricka och smyger upp på övervåningen. Mitt rum är på den vänstra sidan av trappen, men jag går höger. Jag öppnar väldigt försiktigt dörren samtidigt som jag börjar sjunga...
YOU ARE READING
Borta och förbi
Mystery / ThrillerI en storstad någonstans i Sverige lurar kidnappargäng överallt. Var på din vakt. Ta hand om dem du älskar...