Bu mecrada birçok insanın eleştirmen ve tanıtımcıyı (reklamcıyı) karıştırdığını gördüm.
Tanıtımcı, kitap reklamı yapan, okurlara tavsiye yapan kişilerdir.
Eleştirmen ise, gelişim önerisi amacıyla iyi-kötü yönleri ele aldığı yazısıyla doğrudan yazara tavsiye yapan kişidir.
Şöyle düşünün. Siz kitabınızı okutmak için verdiğiniz reklamda "akıcı bir kitap olması için gelişmesi lazım, okuyucu sıkılabilir"diye bir cümle geçmesini ister miydiniz?
Tabii ki de istemezdiniz!
Bu cümle bir eleştirinin içinde geçen kısımdan alıntılanmıştır.
Eğer tanıtım amacıyla eleştiri yaptırırsanız sonuç bu olur ve bu sonuca bakarak hiçbir okur sizin kitabınızı okumaya gelmez.
Nerede karşılaşıyorum bunlarla?Eleştirmen etiketi istesem etiketlenen kişilerin eleştiri kitabı değil tanıtım kitabı olduğunu görürüm.
Hani eleştirmeni tanıtımcı olarak gördüğünüzü daha fazla belli edemezdiniz.Bilmediğiniz için yapıyorsanız da ayıp değil. Ama öğrenmemek ayıp demişler.
Bu yüzden işte öğrenme fırsatı geldi.
Eleştirmen: yazılı eseri içerik ve üslup başta olmak üzere çeşitli konularda değerlendiren, yazarın gelişimine katkı sağlayan ve bu konuda yazan kişidir.
(İlk bölümde detaylı bilgi vardır.)Başka...
Tespit edebilmeniz için ne gibi kolay örnekler verebilirim diye düşünüyorum...
Yazdığı değerlendirme yazısı uzun olur (eleştiri nasıl olur adlı bölümden detaylı bilgi alabilirsiniz) genelde. İçinde olumlu yönler olduğu kadar olumsuz yönlere de değinir. Hatta doğru eleştiri olumlu yönler miktarı ile olumsuz yönler miktarını eşit tutarak verilir ki birbirlerini nötrleyip dengede durabilsin. Terazi gibi düşünün.
Hani tanıtımcılar 1 paragraftan daha kısa şekilde de tanıtım yapabilir. Tamamen güzellemeler içerebilir o tanıtım. Reklamlar cezbedici olur, bilirsiniz.
Ama eleştirmenler, bu işi gerçekten yapıyorsa en kısa hali 2 sayfa olur. Üstelik içerisinde olumsuz eleştiri de olur. Kitabın olumsuz yönlerini söylemek zorundadır. Aksi halde eleştiri kavramına uygun olmamış olur. Eşitliği bozar.
Hatta bazı eleştirmenler buna (en kısa hali bile 2 sayfadan fazladır, diyebilir)
Nasıl diyeyim daha..?
Okur yorumu ile eleştirmen yorumu bile bir değildir.
Tanıtımcı ile eleştirmen yazısı nasıl bir olsun?
Olamaz.
Onları birbirine karıştıramaz veya isimlerini birbiri yerine kullanamazsınız.
O halde bundan sonra eleştiri yapan ile tanıtım yapan kişileri birbirine karıştırmayınız.
Eleştirmen diyorsak, eleştiri yapan kimseyi kastediyoruzdur.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Eleştirmen Muhafızları
Phi Hư CấuNasıl eleştirmen olunur? Güvenliğinizi biz eleştirmen muhafızları sağlıyoruz. Kitap Doktorlarına katılan her eleştirmen güvence altındadır, öncelikle eleştirmenliği iyi tanımanız lazım. Hadi buyrun. Eleştiri ve eleştirmenlik hakkında düşüncelerimiz...