misi : Pesan

128 3 1
                                    

Kim : Eh ali mari sini, kita foto bersama ya
Ali : "Oh oke.. Hehe"
(alicia cemberut)
Kim : "Eh alicia, kau ok? mari sini, foto juga sama kite" (Alicia manyun)
Kim"Senyumm..Makasih ali "
Ali "Hehe same sama.."
Kim "Nanti lepas ni saya kirim ke hp awak ok ?"
Ali "Aaaa.. haaa hahaha.. "
Kim "Saya kirim ke kamu jua alicia.."
Alicia " Suka hati kau lah "
Kim " Terima kasih, korang bedua memang best tau "

Kemudian Kim menampilkan foto mereka bertiga di profil beranda hp nya.

Kim : "Eh ali, coba lihat, bagus kan
Ali: "E.. haaa, ok,,
Kim : " Awak juga lah,, buat foto kite ke profil beranda hp korang,,"
Ali : "Ee.. Iye?"
Kim : "Iye lah,, meh sini,, ku buatkan"
Meambil hp ali, lalu merubah profil beranda dengan foto mereka bertiga
Kim : "Nah,, macam ni kan bagus... Kan?"
Ali : "A... haaa,, "

Beberapa saat kemudian, mereka makan di kantin. Tanpa sengaja Alicia melihat profil hp ali dengan foto mereka bertiga lalu bertanya

Alicia : "Ape korang buat dengan foto tu? Kenapa buat di halaman muka?"
Ali : " E.. Ini? Oh,, semalam,, kim yang buatkan. Macam mane? Kau suke?"
Alicia : "Hmmh! Tak de mase nak buat macam tu.."
Ali : "Aik? kau tak suke? Kalau macam tu, tak payah pasang foto korang di halaman muke" (berniat menghapus nya)
Alicia : "Bagus la tuh. Buang mase je "
Ali " Hmmh!" (membuang muka ke kiri)
Alicia " Hmmh!" (membuang muka ke kanan)

Khai datang dan heran melihat Ali dan Alicia bermusuhan
Khai : "Heh? kau bedua kenape? "
Alicia pergi tanpa menjawab pertanyaan dari Khai
Ali: "Suka suka hati lah"
Iman yang baru datang juga heran melihat Ali dan Alicia berantem. Lalu Iman bertanya kepada Khai
Iman : "Khai Alicia dan Ali,, mereka kenape?"
Khai : "Entah. Saye tanya pun tak jawab"

Lalu kim datang ke meja makan ali.
Kim " Hai Ali,, boleh duduk ka sini?"
Ali "Aaa haaa... Boleh,,"
Alicia melihat dengan cemberut dan muka memerah menahan marah. Khai dan Iman semakin heran di buat nya. Melihat situasi yang cukup membeku, Iman khawatir akan ada badai. (hahaha bukan badai betul betul lah.. Badai dalam hati je.. Ups)

Iman : "Khai, macam mana ni.. ?"
Khai : "Entah, kita lihat situasi dan kondisi"

Mereka makan bersama-sama dengan comot juga ada di situ tanpa terjadi perbincangan. Semua saling mengawasi kalau - kalau ada obrolan di antara Ali dan Kim. Mereka hendak mencuri dengar. Tapi, ternyata harapan mereka hampa.

Semua ejen kembali ke kamar masing masing. Ali memikirkan apa yg barusan terjadi antara dia dan alicia. Ia kembali membuka ponsel nya dan melihat foto itu. Hendak menghapus nya. Namun ia urungkan dan menghembuskan nafas.
"Alicia..."

Sementara itu, di bilik perempuan Alicia dan Kim ada di sana dan hanya mereka berdua.
Kim menanyakan ke Alicia.
Kim : "Alicia, cuba tengok, bagus kan kalau foto kita bertiga ku buat di layar depan? Mari sini, ku buatkan ke hp kamu.."
Alicia : "Ah? Alicia hanya termangu dengan sikap kim yang terus terang"
Alicia : "Kim, aku nak tanya sesuatu boleh?"
Kim : "Tentu, tanya lah "
Alicia : (dengan penuh kehati-hatian) "Korang.. suke keh? Dengan ali?"
Kim : (terbatuk-batuk) "Ah?"

Kim menatap tajam kepada Alicia. Melihat wajah Alicia dengan serius, dan benar-benar sedang mencari jawaban. Sepertinya Kim mengerti maksud nya Alicia

Kim : " Alicia, tak lah,, jangan risau, tak kan lah aku ambil Ali dari awak.."

Rupe-rupe nye, jawaban Kim membuat Alicia salah tingkah

Alicia "Ah? Oh bukan, aku cume,, (berpikir untuk mengatur kata-kata) kalau korang suke, aku bisa bantu kau untuk dekati die.. Sebab aku dah lama bersama-sama die.."
Kim : "Ah? Betul ke alicia?" (merasa ada angin segar, berusaha untuk masuk ke dalam peluang baru)
Alicia : "Aaa iye..."
Kim : "Jadi, macam mana? Apa yg Ali suka dan Ali tak suka?"

Ali : "Yang ali suka,,,? Keluarga die dan mentor die. Uncle, Ayah, Mama, Ejen rizwan"

Kim : "Yang dia tak suka?"
Alicia : " Pembelot "
Diam-diam kim tertegun, sebab secara tak langsung kim sudah membohongi mereka bahwa dia lah yg selama ini membantu musuh untuk menyusup ke MATA.

Kim : "Lalu korang suke die?"
Alicia : "Aku? Ape hal pulak. Dia sering buat ku kesal. Tak menurut. Dan suka panik"
Kim : " Buat kau kesal? Tapi itu hanya hal kecil kan? Macam kat kantin tadi ? "
Alicia tak da jawaban

PANAH     ALICIATempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang