misi : Khai Sahabat Terbaik

75 3 0
                                    

Ketika Ali dan Alicia ketemu, Ali mencuba membuka cakap.

Ali : "Alicia.. Aku.. Nak minta maaf"
Alicia : "Minta maaf buat ape?"
Ali : "Pasal semalam. Tengok. Aku dah hapus foto tu dari smartphone. Jadi, tak kan ada lagi buang mase tuk hal kecik.
Alicia : "Oh. Oke" (diam sejenak) "Ali, sebenarnye.. Kim "
Ali : "Hah? Kenapa dengan die orang?"
Alicia : "Dia suka dengan engkau"
Ali : (Deg)"Haaaah? Ape?"

Sebuah dentuman mengenai jantung nya. Mengalirkan darah ke seluruh tubuh dengan begitu cepat. Irama detak nya terburu-buru. Menjadikan sebulir air keringat menetes di pelipis nya.

Lalu alicia mulai berlalu meninggalkan ali yang termangu. Berdiri sendiri mematung.
Tanpa di sadari ada bende yang menusuk ke jantung nya. Rasa macam di tusuk sebuah jarum, setelah mengatakan yang barusan dia utarakan. Menjadikan kaki nya melemah. Mau berjalan pun sangat berat. Namun, ia tetap mencuba satu langkah. Di susul dua langkah berikutnya. Jalan lagi dan lagi hingga dapat sepuluh langkah. Dia jalan dengan begitu pelan dan lunglai.

Ali masih berdiri di tempat memikirkan apa yang barusan Alicia katakan. Melihat Alicia yg berjalan menjauh dengan pelan. Lalu tiba tiba ali memanggil nya

Ali : "Alicia! "

Alicia pun berhenti. Ali mengejar nya menuju tempat Alicia terhenti.

Ali : "Apa yg korang cakap ni. Kau kate tak da mase nak buat hal kecik. Kau juga cakap buat apa menyimpan foto tu. Kau nak aku asyik fikir hal kecik yang akan rusak kan misi melindungi Cyberaya?"

Alicia : "Aku hanya sampaikan ape yg sudah dititipkan kim pada ku Ali"

Ali : "Tak percaya. Kalau benar Kim suka dengan aku,, kenapa mesti dia suruh kau cakap. Kenapa dia tak cakap sorang? Jangan jangan korang eee.. Yg suka ke aku?"

Alicia : "E,, mana ade.."

Ali : "Dahlah Alicia, terus terang jelah pada perasaan kau. Kite sudah bertaun-tahun bersame. Aku kenal korang. Tak kan aku tak tau kalo korang sebenarnya suka ka aku.   Kan?"

Bukan jawaban yang diterima Ali. Namun berakhir dengan pukulan Alicia mendarat di pipi Ali. (Kasian...)

Ali : " Aduh.."
Alicia : "Sekali lagi kau cakap macam tu, aku tak nak bicara dengan korang lagi"
Ali : "Ye lah.. sorry.."

Lalu Alicia beranjak pergi
Ali : "Eh Alicia tunggu"

Lalu mereka jalan bersampingan namun saling diam. Ali menatap alicia dengan penuh penasaran. Mereka masuk ke kantin bersama sama. Di sana ada banyak ejen-ejen sedang makan. Terlihat juga Khai, Iman, dan Kim yang duduk bersebelahan.

Khai: "Heh Ali.. Mari sini duduk dengan kite"

Lalu kim mendekat dan menyapa nya

"Hai Ali, apa kabar hari ini?"
Ali :" E.. ahaaa kabar baik,,E,, sory Kim. Aku nak duduk dengan Khai, ada yg ingin ku tanyakan dengan dia orang"

Kim : " Ooh okee"

Ali : " E.. Khai, ada bende yang musti saya tanyakan ke awak."
Khai : " Apa die ?"
Ali : "Nanti kita jumpe kat lab. Techno ye.."
Khai : "Ok"

Setelah setelah sarapan, Khai dan Ali memenuhi janji mereka. Mereka mengecek persenjataan mereka sambil asyik ngobrol.

Ali : "Macam mana ni.. Kau tau tak kalau Kim, suka ka aku ? "
Khai :"Aku tau"

Ali terkejut

Ali :"Korang tau? Macam mana boleh tahu?"
Khai : "Senang je, dari cara die mendekati korang, mengajak korang bicara, pergi bersama upgrade senjate,, dan banyak lagi lah.
Eh kenape tibe-tibe tanya pasal tu?"
Ali : "Tapi, aku tak percaye. Sebab, bukan Kim yang cakap. Tapi Alicia"
Khai : "Alicia? Biar betul"
Ali : "Betul. Sebab tulah, aku tak percaye.  Aku rase, Alicia, sebenarnye, dia orang yang suka ka aku.  Tapi, setelah ku tanya, dia orang cakap tak de Lah"
Khai : "Ha? Hahaha"
Ali : "Eh kenape? Aku salah ke?"
Khai :"Ali Ali.. Kau tanya itu ka Alicia?
Mana ade perempuan yang mengaku Ali.. Dia orang tunggu korang yang cakap dahulu"
Ali :"Iye? Oooooo"
Khai :"Nah Ali, sekarang korang pilih siape? Kim ke, Alicia ke?"
Belum menjawab pertanyaan Khai, Ali bergegas pergi.

Ali :"Terima kasih Khai. Aku pergi dulu!"
Khai :"Eh kau mau temui siapa? Kim ke? Alicia?"
Ali :"Alicia!" sambil berlari

Khai melihat sahabat nya dengan senyum
Khai :"Semoga berjaya!"

PANAH     ALICIATempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang