BAB 5

19.6K 1.5K 206
                                    

BASIKAL dikayuh dengan kelajuan sederhana sambil matanya memandang jalan yang agak lengang pada petang itu. Taliya cuba menikmati angin petang sambil menenangkan mindanya buat seketika. Sudah hampir seminggu anak-anak abah ada di rumah termasuk Talita dan Thaqif.

Hari ini, dia mahu berasa sedikit penting diri dengan keluar ke pekan seorang diri tanpa membawa angkatan tenteranya yang tiga orang itu. Dia mahukan me time untuk diri sendiri yang tidak pernah dia lakukan sepanjang hidup. Adik-adiknya yang lain diserahkan kepada Talita. Biar dia pula yang serabut, muahahaha.

Taliya sengaja memilih untuk mengayuh basikal. Dia mahu mengurangkan sedikit karat yang makin menebal di rantai itu dan juga lemak yang semakin membiak dalam badannya.

"Liya, pergi mana tu naik basikal?" Teguran daripada Pak Mat di luar kedainya membuatkan Taliya tersengih.

"Nak pergi pekan jap Pak Mat, saja naik basikal. Nak kuatkan otot kaki!" jawab Taliya sedikit kuat lalu meninggalkan Pak Mat yang hanya menggeleng kepala apabila melihat tingkah selamba gadis itu.

Si budak Taliya ni memang gemar buat benda bukan-bukan sejak zaman persekolahan lagi. Orang-orang di kawasan perumahan itu sudah masak dengan perangai tak terjangka gadis itu. Biarkan saja asalkan dia tidak melanggar batas agama.

Bibir merah merekah itu mula menyanyi kecil dek berasa sedikit gembira pada saat itu. Dia tidak mengendahkan orang-orang di tepi jalan yang memandangnya pelik. Kalau ada orang tampar kepalanya pada waktu itu, dia yang akan meminta maaf kerana muncul di hadapan orang itu.

Pelbagai rencana sudah dirangka dalam mindanya demi merealisasikan me time'untuk pertama kalinya. Dia mahu menghabiskan masa di kedai buku saja pada petang itu. Dia mahu membelek buku-buku yang ada sampai skru lututnya tercabut!

Sesudah itu, Taliya mahu singgah di kedai runcit kerana stok kopi kegemaran abah sudah habis. Jadi sebagai anak yang baik dan cantik, dia perlu penuhkan stok itu semula kerana dia juga penyumbang kepada penyusutan stok kopi di rumah mereka.

Basikal diparkir di tempat letak motosikal sebelum Taliya terus melangkah masuk ke kedai buku dengan wajah yang tidak luntur dengan senyuman.

Oh bau buku baru! Sukanya dia!

Ayuh masuk ke dalam lautan dunia fantasi, Taliya! Syurga dunia buat pencinta buku.


TITIS-TITIS hujan mula menimpa wajah Taliya yang masih mengayuh basikal dalam keadaan santai itu. Hatinya bersangka baik, mungkin hujan ini akan turun rintik-rintik saja sehingga dia sampai di rumah.

Kayuhan dilajukan apabila rintik hujan yang pada awalnya lembut menjadi kasar sehingga kulit mukanya terasa pedih. Tanpa Taliya sempat mencari tempat berteduh, hujan turun dengan lebatnya.

"Argh, hujan pulak! Waktu aku bawa basikallah nak hujan pun!" bebelnya perlahan.

Taliya menyepetkan mata kerana air hujan mula masuk ke dalam korneanya. Mata mula melilau mencari tempat terdekat untuk berteduh. Cahaya dari salah satu kedai yang beroperasi itu mendapat perhatian Taliya lalu dia kayu basikal itu dengan laju ke sana.

Dia harap bukunya dapat diselamatkan. Walaupun hanya sebuah novel fiksyen namun bukan senang bagi dia yang mempunyai banyak komitmen untuk membelinya. Tadi pun jenuh minda dan hati berperang untuk membeli novel daripada penulis kegemarannya itu.

Tongkat basikal diturunkan sebelum plastik buku dan dompet diambil. Dia berlari ke depan kedai itu. Bungkusan kopi abahnya ditinggalkan dalam bakul basikal. Takkan orang nak curi kopi, kan?

Mata hazel itu mula melihat ke sekeliling tempat yang baru dia jejaki itu.

"Eh, book cafe? Serene Bookafe. Baru buka ke?" soal Taliya seorang diri apabila dia mula menyedari kewujudan kafe itu. Dia menjenguk kafe itu dari luar. Hiasan dalaman yang sangat cantik dan menenangkan walaupun baru pertama kali dia melihatnya.

Si Bisu Pujaan Hati [TERBIT]Where stories live. Discover now