Malam yang gelap. Sazchzulyen dalam kesamaran malam membelek satu-persatu sampul surat yang diterimanya sepanjang sebulan lalu menggunakan pelita. Duduk dalam gua memang takde sambungan elektrik.
Daripada: Felicia
"Abang buatpe? Jangan nakal-nakal keluar buat misi. Sayang kat sini menunggu kepulangan abang."
-Felicia💋
Sazchzulyen mengerutkan dahi. Siapa pula Felicia ni? Surat tersebut dicampakkan ke dalam tong sampah. Surat lain yang berada di bawahnya pula dibuka.
Daripada: Austin
"I still love you bro. Dont forget me even in your dream. Muah. XOXO"
-Austin
Sekali lagi kerutan di dahinya jelas kelihatan. Surat itu juga dibuang ke dalam tong sampah. Tulisan cakar ayam. Sakit mata dibuatnya.
Surat-surat yang lain juga menerima nasib yang sama. Menjadi makanan tong sampah. Satu daripada mereka pun dia tidak tahu daripada siapa.
"Oi Sazch, kau ada nampak surat banyak-banyak atas meja kerja aku tak?" Ryzal yang kebetulan lalu di depan bilik Sazch terus menyoalnya apabila perasan dia tidak tutup pintu. Matanya mengerling tong sampah di sebelah meja kerja Sazch.
"Kejap betul penuh sampah kau."
"Stop flirting with everyone or I'll tell your husband." Sazchzulyen memandang Ryzal serius. Sekarang dia tahu dari mana surat-surat ni datang. Ryzal salah letak barangnya di atas meja miliknya.
Ryzal menyengih. Ahai kantoi pulak surat-surat lama yang dia memang berniat nak kuburkan kat tong sampah sejak sekian lama. Ini semua salah misi.
YOU ARE READING
Kau Dah Kenapa? (Random Night Stories)
Short StorySetiap cerita bermula dengan malam. Sekadar kisah rambang yang terjadi di dalam hidup manusia.