Sara melangkah lemah ke luar pagar sekolah...dia berjalan lurus melimpasi jalan raya yang dirasanya selamat...Akmal yang dari tadi memerhati Sara mengekorinya...entah kenapa hatinya terasa ringan ingin mengekori jejak langkahnya..gadis pengawas itu pelik baginya......setelah jauh berjalan...Sara berhenti di hadapan sebuah kafe.. dipandangnya kafe itu lemah...perasaannya bercampur aduk.sekarang...dia melihat ke arah seorang pekerja kafe yang kelihatan sebaya dengannya...sebak perasaan apabila melihat ke arah pekerja tersebut...oleh kerana tidak dapat menahan sebaknya Sara berlari sekuat hatinya...Akmal yang berada di belakangnya hanya mengekorinya....Sara berhenti di dalam sebuah lorong...Akmal bersembunyi di tembok yang berada di sebelah lorong tersebut...Sara terduduk di sisi dinding lorong itu...seperti di sekolah Sara menekup mulutnya... cuba menahan sebaknya...oleh kerana tidak dapat menahannya,Sara menangis semahunya di situ....Akmal yang masih pelik dengan keadaan Sara turut simpati...dia mengambil keputusan..untuk mendekatinya..
"huh?"Sara terkejut melihat kedatangan Akmal di situ...Sara amat mengenali Akmal kerana Akmal merupakan salah seorang tokoh pelajar yang amat disanjungi olehnya..."apa yang awak buat kat sini.."tanya Sara yang masih teresak-esak...dengan pantas Sara mengesat airmatanya yang baru keluar di luar jangkaan nya...Akmal tunduk setelah melihat air jernih milik Sara keluar dari kelopak mata kecilnya..."saya minta maaf sebab ekori awak...saya rasa ingin tahu lepas awak terlanggar saya tadi...kalau awak tak kisah...boleh saya tahu...masa..." ... "tak bolehhh!!! "tegas Sara memotong kata-kata Akmal.....dia sudah boleh mengagak apa yang Akmal akan luahkan...
Sara berlalu dari situ...
"Sara!! kalau awak tak nak bagitau tak pa..tapi saya memang tak boleh tengok perempuan nangis...jadi saya nak minta maaf awal-awal...kalau saya ekori awak lepas ni..."jerit Akmal..dari jauh....walaupun dia menyedari yang Sara semakin jauh jaraknya...dari dia....☎☏☎☏☎☏☎☏☎☏☎☏
"jadi saya nak minta maaf awal-awal... kalau saya ekori awak lepas ni..."terngiang-ngiang ayat yang Akmal keluarkan...di telinga Sara....Sara menutup mukanya menggunakan bantal nya..."Sara keluar makan sayang..."jerit satu suara perempuan dari luar bilik Sara.. "ya makk..."balas Sara dari dalam bilik...dia begegas bangun dari katilnya...'kenapa.banyak sangat orang yang busybody kat dalam dunia ni...'bisik hatinya sebelum memulakan langkah untuk keluar dari biliknya...
DI MEJA MAKAN...
"Sara... macam dengan sekolah...?"tanya Syikin,kakak Sara..sambil menyuapkan makanan ke dalam mulutnya..."Ok je...baru-baru ni Sara dapat nombor satu dalam kelas..."selambah Sara sebelum melihat ke arah kakaknya..."wow Sara... tak bagitau kakak pun..."Syikin pura-pura terkejut...Sara hanya tersenyum melihat gelagat kakaknya...seluruh keluarga Sara sudah sedia maklum...yang Sara sememangnya seorang pelajar yang amat cemerlang dalam pelajarannya..."Sara,macam mana keadaan Ana sekarang? "tanya Syikin berhati-hati...Sara terdiam..direnungnya nasi yang berada di hadapannya..."kakak..."Puan Zainab yang dari tadi senyum melihat gelagat anak daranya,menyiku lengan Syikin.."sori Sara kakak tak sengaja..."lemah Syikin. Perasaan besalah mula menyelubungi dirinya....
"tak pa kak... Ana sekarang kerja kat kafe..."jawab Sara sedih...
YOU ARE READING
GARA-GARA SEORANG PENGAWAS
Misteri / ThrillerTetaplah tersenyum walau hati tengah berduka Senyuman mungkin tidak mewakili suasana hati Namun,ia mencerminkan kekuatan diri..