The Green Park, LondonSeorang gadis berambut blonde yang berpakaian gaun kecil bermotifkan bunga sedang duduk di atas rumput bersama dengan seorang lelaki tinggi lampai yang berpakaian kasual. Elok rupa mereka.Ternyata mereka Dalea dan Aizat. Mereka khusyuk menikmati keindahan pemandang sekeliling. Ditambah pula dengan angin yang sepoi dan suara keriangan kanak-kanak yang bermain di situ.
"Ridhwan, look at the sky.. Dad must be there, right," Dalea menunjukkan langit yang biru dihiasi awan yang putih.
"The word is too bad for him. All this time, he had been strong to face the world.Trust me, Allah take care of him more than we thought. Insya-Allah." Sebaris senyuman muncul di bibir Aizat.
"Semua tu.. Takdir kan.." Dalea berkata kepada Aizat. Aizat hanya mengangguk sahaja.
"Kalau sesuatu yang you tak suka tetapi jadi dekat you., you akan terima sebagai takdir? ," Dalea memandang Aizat dengan tulus sekali .
"Kalau ianya takdir.. Kita kena terima juga.. Yang tinggal, cepat atau lambat je." Tiba-tiba, badan mereka terkena titisan hujan. Cuaca yang cerah kini bertukar mendung. Hujan semakin lebat.
"Dah.. Jom balik..." Aizat mengajak Dalea pulang ke rumah.Aizat melangkah ke kereta.
"We should break up." Kalimah yang keluar dari bibir Dalea. Langkah Aizat terhenti. Seluruh tubuhnya berpusing ke arah Dalea.Dia mendekati gadis itu.
"Let's break off our engagement." Dalea menatap muka Aizat.
"Why? Tell me.What is my fault?" Wajah Aizat bengang tetapi matanya sudah berkaca.
"No, it's my fault. I lied to you and my dad. I lie to myself too.Our engagement is really important to you but not me. It's nothing to me.I hanya tunaikan permintaan Dad je." Tubuh mereka sudah basah ditimpa hujan.
"No..Must be something wrong." Aizat tidak percaya dengan kata-kata Dalea.
"See?Walaupun I cakap macam tu,tapi you still tak percaya. You lelaki yang baik.Lelaki idaman para gadis. You diibaratkan seperti cahaya yang mampu menerangkan kehidupan mereka yang gelap. But it's not me. I lebih suka duduk dalam kegelapan. That's my place." Cecair kristal mula keluar dari mata Dalea.
"Just like that, Dalea.. So macam mana dengan semua yang I buat untuk you. Ambik SPM di Malaysia.Uruskan syarikat Daddy dekat sana. Deng...Dengan harapan kita akan kahwin selepas I tamat sekolah kat sana." Suara Aizat mula sebak.
"Kalau I tak suruh.. You tak buat kan.. Bukan semua benda kita buat untuk diri kita..Kita kena fikir juga apa yang kita boleh buat untuk orang lain. Jadi lebih matang, Ridhwan." Kata Dalea dengan nada lembut. Kekecewaan terpamer di wajah Aizat.
"Tell me, its..." Aizat merebahkan dirinya ke tanah.
"IT'S NOT TRUE!!!" Aizat menghentak lopak air.
"HOW CAN IT'S TRUE!!" Bertubi-tubi lelaki itu menghentak lopak air. Kini buku limanya sudah dilumuri darah terkena batu di tanah semasa dia menghentak lopak air.
"TELL ME THAT YOU KIDDING!! Tell me.... I'm begging you."Bertambun rayuan Aizat.Dia memandang Dalea.
"How could you do this to me? It's hurt..All this time, my dream just want to be with you, " Aizat mula menangis teresak-esak.
"Dream? How about my dream, Ridhwan?I nak kejar cita-cita I untuk jadi model. But no one care about my dream include you. I thought you care, but exactly you never.Everyone want to control my life.I'm not control doll.I'm human and I have feeling. I'm hurts too l, Ridhwan.Please respect my decision.I already discussed this with our parents and they respected.I hope you too. "Air jernih dari mata hazel brown nya tidak berhenti membasahi pipi.
"Find someone better, okay? Sometimes you don't get what you want because you deserve better."Dalea menyeka air matanya dan mengoyak senyuman. Dia menanggalkan cincin pertunangan di jari manisnya lalu memberikan kepada Aizat yang masih duduk di atas tanah itu.
Aizat berdiri lalu mengambil cincin tersebut. Lantas dia membaling cincin tersebut. Dalea hanya mengetap bibir sahaja. Tahulah bahawa lelaki itu benar-benar kecewa.
"No matter how hard I try to fix it, you never choose me, right?You choose your career over me. I hope your dream will come true. Sorry to disturb you.No more you,no more waiting. Our chapter end here.Thank you." Aizat meninggalkan Dalea.Dia balik dengan kebasahan ditambah dengan kekecewaan.
I'm really stupid
I think you're my soulmate
But you're my worst mistake
Thank you for make me wating for someone that never come
Yes, its you.._____________________
" Explain!Kenapa Aris kata yang Aris suami Ika?" Aira bertanyakan kepada Aris. Ingin jawapan lelaki itu yang menggelar dirinya 'suami' kepada Ika.
"Kita orang bernikah masa cuti penggal tahun lepas." Jawab Aris selamba.
"What!!" Terbeliak biji mata Aira mendengar jawapan Aris.
"Tapi.. Bukan sebab cinta.." Riak muka Aris bertukar menjadi sedih.
"Habistu sebab apa? Dah bernikah pun dah pun..Mestilah sebab cinta.. Aris jangan nak back up Ika eh..Aira langsung tak percaya.." Aira merenung tajam.
"Aris lagi tak percaya bila Aira sanggup tuduh Ika goda Aris.. Sanggup tuduh dia tikam belakang.. Dah lama kot Aira berkawan dengan dia...takkan tak kenal lagi Ika tu macam mana.. Sebab kan cinta..Aira sanggup putus kawan." Aris memandang Aira dengan serius.
Aira hanya diam sahaja.
"Encik Johari." Satu nama keluar dari mulut Aris.
"Ayah Ika?" Aira meneka.Lantas Aris mengangguk.
"Dia bekerja di syarikat abah.Banyak jasanya.Abah dah anggap dia macam adik sendiri. Tapi...Aira tahu kan dia dah meninggal tahun lepas." Aris memandang Ika.Wajahnya sedih sekali. Aira mengangguk.
"Lepas Encik Johari meninggal, kesihatan ibu Ika merosot.Kaki dia dah tak boleh gerak macam biasa.Selalu lenguh dan susah nak buat kerja.Duit peninggalan arwah je yang sara dia orang.Tu pon dah nak habis sebab bayar rawatan." Aira tekun mendengar kata-kata Aris.
"Dah nak habis?Tak silap Aira..banyak juga arwah tinggalkan.Serius ke sakit kaki ibu Ika." Aira membalas dengan nada terkejut.
"Beberapa bulan yang lepas, abah dapat berita yang Ika menghadapi lemah jantung. Dia kena jalani banyak rawatan.Kosnya pun tinggi.Dengan kudrat ibu Ika, mana mampu dia nak bekerja untuk cari duit sebanyak itu.Lagi satu, kalau Ika sakit...siapa nak tolong ibu Ika berjalan. Bersiri sendiri pun tak boleh. Ika yang kena tahan dekat wad, takde orang jaga.Dia orang mana ada saudara-mara.Bila abah nak beri bantuan, ibu Ika orang malu nak terima dengan alasan suaminya hanya bekas pekerja.Jadi..abah minta Aris dengan Ika disatukan.And then..kita orang ni sekeluarga.Bila Aris dan Ika bernikah,abah ajak dia orang tinggal dekat rumah.Sekurang-kurangnya ramai yang boleh tolong tengokkan ibu Ika.Bibik pun ramai nak jaga dia.Aris lah tolong jaga Ika.Bawa dia pergi temujanji dekat hospital.Insya-Allah dia akan sembuh." Panjang lebar Aris bercerita.
"Kenapa tak bagitahu Aira pasal ni?"Tesentuh hati Aira mendengar cerita Aris.
"Ika tak nak Aira sedih.Dia tahu,Aira akan terima jika dengar cerita yang betul.Tapi bagi dia, cukuplah dengan dugaan Aira selama ni.Dia tak nak tambah beban dekat Aira.Tak nak Aira risau. Sebab itulah dia rahsiakan."Aris menerangkan dengan nada sayu.Terbit rasa serba salah di benak Aira.Memikirkan pertelingkahan dia dengan Ika.Sanggup dia menggelar rakannya sebagai 'perampas'.
"Aira mintak maaf." Suara Aira sebak.
"Bukan dengan Aris tapi dengan Ika.Tu pun kalau sempat."Aris meninggalkan Aira.Tergamam Aira.Lopak matanya sudah penuh dengan air mata.Sebak hatinya.
YOU ARE READING
Dengan kita
RomanceNur Aisyah Humaira atau nama panggilannya "Aira" merupakan seorang gadis yang dilahirkan dalam keluarga yang kaya sehinggalah mamanya meninggal.Hidup Aira menjadi sunyi,sakit dan perit walaupun dari luaran nampak biasa sahaja.Apabila usianya 17 tahu...