Ruang makan rumah Puan Maria begitu sepi sekali.Sepi sehinggakan hanya bunyi pinggan mangkuk sahaja didengari.Puan Maria duduk bertentangan dengan anak gadisnya yang berambut blonde dan beriris hazel brown.Tiba-tiba wanita itu berdehem.Dalea mengangkat muka memandang ibunya.Pandangan mereka bertautan.Tahulah Dalea bahawa ibunya ingin mengatakan sesuatu.
"Lea..Mom mintak satu je..Berbaiklah semula dengan Ridhwan...Please.." Puan Maria memulakan bicara.
Dalea menggeleng."Lea still baik dengan Ridhwan..Tak gaduh pun..So buat apa nak berbaik." Dalea berpura-pura tidak faham permintaan ibunya.
"Cis!Jangan buat tak tahulah,Lea!Mom nak Lea bertunang semula dengan Ridhwan.Nikah terus pun tak apa..Bila nikah nanti,Ridhwan boleh jagakan sekali business keluarga kita..And..Lea boleh teruskan jadi model..Full time..I know you still love him."Bersungguh Puan Maria memujuk anaknya.
"Love?Sayang?Disebabkan Lea sayang Ridhwan lah,Lea putus..Lea tak nak dia cinta bertepuk sebelah tangan..I know he deserve better girl..And this is the best for me...Lea tak nak dia jadi macam Dad..He love you but you..Never care about him..Your money more important than everything..Right?"Dalea membantah.
"Boleh tak stop cakap benda yang bodoh,Lea."
"Ye,memang..Memang Dalea bodoh..Bodoh ikut cakap Mom..Lagi satu, Mom lansung tak percaya Lea yang bodoh ni uruskan business kita..Mom lagi percayakan Ridhwan..Lebih percayakan anak orang," Dalea mula meninggikan suara.
"How dare you!" Puan Maria mula mengangkat tangannya untuk menampar Dalea.
"Nak tampar?Tamparlah..Kenapa bukan Mom je yang mati?Kenapa Dad?Kenapa Allah ambik orang yang Dalea sayang?Kenapa!!!" tergamam Puan Maria mendengar itu.Dia menurunkan tangannya.
"But you say you love me, Lea.. " Puan Maria mengatakannya dengan nada yang hampa.Matanya mula menakung air.
"I USED TO LOVE YOU!!" Dalea membalas dengan nada yang kuat. Puan Maria begitu sedih sekali dengan kata-kata anaknya. Lantas dia membawa diri masuk ke kamar.Dalea yang terduduk di lantai didakap oleh neneknya.Betapa hancurnya keluarga dia sekarang.
Malam yang dingin dan sunyi dihiasi dengan tangisan seorang wanita.Puan Maria baring di atas katil. Dia memeluk lututnya sambil menatap gambar yang dipeluknya. Gambar tersebut mempamerkan seorang anak gadis berumur 8 tahun memakai baju Elsa. Tiba-tiba dia mengenangkan kisah di sebalik gambar itu.
Flashback..
Dalea pulang dengan wajah hampa.Mana taknya, dia selalu berangan nak menang pertandingan fesyen di sekolahnya tetapi akhirnya kalah jua.Perasaan malu juga menyelubungi dirinya.Malu nak beritahu ibubapanya.Dengan wajah yang terpaksa senyum, dia melangkah ke pintu rumah lalu membukanya.Alangkah terkejutnya bila melihat sepanduk yang bertulis "Congrats,My Princess!".
"Suprise!"Puan Maria menyergah dari belakang.Terkejut Dalea dibuatnya.
"Untuk apa,Mom?Lea kalah,Mom.."
YOU ARE READING
Dengan kita
RomanceNur Aisyah Humaira atau nama panggilannya "Aira" merupakan seorang gadis yang dilahirkan dalam keluarga yang kaya sehinggalah mamanya meninggal.Hidup Aira menjadi sunyi,sakit dan perit walaupun dari luaran nampak biasa sahaja.Apabila usianya 17 tahu...