B A B 2 K A U D A N A K U

39 5 0
                                    

"Dah siap ke belum?"

"Dah siap dah"

"Kita tak boleh lama dekat sana aku ada kerja lagi"

"Sekejap pun saya dah bersyukur"kata hanis

Hanya diam beberapa saat Megat berlalu pergi ke garage tempat dia parkingkan dia punya kereta Honda civic.

"Dia Masih tak boleh terima aku dalam hidup dia ke?"kata hanis di dalam hati.

Ini sudah masuk 2 bulan pernikahan dia bersama megat.hubungan mereka tidak seperti suami isteri mereka seperti orang asing yang duduk dia dalam satu bumbung.

"Apa yang Kau termenung lagi tu?cepat lah nanti lambat pulak sampai"

"Eh maaf,sekejap"

Hening

Semasa di dalam kereta mereka sama sekali tidak bercakap.hanya diam hingga mereka sampai ke destinasi.

"awak Masih tak boleh terima saya dalam hidup awak ke"

"Sampai bila-bila pun aku tak akan pernah terima Kau dalam hidup aku.kau hanya orang asing yang tiba tiba masuk kehidupan aku tanpa kita mengenal satu sama lain."

"orang asing"sakit.sakit hati hanis apabila mendengar perkataan tersebut.dia hanya orang asing?

Hanis diam dia sedaya upaya menahan tangisannya yang berlumba lumba untuk keluar.siapa sahaja tidak merasa sedih.

"Kita dah sampai".ucap megat

Hanis menghela nafas Dan membuka pintu kereta Dan terus masuk kedalan rumah ibubapanya

Megat pelik apa kena dengan hanis?
Tanpa membuang Masa Megat pun keluar daripada kereta Dan masuk kedalam rumah.

"Ibuayah"

Hanis menghulurkan tangannya untuk bersalaman dengan Ibunya

"Eh bila sampai maaflah ibu tak perasan pula"

"Baru je dtg ibu"

"Ayah mana ibu?"

"Ayah kamu biasalah dia pergi kerja,baru je dia balik makan tengah Hari tadi"

"Megat sihat ke?ibu ayah sehat?"

"Alhamdullilah sihat ibu"

"Baguslah kalau macamtu"

"Ibu hanis nak masuk bilik kejap"

"Ha iye pergilah ajak Megat sekali mesti dia penat memandu kereta.megat pergi ikut habis"

"Baik ibu"

"Bilik saya ni kecik je,aircond pun tiada,harap selesa la"

"Cantik juga pemandangan dekat sini"

"Kata Megat sambil melihat keluar jendela"

"Tak dengar ke aku cakap ke buat buat tak dengar"kata hanis di dalam hati sambil memutarkan bola matanya.

"Hanis sini makan ibu dah masakkan siput sedut masak lemak dengan asam pedas ni"

"Eh ibu dah masak?kenapa tak panggil?baru nak tolong ibu masak"

"Tak payah susah Susah hanis,biar ibu je masak,ha Megat sini duduk"

"Maaflah Megat, ibu masak makanan kampung je,ibu tak pandai nak masak spaggetti carbonara ke yang sedap sedap bagi Megat makan"

"Eh yang ni pun dah sedap ibu,nampak pun macam menyelerakan"

"Iya iya je Megat ni"

"Hanis tolong letakkan nasi dekat Megat ni"

"Baik ibu"

"Nah abang"

"Terimakasih sayang"

Hanis tersenyum padahal rasa nak muntah.

"Nak meluat aku dengar"kata hanis di dalam hatinya.

"Sweet betul pengantin ni"

"Ha makan ni sedap"kata ibu hanis kepada Megat sambil mencedokkan lauk asam pedas Dan siput sedut masak lemak ke dalam pinggan Megat.

Megat mencicipi lauk asam pedas yang diamasak oleh ibu mertuanya.megat rasa lauk asam pedas ni sama macam yang hanis buat waktu pertama kali dia makan.

"Asalamualaikum"

"Waalaikumussalam,Eh abang dah balik..Mari makan ni"kata puan Laila alias mak mertua megat

"Eh ada hanis Dan Megat"

"Asalamualaikum abah"kata Megat Dan hanis

"Waalaikumussalam,lama dah ke sampai?"

"Eh tak lah,baru je tadi sampai tadi.. abah sihat?

"Alhamdullilah sihat"

"Kamu sihat ke?"

"Sihat alhamdullilah abah"






(Hanis,puan Laila,encik hasrul Dan Megat sedang berada di ruang tamu)

Hanis menghidangkan kopi dia atas meja.hanis juga menuangkan air kopi kedalam cawan .

"Jemputlah minum abang,abah.

Megat mencapai cawan yang telah diisi air kopi Dan meneguk dalam beberapa tegukan.

"Hmm ibu ni dah lama maukan cucu kan abangkan?"kata puan Laila.

---bersambung--












Hope u guys sukaaaa^^
Sorry kalau ada typo






KAU DAN AKU[OG]Where stories live. Discover now