Bab 4

1.3K 19 0
                                    

Jam 8 malam mereka bertiga bertolak dari hotel ke Terminal bas ke pantai timur untuk menghantar Mek Mah pulang ke kampung. Mereka tiba agak awal untuk makan malam terlebih dahulu. MeK Mah masih lagi memberi pesanan pada Zah sementara Hadi hanya mampu menjadi pendengar sahaja. Dia pun tidak menyangka pertemuan singkat yang bermula sebagai tanda simpati pada Mek Mah yang sanggup datang menghantar dan menunggu anak nya ke seminar hingga kini dia menjadi 'abang angkat'kepada Zah atas kehendak Mek Mah yang berulangkali mengucapkan terimakasih atas 'kebaikan 'Hadi kepada mereka.

Semenjak dia dan rakan kongsi syarikat mengendalikan kursus dan seminar kerjaya ini dia belum pernah 'tersangkut' dengan mana mana peserta atau ahli keluarga mereka.Namun kali ini tindakan nya 'mempelawa' dan 'membelanja' Mek Mah atas dasar simpati dan 'good hospitality gesture' bukan sahaja menambat hati Mek Mah malah dalam tempuh dua hari dia dapat 'mensetubuhi'Mek Mah memecahkan rekod 'kasanova' nya selama ini.Kini dia mendapat 'lesen' untuk menjadikan anak Mek Mah si Zah sebagai 'adik angkat'dan menjaga nya sepanjang tempuh dia berkursus .

Di depan Haidi sendiri Mek Mah menyuruh Zah 'melayan'Haidi dengan baik dan mendengar cakap nya.bagi Haidi Ini bagaikan  suatu permit ladang yang di beri kepada nya tanpa sekatan dan syarat.Terpulang lah kepada nya untuk mengumpan dan menelan janda muda itu dan ini bukan sesuatu yang sukar bagi Haidi,hanya masa dan dimana sahaja yang di mahukannya. Sebagai 'anak yang baik dan menurut kata.Zah langsung tidak menunjukan sebarang kesangsian atau reservation keatas saranan yang di buat oleh ibunya itu.

Saat untuk berangkat sebelum menaiki bas,Mek Mah agak sebak ketika memeluk dan mencium Zah dan ketika Haidi bersalam dan mencium tangan nya Mek Mah pula mencium dahi Hadi dan berbisik 'Jaga lah Zah baik baik ya' nanti cukup bulan Mek datang lagi'. HAidi melihat Zah mengalirkan air mata sambil melambai ke arah ibunya ketika bas bergerak meninggalkan terminal.'Agak nya dia tak pernah berpisah dengan emak nya'kata  hati kecil Haidi.

Sebaik sahaja mereka masuk ke kereta ,Haidi jadi terkejut bila Zah tiba tiba menangis dan melekapkan muka nya ke bahu Haidi."Eh kenapa ni,tak pernah pisah dengan mak ya"tanya Haidi. Zah menganguk sambil mengesat air matanya.''Alah alah kesian nya macam budak sekolah Zah ni"usik Haidi."Sungguh bang,sejak kecil tak pernah berpisah  lama,masa kahwin pun kami  masih duduk dengan emak sampailah bercerai" jawab Zah. Haidi jadi makin simpati.

"Abang nak hantar Zah balik ke asrama ke malam ni?" tanya Zah."pelan asal macam itu lah tapi dah lewat ni Pak Guard dah tutup pagar ,kalau pelajar senior mungkin dia layan untuk buka gate,kalau pelajar baru kena marah lagi adalah" balas Haidi. "kita balik ke hotel lah ,tidur kat sana,esok pagi pagi Abang hantar. " sambung nya lagi. " Tapi Zah tak bawa baju Bang ,tak sangka nak tidur sana" ujar Zah." Tidur pakai pyjama hotel ajelah, bukan nak pergi mana lagi" balas Haidi.

Tiba sahaja di bilik ,Haidi menghulurkan pyjama dan tuala kepada Zah untuk dia mandi.Sementara Haidi pula hanya menanggalkan seluar jean nya dan hanya tinggal boxer sahaja dan kemeja T.  Dia mula memikir samada mahu 'mengerja'habuan janda muda yang di serahkan oleh ibunya sendiri atau menyimpan nya dahulu memandangkan esok adalah hari pertama Zah berkursus dan perlu rehat yang cukup malam itu.

Sebaik Zah keluar dari bilik mandi ,HAidi sekali lagi terkesima dengan wajah yang mulus berkulit kuning langsat dan rambut di lepas bebas sambil mengeringkan nya,pyjama yang di pakai pun masih terbuka di bahagian peha membuat Haidi makin teruja." Abang tak nak mandi ke"tanya Zah."Petang tadi dah mandi " balas Haidi. " Oh lupa mandi sekali dengan Mak kan?" soal Zah

" Eh mana Zah tahu ?" soal Haidi pula." Alah masa Zah tengah tidur terdengar suara emak mengerang kuat,tenguk kat sini tak de siapa,rupanya ada bunyi dari bilik air,siap bergurau senda mandi"balas Zah sambil mengusik. " Oh dah kantoi lah abang ni"ujar Haidi. " Tak kisah lah bang,emak pun sendiri yang cakap semalam kali pertama main dengan Abang dia pun terkejut ,abang pandai goda dia,walau pun dah lama tak buat, dia boleh terbuka kemahuan dan nafsu untuk melayan abang,hebat lah Abang ni" jelas Zah yang membuat Haidi gembira dan bangga.

"Habis malam ni Abang nak ke layan Zah?"soalan cepu emas ." Kalau ikut hati,memang lah hendak sangat kan,barang baik ,tapi esok Zah nak mula kan kelas  dan perlu rehat cukupnya,jadi malam ini kita tidur sahaja lah" jawab Haidi. " Betul ni Bang? baik nya Abang ni ,patutlah Mek Mah jatuh hati dan serah diri dua kali" usik Zah sambil dia duduk di katil.       





B.21.Mek Mah Berkorban dan Terkorban #Where stories live. Discover now