مقدمه

551 11 4
                                    

ولأن الحلال اجمل سأنتظر🤎

~~~~~~~~~
تسير في ممر الخاص بالمشفي طويل يملئُة رائحة تعقيم وهي تمسك بيد هذهِ المرأة المُسنة والجميع جالس من يئِن من الوجع ومن منتظر دوره في الكشف ومن ينظر الي الهاتف وعلي بُعد بسيط يوجد تجمُع وشِجار بين هَؤلاء الاشخاص الذين يتشاجرون علي من جاء اولاً نظرت لهذهِ الاجواء وهي تُزفر بحنق ثم نظرت الي "جدتها"
:هو ليه صممتي تيجي هنا يـا تيته. ما كُنا روحنا المستشفي التانيه احسن بدل البهدله دي. "

"ابتسمت هذهِ الجدة ثم قالت بحنو"

:المستشفى دي اول مُقابله بيني وبين جدك كانت هنا.. كنت لسه مُمرضه جديده وهو جه من الجيش بيكشف علي جرح.. وشوفنا بعض ومن ساعتها كل شويه يجي يشوفني.. من غير كلام.. وبعدها جه في يوم قالي انه بيحبني..انا فرحت.. بس كشرت في وشه وقولتلوا لأ.. الكلمه دي تتقال قدام الناس كلها لو بتحبني بجد.. ومكدبش خبر. لقيته جاب عنواني من المستشفي وعاملي مفاجأة وجه اتقدم.. ومن ساعتها وانا بحب المستشفى دي كانت قدم الخير ليا بـ جدك. عشان كده تلاقيني دايما باجي هنا. فهمتي.!!

"ابتسمت وعيناها تلمع بحب"

:قصه حبكوا دي بتدخل قلبي.. احلي من احلي روايه... اوعدنا يارب... بس قوليلي يـ ليلي هانم.. هو انتي لسه فاكره الناس اللي هنا؟!

"الجدة ليلي بـ ابتسامه"

:لسه فاكرة كله.. بس بقي في جيل جديد جه وجيل تاني!

:اممم.. طب يلا عشان نلحق نحجز،

توقفوا عند غرفه الكشف الخاصه بـ العظام. ثم اعطته الورقه الخاصه بـ الكشف وجلسوا بـ انتظار الدخول،،
وبعد خمسة عشر دقائق دلفوا الي الغرفه وكان يوجد ثلاث اطباء واثنين من المُمرضات نظرت لهم بعدم رضا وهم يضحكون ولا يهتمون بمن حولهم وفي اربع حالات مُتعبين بشده غير جدتها.

"ثم اخذت جدتها واجلستها علي مقعد وذهبت الي هَؤلاء الأطباء وتحدثت بعصبيه"

:هو حضرتكوا هنا عشان تضحكوا ولا عشان تكشفوا علي العيانين اللي هنا؟!!!!!!

"نظروا لها جميعاً ولكن الجمتهم الصدمه من هول ما رأوا"

"تقف امامهم فتاه اقل ما قِيل عنها في الجمال.. ليس جمال الوجه. بل!؛ لم يظهر من وجهها شيء  الجميع صبوا تركِزهم علي هذهِ العسليتان.. عيونها عسليه وواسعه كعيون الاطفال ورموشها طويله وترتدي فستان باللون السماوي وخمار ونقاب باللون الاسود

نظروا لها بصدمه وايضا بـ غيرة من المُمرضتان وهذه الطبيبه

" تحدث طبيب بـ صدمه وبدون وعي"

:يخربيت جمال ام عيونك دي!

"نظرت له بصدمه علي تجرئة بهذا الحديث.."

:علي فكره انت واحد قليل الادب ايه اللي قولته ده. يعني عمالين تتكلموا وتهزروا.. لأ وكمان بتعاكسوا.. كلكوا مبحلقين فيا ليه كده... بعد اذنكوا عايزين نكشف.!

"لم يتغير شيء كثيرا. ذهب هذا الطبيب الذي تحدث معها وهو مذال ينظر لها ثم توقف امام" الجدة ليلي"وكأنه نسي ما عليه فعله"

:في ايه حضرتك متكشف عليها!!

"اوماء برأسه ثم بدأ بالكشف عليها وانتهوا من الكشف. امسكت يدها ثم نهضت" ليلي"وتقدمت للأمام ثم نظرت لها بعتاب"

:مكنش ينفع تزعقي كده.. مكنش ينفع تعلي صوتك علي الدكاترة كده يـ مِسك!!

"مِسك بـ ضيق"

:يـ تيته مشفتهمش ساييبين الناس عيانه ازاي وواقفين يضحكوا والدكتور التاني ده اللي قالي... ثم قلدت طريقه حديثه'يخربيت جمال ام عيونك دي!'.. دا واحد قليل الادب ازاي بيعاكس بنت منتقبه؟!

"قالت ليلي بـ ابتسامه"

:ما عينك دي هي اللي بتجبر الناس تقول كلام يستاهلها.. يلا اهو شكله كتب الدوا اهو.!

"تقدمت مِسك لتأخذ الروشته.. ولكن توقفت بصدمه مما سمعته اُذُنيها؟!!!! "

"لم يعلم ماذا حدث عندما رأى عينيها. تشتت عقله وتفوة بهذا الكلام دون قصد.. وشعر بالضيق عندما علم تحديق الباقي بها.. ولكن هذه العيون تسلب ارادة اي احد علي التحديق بها.. انتهى من كتابة الدواء ثم رأها تقترب نظر اليها طويلاً ثم بدون اراده وكأنه تحت تأثير سحر اسود صعب الأنتهاء منه... قال بهمس استمعته هي فقط"

:عيناكِ كالخمر. اسكرت قلبي وشتت عقلي وجعلتني اهيم بِها!

"التفت له بصدمه ثم اخذت الروشته وذهبت مع جدتها سريعاً

" نظر في اثر رحيلها ثم وضع يده علي قلبه وابتسم"

:وحين اللقاء لن يُفرقنا فراق

🤎ولأن الحلال اجمل سأنتظر🤎حيث تعيش القصص. اكتشف الآن