bab 6

49 5 0
                                    

KEHULUR DAN KEHILIR Puan Rehan berjalan. dia tidak sedap hati. sudah tiga hari anaknya pergi ke Langkawi bersama suami, tiga hari itu lah dia tidak sedap hati. sesaat pun dia tidak lupa akan anak tunggal perempuannya yang seorang itu. runsing memikirkan tanpa sedikit pun dia hiraukan tentang hariannya. makan tidak dijamu, sekejap-sekejap dia tengok telefon. kut-kut lah Adara telefon. tapi, sejak disana Adara sikit pun tidak bertanya kabar padanya.

itu bukan satu masalah. dia tak kisah pun tentang kabarnya, tapi yang jadi masalah, dia takut jika Khairul yang merampas telefon anaknya. bukan lelaki itu tidak pernah berkeras dengan Adara. depan matanya, Khairul pernah berkeras! hati ibu mana saja tidak renyuk? hanya Allah yang tahu perasaannya tika itu.

"Bir, kau ni tak fikir anak ya? senang aje duduk silang kaki main telefon. tak fikir anak langsung! tak risaukan Dara ke?" huh, Puan Rehan angin melihat gaya Tuan Kabir itu. serupa tidak kisah pasal anak sendiri.

"kau ni apa? diaorang tu tengah bercuti. kita jangan lah kacau. lagipun, kita pun bercuti kan.." Tuan Kabir bangun berjalan menghampiri Puan Rehan. tubuh yang sekian hari makin membongkok itu dipeluk dari sisi.

"memanglah! tapi aku ni risau hah dekat anak! engkau tu nampak tak kisah pun. asyik tengok sinetron aje!"

"heh, apa yang marah sangat? Adara tu kalau ada apa dia call lah. ni, aku dah contact dengan menantu kesayangan aku. tak ada apa nya lah. dia siap bagi gambar Adara makan seafood dekat sana. kau tak payah lah risau. diaorang tengah nak berbaik semula.."

telefonnya dihulur buat Puan Rehan. gambar yang dikirim Khairul tadi terpapar pada skrin telefon.

"alahai... anak aku! patutlah tak ingat dekat ibu. dah bahagia!"

Tuan Kabir menyengih mendengarkan kata isterinya. "dah, tak payah risau. dua orang tu okay aje. aku ni selalu je contact dengan menantu kesayangan aku tu!"

terjuih-juih bibir Puan Rehan. menantu kesayangan konon!

"apa? tak percaya?" provok Tuan Kabir. dia tahu isterinya muak dengan perangainya.

"memang jadi kesayanganlah dah kalau perangai kauorang berdua memang sama! satu kepala!" jari telunjuk menyucuk pinggang Tuan Kabir. teringatkan tentang mereka sewaktu muda. tak sangka pula, apa yang dia lalu dahulu, anak perempuannya lalu.

"hesy, jangan ungkit! yang lalu biarlah berlalu."

"memanglah. tapi kau fikir senang nak hadap? yang hadap ni...!" jarinya dituding ke arah wajah sendiri.

"aku ni kesian dengan anak aku. benda yang paling aku takutlah selalunya terjadi. dulu aku doa supaya Adara dapat suami yang baik-baik. tup-tup, dapat suami yang perangai sama dengan bapak dia!"

Tuan Kabir menggeleng. dia juga tak menafikan, Khairul sama sepertinya. dia juga berperangai. yang lagi handal, sewaktu isterinya bersalin, dia buat perangai! stim x stim?

"sebab aku dengan dia sama lah aku bagi Khairul peluang untuk tambat hati anak kita balik, Rehan. aku pernah ada dekat tempat dia. masa aku menyesal mainkan kau, aku siakan kau. aku ingat semua tu, Rehan! susahnya nak dapat hati isteri kita balik aku faham apa budak tu rasakan.."

Puan Rehan membisu sendiri. tiba-tiba jiwanya sebak bila terkenangkan peristiwa lalu. peristiwa yang mana dia takkan pernah lupakan. hari diaman dia dipermainkan Kabir. cintanya dimainkan seperti permainan.

"kau ingat aku senang hati tinggal anak kita dekat lelaki tu? aku ni tawakkal je dekat Allah, Rehan. kalau tak sebab Khairul tu betul-betul menyesal, merayu dekat aku, tak ada nya aku lepas anak kita. aku nak jaga Adara elok-elok. sebab dia ajelah anak yang kita ada, Rehan.. aku tak nak anak kita hancur dekat tangan lelaki durjana."

SEBENARNYA CINTAWhere stories live. Discover now