حي السيدة زينب

87 3 7
                                    

وصف الشخصيات"
جوان"بطلة قصتنا الأساسية، جوان تمتلك من الجمال قدر كافي ليس بالقليل على الرغم من أنها لم تمتلك عين زرقاء ولا عسلي فعينيها شديدة السواد بأنف صغير وشفاه غليظة ، جسدها متناسق قصيره القامة تبلغ من العمر 22عاماً حاصلة على معهد خدمة عامة ، هذا وصف جوان أما شخصيتها فسوف تتضح لكم من خلال قصتنا.

آسر"شاب جميل شجاع، رجل بمعني الكلمة طويل القامة خمري البشرة خده الأيسر به غمازة، ويوجد به لحيه تزين وجهه، يبلغ من العمر 33عاماً يعمل مهندس زراعي والدته متوفية.

هدي"فتاة طيبه شجاعة اخت آسر فقد تزوجت وزوجها تركها بعد ولادة أنس ولم تعلم عنه شيئا وعلمت بعد ذلك أنه نصاب وقام بالعديد من عمليات النصب الكثيرة لذلك قام بالهرب فتولت تربيه ورعايه أنس طفلها الذي نجت به من هذه الحياة القاسية عليها تبلغ من العمر 34تكبر آسر بسنه واحدة فقط.

مني"والدة جوان سيدة تعيش بفطرتها السجية، فهيا أقل ما يقال عنها أنها طيبة توفي زوجها منذ أن كانت جوان في المرحله الأبتدائية وكان نعم الرجال لم تتزوج بعده فضلت المكوث على تربيه ورعايه بنتها وزوجها كان يعمل رئيس عمال في قطاع الكهرباء فيأتي لهم معاش من عمله يتعايشوا منه، في ال39 من عمرها.
نعمات"بطلة هامة جدا في قصتنا ولها دور فعال ولكن تعريفها سوف يتضح من خلال الأحداث تبلغ من العمر ٨٠عاما.
فريدة"سيدة تلبس على احدث صيحات الموضة أقل وصف لها انها شيك، واتيكيت بداخل نفسها، تبلغ من العمر 49عاما دورها مهم جدا وله فعاليه سوف نشاهده خلال الأحداث، التي سوف نبحر لها ونتعمق بها.
الصلاه والسلام على أشرف الخلق والمرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
إهداء
سوف اهدي كلماتي هذه الي قدوتي الأولي إلي من ترعرت في نصائحه التي كانت الدليل والقائد لي، إلي من كان السند والأمان والمأمن من غدر الايام إهداء إلي خالي الذي لم تكتمل فرحتي بوجوده معي وحولي ولكن لله أمر آخر فقد توفي ومات جسده وصعد إلي السماء ولكن روحه وحديثه لم يفارقني يوما الرجاء قراءه الفاتحه والدعاء له بالرحمه.
المقدمة
- أنا هَش جدًا اليوم،
يُمكن لأغنية أن تقتلني.
رائحة الفول تسيطر على الأنفاس ، وحركة الناس في الشوارع يميناً ويساراً تأخذ مجري حيوي، لايخلو من الهمة والنشاط وضحكات وحكاوي السيدات في الشارع.
يلا كيلو الطماطم، تعالي خدها حمرة وطرية الطماطم.
كان هذا صوت البائع الذي يخترق الآذان، وصوت زيت الطعام، الذي توضع فيه الفلافل.
كانت تضع المخدة على أذنها، لعل ضجيج الأصوات يهدأ حتي تستطيع النوم.
ولكن لاحياة لمن تنادي فكيف أن تهدأ هذه الأصوات وهيا تقنط في حي السيدة زينب وهذه المنطقة شعبية، فهذا من الطبيعي أن يحدث في تلك المنطقه فالمنطقة الشعبية روحها الونس والناس وأيضاً الضوضاء وأصوات الباعة، وكل شئ ومع ذلك نجد ألفة في هذا.
أنتي يابت ياجوان، انتي يابت كفاية نوم، قومي حضري فطار.
هيا مش باينلها نوم، اي ياماما مش كفاية اصوات الناس في الشارع والبياعين داخله جوه ودني ومش عارفه انام.
اقفلي الشباك وبعدين فيه حد ينام للظهر؟
ياماما حرام عليكي هو انا نمت فين للظهر، ده الساعه 12 بس.
هنا أدركت جوان أن والدتها محقة فأدركت الأمر وأنه بالفعل قد تخطت هذا الليڤل.
ماما هو فيه فطار، ولا اروح أجيب فطار؟
اه خدينى في الكلام عشان عرفتي أنك غلطانه وكلامي صح أنك حماره نوم وان احنا بقينا الظهر.
حاضر ياماما انتي عندك حق، فيه فطار بقي ولا اروح أجيب؟
لا فيه ياحبيبتي أنا نزلت جبت كل حاجه.
نزلتي ليه ياأمي مش قولتلك متنزليش، انتي تعبانه نفرض جاتلك غيبوبة السكر ولا قلبك تعب!
متخافيش ياجوان ياحبيبتي، أنا اخدت علاجي واكلت سندوتشين قبل العلاج ونزلت، وبعدين منا لو عندي بنت نشيطه كان اي اللي خلاني أنزل اجيب؟
حكت جوان يديها في رأسها بغباء وتحدثت بحنيه"حقك علي راسي ياحبيبتي ومن هنا ورايح هقوم اجيب الفطار وارجع انام.
قامت والدتها بخلع فردة الشبشب وقذفه عليها.
أنقذها من هذه المعركه التي أوشكت على البدء صوت طرق الباب.
فقفزت جوان عليه لفتحه فهو المنقذ لها في تلك اللحظة.
صباح الخير ياهدي
ممكن ادخل ولا اي
ياخبر ده انتي تدخلي وأنا أخرج.
مين ياجوان؟
دي ام أنس ياماما.
قوليلها تتفضل تفطر معانا يابنتي.
تعالي ياهدي افطري معانا، وفين انس؟
نهاردة اول يوم الحضانه.
بجد طيب نفطر مع بعض وننزل نجيب حاجات من السوق وبعدين اروح معاكي نجيبه اي رايك؟
ياريت أنتي عارفه أنس بيحبك ازاي.
مش أنس بس اللي بيحبها كلنا.
كان هذا الصوت مميز ولم يكن لغيره فهو آسر صاحب الصوت المميز.
آسر
صباح الخير ياأحلي جوان.
صباح النور اتفضل أفطر معانا ولا فطرت ؟
هو أنا فطرت بس مادام فيها فطار حلو وجوان يبقي هفطر.
وقاموا بالدخول جميعاً لتناول الأفطار.
كانت تتكأ على عصاها، بصعوبة فقد أصابها العجز في عظامها فشل حركتها وأصبحت بطيئة وخالط الشيب رأسها، فأختلط بياضه بسواده.
كانت تنظر للمكان بتودع شديد فهيا من قضت عمرها فيه وفي خدمته الآن تقوم بتوديعه بسبب مرضها فقد أصابها الآلام الروماتيزم نظراً لكبرها.
يعني خلاص يانعمات مصرة برضه تودعينا بعد كل السنين دي والخدمات الي قدمتيها.
صدقيني يامدام فريدة يعز عليا اسيب المكان اللي اشتغلت وخدمت فيه من اربعين سنه ولكن السن وحكمه.
ربنا معاكي يانعمات واحنا مش هنسيبك أنتي صحبه المكان ومرتبك هيوصلك أول كل شهر زي ماكنتي بالظبط.
ربنا يخليكي يارب يامدام فريده.
المهم يانعمات عملتي اي في اللي قولتلك عليه؟
كلمت واحد جيراني بيفهم في البتاع اللي اسمه فويس بوك ده.
قصدك فيس بوك.
ايوه هو ده وبلغته ينزل إعلان.
كانوا يتناولون الإفطار في جو أسري جميل.
الحمدلله اي الطعامه والحلاوة دي ياخالتي مني.
حلاوه وطعامه أكل جوان يابني أنا معملتش حاجه.
ايوه كده ماهو الحلو ميعملش غير الحلو.
ابتسمت جوان"
طيب يلا بقي ياهدي عشان منتأخرش ونجيب الطلبات وبعدين نروح نجيب أنس ده وحشني اووي.
طيب استاذن انا عشان الشغل.
ربنا معاك ياآسر.
يارب ياجوان ياست البنات.
بعد مدة خرجت جوان"ماما هخرج انا اجيب الخضار مع هدي وبعد كده نروح نجيب أنس.
خرجت جوان مع هدي إلي الشارع لكي يقوموا بالتسوق.
ازيك ياعم ابراهيم.
ازيك ياجوان ياقمر.
نفسي اشتري طقمين حلوين ياهدي بس مش عارفه؟
انتي عارفه معاش بابا يدوب بيقضي الإيجار الميه الكهربا وعلاج امي والخضار.
نفسي الاقي شغل ياربي مناسب تعبت.
سيبي الموضوع ده على الله وعليا.
#يتبع
#طرف مفقود
#سلمي حمادة
عزيزي القارئ ياريت لو الجزء عجبك وحسيت أنه يستحق متبخلش عليا بالڤوت عشان تشجعني اكتب افضل ماعندي ♥️

طرف مفقود حيث تعيش القصص. اكتشف الآن