ولأنّه لا أحدَ ينتظرُني في كلّ مرةٍ
أعودُ فيها ناجياً من الحياة..
أعلّق عناقي
المبلّل عند مدخلِ العمر..
وأنزعُ الطرق العالقة
في رِجلي وأبكي.مفتاح العلواني.
#ظهور الطرف المفقود
استيقظت على صوت خناق والدها ووالدتها الذي لايهدأ فمنذ الفتره الأخيرة زادت هذه الأشياء والمناوشات أظهرت انها لاتبالي بكل هذا وذهبت إلى الحمام لكي تغتسل وتقوم بأداء فرضها الصباحي حتي تذهب إلي مدرستها.
أنت اي مش عندك دم أنت امتي هتخلي عندك دم وتقوم تشتغل وتصرف على بيتك زي باقي الرجاله؟
اهو أنا كده إذا كان عاجبك بشتغل أما يكون عندي مزاج، وبعدين أحنا مستورين والحمدلله وعندنا رقية اهو بنت واحده يعني مش هنموت على الشغل.
فين عايشين ومستورين ده أنا نص اكلي شحاته من اخويا وبابا لدرجه انهم أكلوا وشي.
نظر لها هذا الشخص المدعو بزوجها نظره ولم يجيب فازداد صوتها وأصبح مرتفع"انت فعلا معدوم الكرامه انت مش راجل.
فذهب إليها ويديه تعرف طريقها إلي وجهها ولكنه وجد يد صغيره قامت بإمساكه"كفايه بقي يابابا
كفايه ياماما انتوا اي مبتزهقوش كل يوم كده أنا تعبت.
وأنا كمان تعبت من ابوكي ومنك انتي اللي ذلاني وكسراني.
تجمعت الدموع في عيون رقيه"حقك عليا ياماما لو اعرف اني هكون السبب في تعبك وذل ليكي مكنتش جيت ولكن حكمه ربنا.
ذهبت رقيه إلي المدرسه لكي تأخذ يومها الدراسي ولكن عقلها مشغول يفكر في ما سوف توصل إليه الأمور.
رقيه " يارقيه.
اي يااسماء؟
اي انتي انتي بقالك نص ساعه سرحانه مش مركزه حتي الميس خلصت الشرح وجي معاد الفسحه يلا عشان ننزل وتقوليلي مالك.
ذهبت رقيه مع صديقتها إلي حوش المدرسه وقصت عليها كل شئ.
حزنت أسماء على حزن صديقتها"معلش يارقيه متزعليش نفسك وكله هيتحل.
مفتكرش يااسماء أنا خايفه اووي من اللي جاي.
كله خير يارقيه أن شاء الله يلا بينا عشان نطلع الفسحه خلصت.
وصلت رقيه إلي منزلها ولكنها وجدت ناس غريبه تركيزها انصب على رجل يرتدي جلبيه وطاقيه علي رأسه ومعه دفتر يبدو عليه من هيئته أنه المأذون.
تعالي يارقيه تعالي ياحبيبتي سلمي على خالو وعلى جدو.
سلمت عليهم رقيه وهيا تشعر بالتوهان والخوف وفجاه سمعت جمله "تمام كده ياأم رقيه اديني نفذتلك طلبك اهو وطلقتك.
ده غصب عنك ياراجل ياناقص"كانت هذه جمله خال رقيه
وفجاه وجدت ابيها ممسك بشنطته في غضون ثانيه كان قد اختفي، برغم من حزن رقيه لذلك الطلاق ولكنها كانت تعيش مع والدتها في امان وتزور والدها الذي تزوج بعد طلاق والدتها كانت الحياه هادئه إلي أن جاء هذا اليوم"
رقيه ياحبيبتي تعالي عايزه اقولك حاجه.
اتفضلي ياماما قولي أنا سمعاكي.
طبعا انتي عارفه أن ماما صغيره وشكلها حلو ولازم فيه كتير هيعجب بيها.
فطنت رقيه ماترمي إليه والدتها"عارفه ياماما حضرتك طبعا من حقك تتجوزي وتشوفي حياتك زي بابا "قالت الاخيره بضحكه أشبهه بالسخرية.
فرحت فرح والده رقيه بحديثها واستكملت "بس فيه حاجه لازم تعرفيها انك هتروحي تعيش مع جدو في البيت الكبير وخالك حسن هيكون معاكم.
تحدثت رقيه بقلب خائف"اروح اعيش مع ناس معرفهمش ياماما !
دول مش ناس متعرفهمش دول جدك وخالك.
ايوه ياماما بس انا معرفهمش فعلا عمري مكنت معاهم احنا كنا بنروح زيارات من السنه للسنه ليهم.
اهو هو ده كلامي ولازم تتعودي أنا كلها يومين وهتجوز وانتي عارفه مش هينفع تعيشي مع جوزي وانتي كبيره كده أنا تعبت كتير ولازم اعيش حياتي
بعد عدة أيام كانت تجلس رقيه في العربيه مع خالها حتي تذهب معه سرحت مع نفسها تتذكر عندما ذهبت إلي والدها تخبره أن تعيش معه"مش هينفع تعيشي معايا يارقيه انتي عارفه أن مراتي معاها بنات وكان شرطها أساسي أن أنا بس اللي اعيش معاها في شقتها روحي مع خالك وجدك دول مهما كان اهلك مش هيأذوكي.
ورنت في اذنها هذه الجمله "أنا تعبت كتير ولازم اعيش حياتي.
فهمت رقيه جيدا انها قضت عمرها هذا مع اب وام لايعرفون عن هذه الالقاب إلا مسماها فقط
وإن والدها بالفعل معدوم الكرامه والرجولة ووالدتها انانيه وتحب ذاتها أكثر منها فهيا تعلم جيدا حياة السيدات المثابرين الذين يقضون حياتهم في تحمل الاعباء بديلاً عن أولادهم.
اي رايك يارقيه تكوني في الاوضه دي جمب اوضتي.
ابتسمت رقيه بحزن"حلوه ياجدو اي مكان المهم مكان انام فيه.
صباح يوم جديد على رقيه استعدت فيه للذهاب إلي المدرسه بعد تقديم خالها للاوراق فارتدت ملابس المدرسه وكانت رقيه جميله في هذه الملابس فهيا كانت تمتلك جسم رشيق ووجهه جميل ملائكي بسيط وخرجت من غرفتها فوجدت خالها وبجانبه زوجته ولاحظت وجود شاب بجانبه
صباح الخير ياجدو.
صباح الخير ياحبيبتي
صباح الخير ياخالو.
مش هتسلم ياشريف على بنت عمتك
قامت رقيه بمصافحته فوجدت يديه تمسك يديها بطريقه سيئه ولاحظت أيضا نظراته ولكنها تظاهرت أنها لاتبالي.
ذهبت رقيه إلي المدرسه ولكنها لم تحتك بأحد.
فهيا أرادت أن تغلق على نفسها.
عادت رقيه إلى المنزل فالم تجد أحداً.
ووجدت زوجه خالها "اوومال فين جدو وخالي.
راحوا يشوفوا المصنع وشريف في الجامعه.
هو شريف بيدرس !
ايون شريف ابني بيدرس كليه هندسه بس هو للاسف فاشل سقط سنه اولي، وقمر أخته مجوزه في عمان.
ربنا يسعدها ويوفقه أن شاء الله.
ماشي ياحبيبتي الغدا جاهز عندك ع السفره.
انا هروح ارتاح شويه.
كانت رقيه تشعر بالجوع الشديد فذهبت لتناول الطعام شرعت تتناول في الطعام.
وجدت يد تمسك بخصرها وايضا كتفها"شهقت رقيه ولفت وجهها فوجدته شريف.
شريف أنت اتجننت انت بتعمل اي ؟
بعمل اي ازاي بشوف الملبن
شريف احترم نفسك.
بقولك اي مستنيكي في اوضتي بليل تعالي هتنبسطي اووي.
انت حيوان وزباله أنا هقول لخالي"
هههه صدرت ضحكه من شريف"مين اللي هيصدقكك ياحلوه مهما قولتي انتي واحده جايه بعد ماامك سابتك واتجوزت ومشتك عشان جوزها اكيد هتكوني زيها ومحدش هيصدق كلامك.
تجمعت الدموع في عين رقيه "عن اذنك بقي وخليك في حالك وابعد عني.
ذهبت رقيه من أمام شريف وظنت أن الموضوع انتهي على ذلك ولكنه كان بدايه لموضوعها فقد وضعها شريف في رأسه وعزم على فعل شئ ما "
كان شريف يسهر مع صديقه بعد أن أخبره والده أنه ذاهب هو وجده للسفر إلي بلد أخري لتخليص ورق المصنع الجديد وترك والدته ورقيه معه كان يتناول مخدر الحشيش"مش عارفه اعمل اي ياعلي البنت جامده اووي مش قادر اوصلها
انت غبي ياشريف هو فيه بنت تقدر تعصلج معاك.
إلا دي منشفه دماغها خالص مش عايزه تطريها عليا
اللي مش بيجي بالزوق بيجي بالعافيه أظن أن فاهم قصدي بقي ياصحبي.
وذهب شريف بعد أن سمع حديث هذا الثعبان"ترجل من سيارته وفتح بمفتاحه وذهب إلي غرفه هذه الفتاه البائسه التي وضعها النصيب في طريقه"
فتح الباب وذهب إليها وهيا نائمه في سريرها وقام بشق منامتها صرخت رقيه بشهقه "شريف انت بتعمل اي ؟
بعمل اللي كنت عايزه اعمله بس للأسف مضطر اعمله غصب عنك.
هصرخ الم عليك الناس.
انتي نسيتي ياحلوه أن جدي وبابا سافروا وماما زمانها بتاكل رز بلبن مع الملايكه.
اكمل شريف شق ملابسها حتي أصبحت معراه أمامه اخذت رقيه تقاومه بكل ما أوتيت من قوه ولكن قوتها ضعيفه هشه أمامه ولم يتركها هذا الذئب إلا أن أخذ منها عذريتها ودنس برائتها.
انهي مايفعله من فعل مشين بها وقام بارتداء ملابسه وذهب إلي المرحاض حتي يقوم باخذ شاور.
نظرت إلي نفسها وجسدها العاري الذي بصم عليه بصمته هذا الذئب البشري وأخذت دموعها تنهمر على وجهها وأخذت تلقي السباب واللعنات على والدها ووالدتها الاتي عرضاها لكل ذلك"
قامت بارتداء ملابسها بسرعه وقامت بفتح الباب وفرت هاربه اخذت تسير وتسير وجدت رصيف فقامت بالنوم عليه.
حل الصباح وكانت رقيه في الشارع استيقظت عند اول ضوء صدر من الشمس وأخذت تواصل سيرها حتي لا يحصل عليها جدها أو خالهاوأخذت تنظر جهه اليسار فوقعت عينيها على اول شعاع من الأمل فوجدت يافطه مكتوب عليها (نور وأمل)فذهبت إليه.
لم تحتمل جوان ماتقرأه فشعرت بطنها بما تقرأ فذهبت إلي المرحاض حتي تفرغ مافي جوفها من بشاعه ماتقرأه.
وأغلقت الملف وخلدت للنوم حتي تذهب إلي عملها
صباح يوم جديد مختلف عن سابقيه فقد نامت جوان كثيرا حتي أنها استيقظت قبل معاد عملها بساعه اخذت شاور لعل أعصابها ترتخي وارتدت ملابسها وخرجت لوالدتها.
أنا هروح الشغل ياماما عايزه مني حاجه؟
لا ياحبيبتي بس انتي مأكلتيش ليه ؟
مش ليا نفس ياماما يلا بقي أنا همشي.
كانت جوان مشغوله بما قرأت وبما سوف تنوي معرفته فذهبت مسرعه إلي الملجأ حتي أن آسر هاتفها أكثر من مره ولم تسمع رنة الهاتف.
ازيك يامدام فريدة عامله اي.
ازيك ياجوان الحمدلله.
ازيك يا سيدة عامله اي؟
ردت عليها سيدة رد مقتضب"الحمدلله زي الفل.
طيب ياسيدة مادام عملتي عشا للبنات تقدري تتفضلي تنامي جوان جات وهتستلم الشغل وأنا كمان مضطرة امشي.
ذهبت سيدة إلي غرفتها لتخلد إلي النوم.
وذهبت أيضا فريدة إلى منزلها.
تسحبت جوان إلي غرفه فريدة وقامت بوضع الفايل مكانه كما كان ولكنها تعجبت فقد بحثت أكثر من مره عن باقي قصص الخمس فتيات فالم تجد سوا هذا الفايل أجهدت من تفكيرها وقررت أن تذهب لعمل كوب من القهوه وأخذت كوبها وذهبت إلي الجنينه حتي تريح دماغها من تفكيرها هذا.
فذهبت للجلوس على المرجيحه وشرب قهوتها وفجاه ظهرت أمامها القطه السوداء التي ظهرت من قبل شهقة أصدرت من جوان "هه انتي عايزه ايي؟
أنا جايه أكمل ليكي اللي ناقص واقولك القصص الباقيه والطرف المفقود انتي كده عرفتي اثنين (ايمان ورقيه ) دلوقتي ركزي معايا واسمعي كويس عشان تعرفي الباقي.
كان هذا المنزل جميل من يدخل فيه ويراه يتيقن من ذلك فبداخله فتاه جميله تخللها شعاع الأمل فبعد وفاه والدها ووالدتها في الحادثه كانت تعيش هيا واخيها في امان وسكون وسعادة"
صباح الخير ياتامر
صباح النور ياست هدي يلا روحي حضري الفطار كل ده نوم ياكسوله"
اممم مهو انا الجاريه بتاعتك ياسي تامر.
يابنت احترمي نفسك أنا المهندس تامر بعدين كله بثمنه انتي مقشطاني اول بأول من المرتب.
وضعت يديها في وسطها وأخذت تتمايل وتقول "اممم انت كمان عايزني اعملك ببلاش.
احضرت هدي الإفطار ووضعته على السفره حتي تقوم بالطعام هيا والمهندس تامر اخيها.
انهي تامر تناول طعامه"أنا همشي هروح الشغل خدي دول مصاريف.
ابتسمت هدي لأخيها الحنون "ربنا ميحرمني منك ياحبيبي دايما مش مخلي نفسي في حاجة
اخذت هدي الأموال وذهبت إلي جامعتها.
هاي ياأمل صباح الخير.
صباح النور يلا بينا ندخل المحاضره عشان الدكتور بدأ.
دخلت هدي المحاضره وكانت في قمة تركيزها.
انتهت المحاضره وذهبت هدي إلي منزلها انتظرت تامر حتي يعود من عمله ولكنه تأخر فتركت له العشاء وذهبت لتخلد في النوم.
حل صباح يوم جديد استيقظت هدي وجدت تامر أخيها نائم استغربت هدي خصوصا أن تامر نشيط .
فذهبت إلي غرفته حتي تقوم بايقاظه "تامر تيمو تامر اصحي اي ده كل نوم؟
ياه معقول أن نمت كل ده
اه صحي النوم يابشمهندس يلا قوم اغسل وشك واتوضي لغايه مااجهز الفطار.
قامت هدي بتجهيز الأفطار ولكنها لاحظت شرود أخيها ولم تعقب ذهبت هدي إلي جامعتها وأخذت محاضراتها لاحظت هدي تأخر أخيها ونومه الزائد وسهره وعودته متأخر وشروده وشكله المريب أراد الله أن يكشف لها الأمر سريعا حيث كانت تقوم بتنظيف المنزل وذهبت لتنضف غرفه أخيها وقامت بترتيب الغرفه وجميع مابداخلها وفجاه سقطت عده شرائط من البرشام أمامها.
شهقت هدي عندما شاهدت كل هذه الأنواع وجميعها مخدرات ومعهم مخدر الهيروين.
حضر تامر من الخارج وهو يدندن كلمات اغنيه.
اهلا بالأستاذ المهندس تامر المحترم اللي بيشرب المخدرات وقامت بألقائها في وجهه.
لم يعرف بما يجيب عليها يعلم جيداً انها محقه ولكنه فضل الهروب افضل من مواجهتها مرت الايام وتامر يزيد في تجرع هذه السموم حتي نفذت أمواله وقام بقطع الشهريه التي يعطيها لأخته.
وذات يوم أراد أن يأخذ جرعته من المخدرات ولكن الكميه التي أرادها كثيره ويحتاج أموال أكثر من التي معه فاقترح عليه صديقه وهو أحد شياطين الانس.
بقولك اي هيا الشقه اللي انت فيها دي تعمل كام ؟
تلعثم تامر في الحديث بس الشقه دي شقتي أنا وهدي.
بقولك اي انت مش عايز الجرعه يبقي تمضيلي عقد الشقه دي دلوقتي.
احتياج طارق للمخدرات كان أكبر من تفكير عقله فقد لغاه هذه المرة وجعله يرضخ لهذا الحل الذي سوف يحل بالهلاك عليهم.
كان طارق وهدي يتناولون العشاء فطرق الباب وذهبت هدي لتفتح وتفاجئت بشاب يبدو عليه البلطجه.
نعم حضرتك عاوز مين ؟
جاي بيتي.
بيتك ازاي يعني!
زي الناس ياحلوه وقام بتجاوزها وذهب إلي الداخل دخلت وراءه هدي".
متقولها يابشمهندس تامر.
نظر لها تامر ولم يجيب"تامر في ايي فهمني فيه اي دلوقتي حالا.
افهمك أنا ياحلوه"المهندس طارق باع ليا الشقه الجميله دي كلها.
نعم تامر رد عليا انت بجد عملت كده بعت شقتنا اللى ورثناها من بابا وماما ؟
صرخ تامر في وجهها وقال "ايوه أنا عملت كده عشان مكانش معايا فلوس المخدرات.
ذهبت هدي إلي غرفتها ولملمت اشيائها وخرجت بشنطتها من الداخل وأثناء خروجها وقفت أمامه وتحدثت بقهر وعياط"من هنا ورايح انسي أن ليك اخت اسمها هدي اختك هدي ماتت.
تنهيدة حزن خرجت من صدر جوان ونظرت لهذه القطه التي تقص عليها القصه"كملي الباقي.
احنا كده حكينا قصه هدي باقي معانا مين.
أميرة، وزينب.
خرجت للحياه طفله جميله توفي والديها وهيا في المهد.
اخذها عمها الذي قام بتربيتها والاعتناء بها حتي كبرت هذه الفتاه فاتنه الجمال والمدللة.
حتي أصبحت شابة يافعة جميله في عمر 19
كانت أميره لم تحبذ أن تذهب إلي المدارس وتتلقي التعليم.
كان عمها عبد التواب جالس أمامها على السفرة.
أميرة اعملي حسابك الاسبوع الجاي كتب كتابك على ابن عمك جمال.
بس انا بحبه زي اخويا وكمان مش حابه اتجوز دلوقتي.
أنا لسه صغيره العمر قدامي مهما روحتي ولا جيتي مسيرك الجواز.
تركها وقام للخادمة أن تأتي له بكوب من القهوة على المكتب.
كانت تسير في الجنينه أميره وعندما اقتربت من شباك غرفه المكتب سمعت حديث عمها وابنه.
انت لازم تتجوز أميره بنت عمك عشان كل حاجه بتاعتها تكون في أيدينا انت ناسي عمك كتب اي لبنته اميره الڤيلا والمصنع والشاليهات انت لازم تتجوزها عشان كل حاجه تكون في ايديك مهو مش بعد ماربيناها وكبرت كل ده يروح لحد غريب
سمعت اميره حديثهم الذي صدمها صدمة العمر فقد كانت تظن عمها مكان والدها وكانت تحبه كثيرا، جاء اليوم التاني فصعد الي غرفتها عمها.
ها قولتي اي ياست البنات هنكتب الكتاب امتي ؟
أنا مش هتجوز ابنك ياعمي.
ليه كده يابنتي.
بنتك اي بس ياعمي انا سمعت كلامك مع ابنك جمال وعرفت كل حاجه.
امممم حيث كده يبقي نلعب على المكشوف انتي هتكتبي الكتاب ورجلك فوق رقبتك.
اخذها من يديها ونزل بها السلم وأمر عده رجال بأخذها إلي السياره فذهب بها إلي مكان بعيد.
اخذها الي مخزن فسيح واسع
وقام بربط يديها وجلدها بالحزام دون شفقة ولا رحمه.
كانت أميره تتحدث بصوت متهدج من الالم وتقول "لوو ابنك جمال آخر راجل في الدنيا مش موافقة اتجوزه.
يبقي باتي هنا لحد بكره وذهب وتركها مربوطة كانت دموعها تتحدث بديلا عنها والدماء التي تقطر من ذراعها وجسدها خير دليل علي فعل عمها المشين الذي اعتبرته بمثابه والدها.
كانت تأن أميرة بألم وفجأة سمعت صوت الباب الحديدي يفتح فوجدت سيدة أمامها تعرفت أميره علي هيئه هذه السيدة التي كانت زوجه عمها بعد أن قامت بفكها تحدثت لها بجدية وشر اجتمعا معا"
يلا انتي لازم تهربي لأن عمك مش هيسيبك إلا أما يجوزك ابني وأنا بصراحه مش عايزاكي لابني مع اني كنت اتمني عشان اعرفك أذل فيكي واخليكي خدامه ليا ولكن ربنا بيحبك يلا غوري من هنا نا مش عايزه جوزي يروح في داهيه بسببك.
نظرت لها أميره وقالت حسبي الله ونعم الوكيل
همت أميره بالذهاب فكانت تسير في الشارع واستدلت على مكان الملجأ الذي أخبرتها صديقتها به.
كانت جوان تتمرجح على الأرجوحه وتقول "ايي الناس دي معندهاش اي معني للانسانية نهائي.
امممم كملي "قالت جوان هذه الجمله وهيا حزينه ويظهر ذلك في صوتها.
زينب دي بقي قصة مختلفه عن الأربع بنات اللي فوق خالص "زينب دي كبرت هنا في الملجأ ولما فكرت تسأل عن أهلها راحت تسال فريدة"
طرقت زينب الباب فإذنت لها فريدة بالدخول "
ازيك يامدام فريدة عامله اي؟
الحمدلله يازيزي .
خير كنتي عايزه حاجه ؟
اه كنت عايزه اعرف مين اهلي كل اللي هنا عارفين اهاليهم أو دخلوا الملجأ ازاي فبالله عليكي قوليلي وريحيني.
حابه تعرفي اهلك الحقيقيين يازينب.
اه اكيد.
للاسف يازينب انتي بنت حرام وجيتي الدنيا غلطه.
نظرت لها زينب واستنكرت حديثها الذي رفضت تصديقه"انتي بتقولي اي ؟
بقولك الحقيقه يازينب.
لا يكمن تكون دي الحقيقه.
لا يمكن ازاي وعشان تصدقي اكتر أنا لقيتك في صندوق الزباله كنتي مولودة ليكي 3 ايام بس.
وكان هذه السيدة لم تكتفي بتفجير القنبله الأولي فقامت بالقاء الثانية دون شفقة أو رحمه لهذه المسكينه التي لم تعلم عن أخطاء غيرها شيئا سوا انها نتاج هذه الخطأ فقد طعنت في قلبها ونفسها.
حل الصباح عليهم وهما جالسون.
أنا كده عرفت كل حاجه بس عندي سؤال الحقيقة فين؟
انا كده عرفت قصص البنات اي اللي حصل بالظبط في 1995.
عايزه تعرفي الحقيقه يبقي تواجهى فريدة.
متخافيش أنا معاكي ، طمئنتها جملة هذه القطة السوداء المخيفة الشكل.
ألقت تحيه الصباح علي سيدة اللي شاهدتها عندما خرجت"صباح الخير ياسيدة
صباح النور ياختي.
نظرت لها جوان بتعجب ولم تعقب ولكنها طرقت باب غرفة مدام فريدة.
اتفضلي ادخلي ياجوان.
صباح الخير مدام فريدة.
صباح الخير ياجوان.
مدام فريدة ممكن حضرتك تفهميني قصة البنات دول (أميرة _ايمان _هدي -رقية -زينب) بتوع حادثة 1995 ممكن تفهميني وتقوليلي مين دول ؟
واي هيا الحادثة بالظبط!
أنا معرفش مين دول ؟
لا تعرفي كويس من فضلك احكيلي كل حاجه.
انتي كدابه بتألفي أسماء وقصص من عندك.
وفجأة انفتح الباب وظهر منه آسر الذي تحدث "احكي كل حاجه افضل وبلاش إنكار.
اي ده آسر! انت عرفت كل حاجه ازاي ؟
ابتسم له ابتسامة جميلة وتحدث "بعدين ياحبيبتي هقولك كل حاجه.
يلا يامدام فريدة مش مضطرة تخبي حاجة خلاص كل شئ انكشف وبان.
جاءت سيدة من ورائه وهيا ممسكه بحبل رأتها جوان فتحدثت بصوت عالي "آسر بص وراك نظر آسر وراءه وفي غضون ثانيه أدرك مايمكن فعله فقام بإمساك يديها ولفها خلف ظهرها ثم أمسك الحبل وقام بربطه حول جسمها في الكرسي.
ها يامدام فريدة مصرة برضه متتكلميش.
نظرت فريده أمامها وتحدثت"
أنا كنت زي جوان كده مسكت الملجأ ده أنا وصغيرة في السن ولكفائتي اترقيت وبقيت مديرة الملجأ ده الحق يقال أن الملجأ هنا كان بيتمول بمبالغ كبيرة اووي وده لأن الإدارة نفسها من المانيا.
كانت نعمات ماسكه معايا الشغل هيا وسيدة بس نعمات كانت دايما ضد شغلنا.
كانت تعمل في مكتبها فالتقطت آذانها صوت طرقات على الباب فإذنت بالدخول للطارق"
اتكلمي يانعمات في حاجه ولا اي؟
أنا ضد اللي بتعمله سيدة ده.
هيا سيدة بتعمل اي بالظبط؟
بتعمل نفس الاكل للبنات كل يوم وكمية قليله متشبعش بتاخد هيا الفراخ واللحوم والخضار ليها هيا وماشية ده غير أن فيه فلوس أسبوعي المفروض تكون للبنات كل مااسال سيدة تقولي خليكي في حالك.
يبقي خليكي في حالك يانعمات وفي شغلك وبس.
يعني اي ؟
يعني متتكلميش في تفاصيل هتفتح عليكي ابواب انتي مش قدها واشتغلي "وكان هذه رسالة واضحة وصريحة لعدم تدخلها في شئ.
ذهبت نعمات من أمامها وهيا تغلي من شدة الغضب
كانت أميره جالسه مع صديقاتها رقيه وإيمان وفجاه سمعوا اصوات عاليه اتيه من فناء الحديقه فشاهدوا فتاه يبدو علي وجهها القوه ويبدو عليها أنها اكبر منهم في العمر وهيا تقوم بضرب سيدة.
هو انتي فكراني عشان قاعده في الملجأ المعفن ده يبقي هستحمل اسلوبك القذر ده لا فوقي اوعي تفتكريني هسكتلك أما تغلطي في ابويا وامي.
ولكن هذا الحديث لم يزد سيدة سوا انها أحضرت عصا وقام بضرب هذه الفتاه علي رأسها حتي سقطت
نظرت أميرة لايمان التي قامت بدورها ونظرت لرقية وكأنهم يفهمون جيدا نظرات العيون فقاموا ثلاثتهم بضرب هذه السيدة ضرب مبرح حتي جعلوا الدماء تقطر من وجهها، خرجت فريدة على هذه الجلبه وشاهدت سيدة وهيا تقطر منها الدماء والتي استغلت كل هذا وأخذت تصرخ وترتجف فقد كانت تتقن التمثيل.
كانوا يقفون الخمس فتيات أمام فريدة التي تحدثت "ممكن تفهموني اي في؟
تحدثت هدي"أنا كنت قاعده في الجنينه مع صحبتي زينب انا بقرأ كتاب زينب بتلعب كورة قدم راحت الكورة جات من غير قصد على دراع سيدة راحت سيدة قامت تزعق وقالت لزينب "انتي بنت زباله وشوارع أنا هنتظر منك اي ، انا الدم غلي في عروقي رحت لسيدة قولتلها كده غلط انتي بتهينيها بحاجه هيا مالهاش ذنب فيها راحت الاستاذه سيدة ونظرت هدي لها قالت ليا "انتي مالك خليكي في حالك، ولا انتي لقوكي في الزباله وبنت حرام زيها الدم غلي في عروقي قمت ضربتها
راحت ضربتني بالعصايه أغمي عليا.
طبعا باقي العصابه قامت بالواجب ابتسموا الفتيات علي حديثها.
دي اول واخر مره اسمع عن مشكله من النوع ده يلا اتفضلوا كلكم علي اوضكم.
خرجت الخمس فتيات التي تعرفوا علي بعضهم وأصبحوا أصدقاء مقربين لبعض ويوما بعد يوم يزداد تقارب هذه الفتيات التي جمعتهم الظروف الصعبه والقساوه معاً.
ذات يوم كانت الفتيات جالسه منتظرة وجبة الغداء
فوجدوا الوجبه هيا عدس يبدو عليه التلف "تحدثت رقيه "شايفين يابنات العدس شكله ازاي البني ادمه دي مش عندها اي ضمير.
ذهبت أميرة أليها ومعها هدي"سيدة احنا مش هنتغدي العدس ده ياريت تشوفي اكل غيره.
يعني اي اشوف اكل غيره هو ده غدا النهارده إذا كان عاجبكم.
لا مش عاجبنا "خرجت هذه الجمله من هدي.
عندك حيطه ادي التانيه اللي في وشك الثالثه دي الرابعه اخبطي دماغك فيهم.
اندفعت هدي ومعها أميره إلي مكتب فريدة.
فيه حد يدخل المكتب بالشكل ده من غير استئذان.
احنا تعليم وقولنا ماشي مع اننا عارفين أن فلوسه بتيجي ليكم لبس وقولنا مش مهم نلبس اللي زينا كفايه عليه يعيش لكن توصل للأكل لا والف لا.
عدس وقولنا مش مهم نرضي بالقليل كفايه أننا بناكل لكن توصل لانه يكون بايظ لا.
تحدثت فريدة وهيا تجز على اسنانها اتفضلوا انت يابنات وأنا هبلغ سيدة تغير مينو الاكل وتنزلكم فراخ.
ذهبت هدي واميره إلي باقي الفتيات يخبروهم بالصنف الجديد الذي تناسو طعمه من قله اكله.
شوفتوا هناكل اي مدام فريدة بلغت الزفته سيده بالصنف اللي هناكله دلوقتي وهو فراخ.
صفقت الفتيات بيديها دلاله على فرحتها وانتظروا هذا الطعام.
جاءت الفراخ لهم وتناولوها جميعا وخلدوا إلي النوم.
خرجت صرخه هزت جميع أرجاء المكان وكانت لأميرة.
ذهبت إليها زينب ورقيه "أميره مالك بتصرخي كده ليه ووشك اصفر ليه ؟
بمووووت بطني بتتقطع وأخذت تقوم بترجيع مادة بيضاء من فمها.
نفس التوقيت ذهبت هدي ل إيمان "ايمان مالك بتتكلمي كده "الحقونيييي .
جاءت سيارات الإسعاف لأخذ إيمان واميره إلي المشفي وذهب ورائهم باقي الفتيات.
خرج الطبيب من الداخل وقال لهم "ده نتيجه سم في الاكل وللأسف عشان هما مش عندهم مناعة السم آثر فيهم.
كانت تجلس أمامها وهيا تستمع إلي تقريعها لها فإذا المرء تخلي عن مبادئه فإنه قد تخلي عن كل مابه"
أنا قولت نهدي اللعب ياسيدة اه قولتلك سم ياذي مش يموت ولكن انتي بغباءك وحقدك زودتي الجرعه بس برافو عليكي الميزانيه بتاعتك هتزيد ياسيدة.
نظرت لها سيدة بفرح وجشع"ربنا ميحرمنا منك يافريدة هانم.
هو انا بدفع حاجة من جيبي كل من مصاريف البنات، انتي ناسيه أن فيه زياده السنه دي عشان امتحانات الجامعه والمدارس.
وفجاه فتح الباب وطلت منه الفتيات.
احنا هنفضحك "كانت هذه جمله هدي.
واضافت علي كلامها زينب التي قالت "هنعرف الإدارة إنك حراميه بتسرقي فلوس تعليمنا وأكلنا وشربنا كلها بتضربيها في جيبك انتي وسيدة.
تحدثت رقية "وهنعرف الملجأ كله حقيقتك.
ضحكت فريدة بشر"انتوا اللي زيكم حسالة انتوا زباله محدش هيصدق كلامكم انتوا تحمدوا ربنا اني مخلياكم عايشين هنا مستحيل كلامكم يتصدق
حتي لو كده "قالت هذه الجمله رقيه وخرجت تسجيل صوتي صغير وقامت بتشغيله واحتوي حديثها بدايه من كلامها مع سيدة.
امتقع وجهه فريدة وتلون" اي رايكم يابنات نعمل معاهدة صلح وأنا من هنا ورايح هنفذلكم كل طلباتكم من بكرة تجيبوا ليا ورقه فيها كل طلباتكم ورغباتكم.
فرحت الفتيات بحديث فريدة وذهبوا إلي غرفتهم أخذوا يقومون بسرد طلباتهم "يلا يابنت ننام عشان نروح نشوف أميرة وإيمان الصبح ونودي الورقه.
خلدت الفتيات إلي النوم في امان وسكينه.
اخذت تسير على طراطيف صوابعها حتي لا يسمع أحد صوت أقدامها النجسة.
وقامت بسكب البنزين في كل مكان وكل وكل اتجاه
حتي اشتمت رائحته وقامت بخدش عود الكبريت
وثم الإلقاء به.
#يتبع
#حبيسة القلم
#طرف مفقود.
#سلمى حمادة
أنت تقرأ
طرف مفقود
Misteri / Thrillerذهبت بمحض الصدفة سوف تضعها الحياة في اختبار وهو الصمود ومعرفة حقائق وأشياء لم تكن لتعلمها لولا الصدفة فهل ستلعب الصدفة أيضا دورها في نجاتها وخروجها بنفسها من هذا الهلاك؟ ام سوف تهلك معه وتصبح جزء منه. 1995 تاريخ صنع حقيقة مفقودة #مكتملة