Terasa sejuk air kolam menyentuh kulit. Aku turunkan kaki sehingga ke paras betis. Sejuk sampai ke tulang hitam wo...
Wardah, mama dan aunty Aida telah maju ke tengah. Seronok bermain air. Ada juga gelongsor dan air pancut yang terbit dari replika mulut naga. Dijadikan sebagai tarikan pengunjung.
Hanya Attar yang tak nampak bayangnya. Dari petang tadi dia keluar tak balik-balik. Sekarang pun dah pukul 10.00 malam.
Tanpa sedar aku sering melirik jam di pergelangan tangan. Rasa tertunggu-tunggu pula. Padahal sebelum ni tak pernah kesah pun dia ada atau tak.
Tak lama kemudian terdengar deruman enjin kereta Attar. Dia pulang bersama seorang lelaki bertubuh gempal yang hanya berseluar jean lusuh dan tshirt kuning yang hampir mendedahkan perut buncitnya. Melihat dari gaya, aku agak beliau sudah berumah tangga.
Masing-masing mengangkut sebuah guni bersaiz sederhana besar dari bonet kereta.
Wajah Attar kekal tenang. Tak terusik riak itu walaupun otot kekar mulai timbul di lengan."Apadia tu Attar? Harta karun apa kau orang bawak datang ni?" Soal aunty Aida yang telah naik ke pinggir kolam.
"Harta karun paling mahal sekali makcik! Luar musim memang tak jumpa. Ini pun dah hujung-hujung, ada la rezeki makcik sikit." Sampuk rakan Attar. Guni tersebut diletakkan di hadapan kami. Semerbak bau yang sangat dikenali menyentuh deria bauku.
"Musang King! Barang baik punya!" Jerit rakan Attar itu sambil mengangkat keluar sebiji buah durian dari dalam guni. Bau durian bertebaran di udara. Nikmat dunia bagi penggemar buah-buahan sepertiku.
"Ya Allah, musang king.. Mana hampa cari ni? Min.. Attar bawak balik durian luaq musim untuk hang, Min.. Makan besaq kita malam ni."
"Alhamdulillah, dapat jugak merasa durian. Masa musim hari tu tak gedik nak beli, dah habis musim la tekak mai teringin." Mama menghampiri kami.
"Alhamdulillah, rezeki aunty. Puas jugak fikir nak cari kat mana ceruk PD ni. Tiba-tiba teringat dusun durian Wan, kat perak. Call dia petang tadi, katanya buah last ada lagi tapi tak banyak. Saya pecut terus la pergi tempat dia." Attar tersenyum lebar, gembira dapat menunaikan hajat mama. Sebelah tangannya mencapai golok yang dihulur Wan.
"Sampai ke perak sana pergi? Ya Allah, Attar. Kenapa susah sampai macam tu sekali. Dah lah tak bagitahu dulu. Kalau tahu aunty cancel mengidam."
"Entahnya anak teruna ni. Bukan nak bagitahu dulu. Call tak dapat-dapat."
Tersengih Attar sehingga menyerlahkan berisan gigi putihnya yang cantik tersusun. Bertambah kacak dengan lesung pipit di sebelah kanan. Sesuai sangat kalau dijadikan model klinik giginya. Mesti berpusu anak gadis datang ambil giliran. Yang tak sakit gigi pun boleh sakit tiba-tiba.
"Maaf la aunty, mami.. Saja tak bagitahu, barulah surprise. Attar janji lepas ni buat lagi!" Seloroh Attar. Golok di tangan sudah bersedia untuk melakukan tugasannya. Kain buruk dihulur Wan untuk dibuat lapik.
"Terima kasih Attar dengan.. Siapa namanya tadi?" Soal mama.
"Wan, aunty.. Wantusom."
"Ha, terima kasih la dua-dua. Sanggup dari perak sampai ke sini. Segan aunty dengan Attar.."
"Bukan selalu pun aunty. Sementara aunty boleh makan lagi, Attar usahakan cari. Nanti lepas operation, aunty dah tak boleh makan macam-macam dah."
"Allah je mampu balas semua." Terharu sungguh mama. Attar selalu beri yang terbaik untuk orang sekeliling. Tindakannya sering buat orang jatuh sayang. Dia baik tak kira dengan siapa. Dari sekecil Wardah sampai ke nenek tua, semua ada tempat di hatinya.
YOU ARE READING
Flower Queenz (OG)
RomanceLantas, lelaki mana lagi yang harus aku percayakan? -Bunga Raihana Masih ada aku untuk kau percaya, Masih ada Allah untuk kau berharap. -Faridudin Attar