BAB 17

12 6 0
                                    

"I dah transfer duit belanja you dengan Wardah. Kalau tak cukup bagitahu je." Pesan Alfian.

"Kenapa susah-susah? Duit yang bulan lepas pun i tak guna."

"Dah tanggungjawab."

"Tanggungjawab?"

"Kita kan dah nak kahwin. Kalau bukan i yang sara you, siapa lagi?"

Aku melirik jengkel. Kahwin? Serabutnya bila fikir pasal ni. Tak boleh ke aku membujang sampai tua? Bukan mati pun kalau tak kahwin.

"Tak payah la fikir macam tu, i belum ready nak jadi isteri orang. Mulai hari ni kita buat hal masing-masing je. Kalau memang jodoh nanti kahwin jugak."

"Sebenarnya benda yang tak ready tu lagi best tau. Like a surprise... Contoh macam sekarang. You tak pernah terfikir pun nak jadi mak budak, tapi keluar jugak anak. Sama la macam kita, ready ke tak ready you tetap akan jadi wife i."

Dahi aku dah berkerut. Apa kena mengena? Ada ke pulak samakan situasi sekarang dengan anak. Merepek betul. Dia ni tak kena gaya kang ada jugak yang aku halau balik.

Aku balas dengan jelingan tajam.

"Apa? Betul la kan?"

* * *

Malam tadi dapat message dari aunty Aida. Dia ajak aku berjumpa di kafe Coffee Bean pagi ini. Atas urusan apa aku tak tahu. Saja kut nak ajak lepak walaupun dah sedia maklum aku ni tak pandai berborak.

Macam biasa, simple saja outfitku. Tak perlulah berbaju kurung bagai, bukan nak jumpa bakal mak mertua pun. Blouse maroon dengan seluar slack hitam dah memadai. Sepadan dengan tshirt Wardah.

Kata aunty Aida nanti ada driver yang akan datang jemput aku. Terasa la jugak macam orang kaya nak kena berjemput berhantar.

Akhirnya tiba juga sebuah kenderaan betoda empat di hadapan rumahku. Dari tadi dah terbayang naik Alphard blink-blink aunty Aida tapi yang sampai ni nampak lain pula bentuknya. Tak macam Alphard langsung.

Mercedes hitam?

"Assalamualaikum.." Sapa suara tak asing itu sebaik keluar dari tempat pemandu. Sengih yang lebar, tangan yang melambai. Aku pula dah berkerut.

Ini ke driver yang dimaksudkan aunty Aida? Driver first class! Bukan main helok lagi driver yang ini. Bukan lelaki tua dengan perut ke depan seperti yang aku bayang.

Cepat-cepat aku sarung kasut dan kunci pintu rumah. Kereta hitam itu aku hampiri.

"Good morning." Pintu kereta dibukakan untukku sebelum Wardah beralih dukungan. Cepat berpaling tadah anak aku ni, pantang nampak Doktor Attar laju aje dia nak menggapai.

Kempas-kempis lubang hidung Attar sebaik memasuki perut kereta. Seperti terhidu sesuatu. "Ada bau tahi kucing tak?"

"Kucing?"

"Taik kucing."

Aku tarik nafas dan sedut dalam-dalam. Spontan tanganku naik menutup hidung. Busuknya!

"Siapa pijak taik kucing??" Serentak suara kami bergabung.

"Cuba cek kaki awak!" Dah apahal dua-dua nak cakap serentak ni.

Tanpa berlengah aku terus periksa tapak kasut. Bersih. Sebelah kiri pula aku angkat.

"Ttttt.... Taik." Lemah suara Attar di sebelah. Pandangannya tepat menghala ke arah tapak kasutku.

Terbuntang biji mataku melihat tahi kucing yang masih basah dan cair itu melekat di tapak kasut. Baunya begitu menyengat sampai membuatkan tekak aku berasa loya.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: 4 hours ago ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Flower Queenz (OG)Where stories live. Discover now