BAB 15

43 7 0
                                    

"Apa you cakap ni?" Aku bidas semula. Beranikan diri bertentang mata dengannya.

"Buat-buat tak tahu pula? Come on, I saw everything, Bunga." Tawa sinis terluah dari bibirnya. Dia menggeleng perlahan.

"Okay, good. Then?"

"The fact! He is your scandal."

Kali ini giliranku pula melempar tawa. Lebih sinis daripadanya.

"Skandal? Apa tu skandal? I never hear it before. Sorry, you better go now. Risau terlepas flight." Sedikit perlian ikhlas kuberikan. Langkah kaki diatur semula. Baru saja aku melangkah melepasinya, tiba-tiba lenganku ditarik kasar. Tubuhku sedikit terdorong ke belakang, nasib baik tidak terjatuh Wardah dari dukungan.

"Lepaslah! You gila ke?"

"I need your explanation. Apa hubungan you dengan lelaki tadi? Patutlah hari tu dia ada dekat rumah you. Memang dah lama la you buat kerja terkutuk ni?" Alfian sengaja mencipta provokasi dengan kata-katanya supaya aku terpaksa menerangkan hal sebenar. Aku tahu, Alfian lelaki licik. Dia pandai bermain cara halus.

"He is my friend. Dia yang jaga Wardah selama i sibuk uruskan mama. Boleh tak you balik sekarang?" Terpaksa menghalau. Tolong jangan naikkan darahku.

"Habis kenapa Wardah panggil dia babah?"

"For no reason. Memang dari kecil anak i panggil dia, baba. Ada apa-apa lagi?"

"You ingat i percaya?"

Haihh... Malas aku nak layan gilanya. Lebih baik angkat kaki. Namun belum sempat membuka langkah, sekali lagi lenganku direngkuh kasar dari sisi. Dia menggenggam kuat lenganku.

"Ingat, jangan buat benda yang i tak suka! kalau i tak dapat you, jangan harap lelaki lain boleh rampas you daripada i!" Sebuah ugutan yang sangat berbisa keluar dari mulutnya.

Aku hadiahkan jelingan tajam sejurus merentap lenganku dari genggamannya.

Ingat aku kesah? Dasar lelaki! Semua tak guna!

* * *

Sudah genap seminggu mama berada di hospital, di bawah pemantauan doktor. Kesihatan mama semakin merosot. Lidahnya kebas dan hilang deria rasa. Mama tak mampu menuturkan sebarang perkataan dengan jelas lagi. Hanya diam terlantar di atas katil.

Keadaan mama sangat menyayat hati. Setiap kali terpandangkan wajah suci itu, pasti mutiara jernih jatuh berguguran dari tubir mataku.

Untung ada Attar yang tak pernah jemu membantu dalam setiap hal. Dia kerap berulang-alik ke sini. Hospital sudah menjadi rumah kedua buat kami. Aunty Aida pun tak kurang pedulinya.

Kini aku pula yang terasa lemah badan. Hampir beberapa malam tak cukup tidur demi menjaga mama. Emosi pun tak berapa menentu sejak kebelakangan ni, diasak dengan rasa letih yang melampau.

Sebotol air mineral dihulur Attar ketika aku sedang berehat di sofa yang tersedia di dalam bilik ini. Dia menghenyak tubuh di sebelahku. Masing-masing hanya diam membisu sambil memerhati gelagat Wardah yang sedang berjalan ke sana sini sambil mulut berceloteh entah apa-apa. Aku dah tak larat nak melayan.

"Minumlah air tu. Suruh breakfast awak kata tak ada selera. Sekarang tengok, muka sampai dah pucat. Saya risau awak pulak yang sakit. Nanti siapa nak jaga awak?" Attar dah start membebel macam bontot ayam. Tapi dalam mulut duk berleter pun sempat lagi dia bukakan penutup botol air di tanganku.

"Nak buat macam mana, dah tak ada selera."

"At least makan sikit untuk lapik perut. Ke nak saya suap dulu baru berselera?"

Flower Queenz (OG)Where stories live. Discover now