"Mak nak ikut! Tak payah!" jerit seseorang disebelah telinga Haruto. Terganggu Haruto yang sedang melihat telefon bimbitnya.
"Bising siak kau" kata Haruto sambil menjeling gadis itu.
"Dung gu dung gu dung dung gu dung gu dung" sambung gadis itu sambil tersengih didepan Haruto.
Haruto menggeleng-geleng "Kau ni tau tengok tiktok je"
"Eleh, at least aku tak main phone masa kerja" ujar Yoon seraya kakinya melangkah ke kaunter dia. Haruto tu penjaga kaunter sebelah kaunter dia je.
"At least aku ambil tahu apa yang terjadi dekat kawasan ni" jawap Haruto.
"Ye lah To, kau menang To"
"Eh, kau memang tak tau eh apa yang terjadi malam tadi?" soal Haruto.
"Apa benda?" soal Yoon dengan selamba.
"Ni, tengok ni. Junkyu hantar" telefon bimbitnya ditunjuk tepat depan muka Yoon.
*photo*
Tengok ni, ada orang kena bunuh
malam tadi dekat restaurant
Hyunsuk tu
05:30Yoshi yang bagi gambar tu, dia
tanya aku kenal tak
05:31Mata Yoon membesar "Hah? Tengok!" telefon bimbit yang berada di tangan Haruto diambil dengan kasar.
"Yah! Bak balik telefon aku"
"Sabar" gambar yang dihantar dizoom. Gambar mayat Minji yang berada di tempat kejadian.
"Yah! Perempuan ni! Aku kenal dia!" ujar Yoon dengan kuat.
Kepala Yoon diketuk dengan kuat sebelum telefonnya yang berada di genggaman Yoon diambil semula.
"Sakit lah cepmek!" jerit Yoon sambil mengusap kepalanya.
"Tak payah jerit lah. Lari customer nanti" ujar Haruto sebelum dia duduk semula di kaunternya.
Nasib baik lah ada abang cashier yang boleh diharapkan bernama Kim Geonhak atau nama glamor dia Leedo. Kalau nak harapkan cashier dua orang tu tau gaduh je.
"Yujin, jagakan kaunter aku jap" ujar Yoon kepada Yujin sebelum kakinya melangkah ke arah tempat timbang ikan.
"Abe ikan, macam mana bunyi ikan?"
Junkyu yang sedang berehat menoleh. Tak senang dia duduk lepas nampak muka Yoon. Parah kalau Yoon dah tegur.
"Wiu wiu wiu, macam tu lah bunyi ikan" jawap Junkyu dengan lemah. Nak dibandingkan dengan tenaga Yoon, tak mampu dia lawan.
Yoon tepuk tangan sambil tersengih.
"By the way, nak tanya"
"Apa?" soal Junkyu perlahan.
"Yang kes pembunuhan dekat restau-"
"Yah!" Junkyu menekup mulut Yoon.
"Kalau nak gossip perlahan lah sikit, nanti orang dengar" ujar Junkyu.
Yoon mengangguk "Yang kes pembunuhan tu, dah tau ke siapa yang bunuh?" soal Yoon dengan nada yang lebih perlahan daripada tadi.
Junkyu menggeleng "Belum, lagipun polis tak jumpa senjata yang digunakan dan kesan cap jari siapa-siapa. Mungkin sebab dia pakai sarung tangan"
Yoon melihat tangan Junkyu "Tu, kau pun pakai sarung tangan"
"Yah! Kau suspek aku ke apa? Ni sarung tangan untuk kebersihan terjamin lah!" ujar Junkyu.
Yoon tersengih "Cakap je, jangan lah marah"
Jaehyuk sebagai abang timbang sayur yang ditempatkan disebelah Junkyu hanya melihat perbualan mereka berdua. Nasib baik Yoon tu tak tegur dia.
.
"Sahi hyung"
Asahi yang sedang duduk memandang ke atas untuk melihat gerangan yang memanggilnya.
"Hwan"
Junghwan tersenyum "Ok ke kerja harini?"
Asahi mengangguk.
"Umm, Sahi hyung. Hyung kenal kan perempuan ni" Junghwan menunjukkan gambar seorang perempuan.
Asahi mengangguk.
"Dia...dah kena bunuh semalam" ujar Junghwan perlahan.
"Tahu" balas Asahi singkat padat jelas.
"Hyung tau siapa yang bunuh?"
Asahi menggeleng.
"Aish hyung ni, ingatkan tahu"
"Hwan..." Asahi menunjuk ke suatu tempat. Junghwan melihat. Rupanya papan yang tertulis 'Quiet' yang ditampal di dinding.
Tahu lah library, eleh. Strict strict pulak. Junghwan melangkah untuk beredar namun tangannya ditahan oleh Asahi.
"Hwan datang sini dengan perempuan tu kan semalam?" soal Asahi dingin.
Junghwan mengangguk "Classmate Hwan. Semalam kitorang baca buku dekat sini sama-sama. Kenapa?"
Asahi melepaskan tangan Junghwan. Ayat Junghwan dibiarkan tidak berjawap.
"Hyung syak Hwan eh yang bunuh dia?" soal Junghwan.
Asahi memandang Junghwan, budak ni betul ke.
Junghwan tergelak "Takkan lah nak bunuh kawan sendiri. Ni pun Hwan tengah cari pembunuh dia. Hwan pergi dulu bang, sampai jumpa"
.
Doyoung memberhentikan kereta teksinya. Seorang lelaki masuk ke dalam teksi.
"Ye bang, nak pergi mana?" Doyoung menoleh ke belakang, baru lah nampak macam gentleman sikit.
"Eh Yedam"
"Pergi bengkel Doy, bengkel" ujar Yedam.
"Moto food panda kau mana? Sekarang ni kau hantar makanan naik teksi pula ke?" soal Doyoung.
"Moto aku rosak, ni nak pergi bengkel ni nak ambil moto aku lah ni" ujar Yedam.
Doyoung mengangguk dan mula memandu. Didalam perjalanan Doyoung menyoal Yedam beberapa soalan, barulah nampak prihatin.
"Moto kau rosak kenapa?"
"Langgar" jawap Yedam singkat.
"Ha? Kau langgar apa? Kau okay tak?"
Yedam mengangguk "Aku okey"
"Kau langgar apa? Kau langgar orang ke? Ke orang langgar kau?" soal Doyoung lagi.
"Apa kau merepek ni. Bukan orang lah! Batu, aku langgar batu besar!" jawap Yedam.
Doyoung sekadar mengangguk. Malas lah nak tanya lagi, Yedam macam marah je. Aum takut.
TBC
-cashier supermarket(Yoon)-
YOU ARE READING
𝐖𝐡𝐨'𝐬 𝐓𝐡𝐞 𝐊𝐢𝐥𝐥𝐞𝐫? || 𝙏𝙍𝙀𝘼𝙎𝙐𝙍𝙀
FanfictionSiapakah antara mereka yang merupakan pembunuh berisiri? Marilah duduk, kita cari pembunuh dia bersama-sama Start:180224 End?