جاء محمد ليرد عليها ' ليجد الغفير يركض له قائلآ بسرعة : الحج يا كبير اهل البلد متجمعين جدام القصر!
ليقول محمد بغيظ : يا دي النيلة السوده علي الكبير و السنين الكبير ... ماشي غور يا وش السعد اديني جي .
نظر له الغفير لم يتعصب عليه : الله وانا مالي يا كبير ده ايه يا رب ده !!
وجهت بهية نظرها لمحمد : معلش يا محمد اطلع شوفهم .
ادار لها محمد راسه بضيق : عارفة لا مش طالع اخر مشكلة كانت ام هلال و ام سعد عندهم بطتين شبه بعض و عمالين يتخانوا عليهم واصروا نروح نوزنهم عشان كل واحدة تاخد بتاعتها .
ضحكا الفتيات علي ما قصة محمد اتوجه هالة كلامها الي كاميليا : ده احنا فتنا كتير اووي ..
هزت كاميليا راسها و مازالت تضحك لتتوقف عن الضحك وتقول لمحمد متأثرة : اد ايه الدنيا وحشه علي راجل حيلاوة شبهك .
اخفض محمد نظرة علي السفرة مردد بأسي : شوفتي يا كرميلة الناس بتعمل فيا ايه اكمني حلو يعني الدنيا بتيجي عليا.
لتنهض كاميليا لتربت علي راسه وتحتضنه : معلش يحبيبي معلش ناس مش بتحس هتقول ايه بقي ؟!
كان الجميع ينظر لهم بضحك اما ماريا فكانت تنظر لهم بتأثر حقيقي لتقول لأنجليكا : صعب عليا اوي !.
لتنظر لها أنجليكا قليلآ لتنفجر بالضحك اكثر لتتوقف و تقوم بضربها بالقفا : انتي صدقتي ولا ايه يا هطلة انتي !!!!
نظرت لها ماريا قليل لتضحك عليهم هي كانت تظن انهم يقولون ذلك حقيقة لتقوم بالتصفيق لهم : قد ايه اتأثرت والله شابوا شابواااا.....
لينجني محمد و كاميليا بطريقة درامية : دي اقلل حاجة يبنتي شكرآ شكرآ.
قطب حديثهم دخول الغفير مرة أخري : يا كبير الناس عاوزينك ؟!.
نهض محمد و هو ينظرله بقرف : يخربيت امك و امهم كلهم نفر نفر .
خرج محمد مع الفغير ' ليوجه ادهم كلامه الي هالة : ده انتوا بجد عائلة تحفة ده حتي ابوكم !!
نظرت له هالة لتقول : دي اقل حاجة علي راي محميحو ' لتوجه نظرها الي مروان لتجد يغمز لها ليكتسي وجهها بالحمرا.
*ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ*
مرباقي الصباح بأمور عادية جدآ ليتجمع الجميع في الحديقة وقت الغروب ' لتقوم انجليكا و ماريا بتقديم الكعك و الشاي الي محمد و الشباب '
لتنحني هالة لطاولة لتقطع لها قطعة لتجد قدمان شخص بجانبها لترفع راسها لرامي ابن عمتها و تلك الابتسامة السمجة التي لا تفارقة ابدآ
أنت تقرأ
الطُفَّاوة
Fantasíaيمكن للإنسان أن يهجر الحب سنين و لكن حين يأتي الموعد لا مفر من الوقوع به .