Side story: Tandas Cangkung VS Tandas Duduk

34 2 14
                                    

in case u guys tak perasan, i did mention iqbal and zaid often have ridiculous debate about stupid things, and this tajuk is one of the debates they had. so here's one of it, untuk buat sedut balik air mata haha.

______

"Tandas duduk." jawap Zaid, yakin.

"Sebab?"

"Nampak proper."

Iqbal terus buat muka.

"Siapa kisah proper tak proper? Kau sorang je pun dalam tandas tu. Lain lah kalau kau berak buka pintu nak bagi orang tengok. Ke kau sebenarnya ada kink macam tu?" Iqbal duga, dia terus bagi Zaid pandangan jijik.

"Tolong jangan nak buat perangai dajjal pergi sebar fitnah kat sini. Aku nak rasa proper untuk diri sendiri. Plus, kau tak pernah dengar pasal ular keluar dari lubang jamban? Kalau dia gigit telor kau, tak berzuriat kau nanti. Bodoh kau tu habis takat ni je. " herdik Zaid pulak.

Iqbal bulat mata.

"Jamban duduk pun ular boleh keluar lah bingai. Kau imagine ek, bila kau pergi tandas public, berapa banyak kali bontot kau dah indirect kiss dengan bontot orang lain?"

"Yek, apa kau ni Bal? "

"Haa, sekarang baru kau tahu 'yek yek' bagai? Jamban duduk nampak je lagi bersih, at least jamban cangkung tak berlaga punggung. Kau pergi guna tandas duduk public tu, umpama macam kau masuk dalam lift yang muat 10 orang, pastu semua orang dalam tu buka seluar, and then masing-masing laga pung-"

"Lalalalalala! Tak dengar, tak dengar!"

"Apa pulak tak dengar? Kau kena denga-"

"Okay, okay, okay, kau dengar point aku lak. " Zaid betulkan duduknya.

"Imagine.. kalau dunia ni langsung tak ada tandas duduk. Ada tandas cangkung je." Iqbal dah sengih. Dia tahu apa pun dasar yang Zaid cuba usulkan, semuanya mengarut.

"Heaven." Iqbal jawap.

"Macam mana semua director nak buat toilet shoot dalam movie lepas ni?"

Iqbal tarik muka lagi.

Hmm, sampah.

"Toilet shoot tu lepas dekat western movies jelah hanat. Malaysia mana nak lepas kalau buat toilet shoot. "

"Aku kata satu dunia en? Bukan takat western, Korea, even Singapore pun ada lah buat toilet shoot. Dalam citer Apprentice tu. Kau imagine dia cangkung, tak ke nampak segala benda? "

Iqbal gelak sendiri, "nampak 'ular'."

"Tu pun kalau cam ular. Kalau cam cacing?"

Kali ni masing-masing gelak terbahak-bahak.

"Okay lah. Tandas duduk valid for production reasons. Tapi itu jelah."

Zaid diam kejap. Fikir point lagi.

" Tandas duduk boleh bina otot."

"Manade. Tandas cangkung lagi bina otot. Otot kaki."

" Itu kalau kau berak lama je. Orang guna tandas duduk bina otot tiap kali berak. "

" Otot apa? "

" Otot perut. "

Iqbal buat muka lagi.

" Memandai je kau. "

" Sekarang siapa yang ada six pack? Aku ke kau? " Zaid sengih-sengih, Iqbal tarik muka tak puas hati.

" Itu sebab kau main sukan! "

" Mana kau tahu ni otot sukan? Ini hasil mak aku ajar tandas duduk dari kecik lagi kau tahu. Otot tandas. "

Iqbal gelak lagi.

" Okay lah okay. Kita sama-sama dapat fair point. Kau dengan tandas duduk, aku dengan tandas cangkung. "

" Kira okay lah kan, takder lah kita berebut tandas kalau gi public toilet. "

Masing-masing angguk kepala.

" Tapi biasanya tandas duduk dengan tandas cangkung lain baris kan? Takleh ah aku berak sebelah-sebelah dengan kau. Cane nak borak-borak?  "

Zaid gelak pulak.

" Lain baris je pun, bukan lain dunia. Kau jerit nama aku, aku still dengar."

" Tapi masalahnya kau sahut ke? "

" Of course lah tak. Aku nak kau nampak gila sorang-sorang. " Zaid kemudiannya gelak besar. Iqbal geleng kepala.

" Gini lah member kan. "

.
.
.
.
.
.

"Tok.. Jomlah masuk. Dah senja." seorang kanak-kanak kecil menarik-narik kain pelekat yang disarung atoknya. Atoknya yang masih termangu di kerusi buaian, merenung langit senja kemerahan.

"Zaid.. Zaid.." ratib suara tua itu. Mengharapkan gerangan yang dipanggilnya itu menyahut namun tidak berbalas.

"Nama adik bukan Zaid lah, tok. Nama adik Imran. Jom masuk." tegas si cucu. Dia pimpin atoknya itu masuk ke rumah, meskipun orang tua itu sibuk menggumam sesuatu.

"Zaid.." Iqbal terus memanggil. Usianya kini sudah 70 tahun, dan Zaid masih lagi tak menyahut panggilannya hanya untuk buatkan dia kelihatan gila.

sunshower. [ C ]Where stories live. Discover now