Bab 3

5 1 0
                                    

     Adelia Sofiya melangkah masuk ke rumah 'bakal mertuanya' dengan perasaan yang bercampur baur .

     "Ingat tau rules kita , panggil saya dengan nama lain" bisik Megat Iman Najmi sambil menyisip jarinya ke jari kecil milik Adelia . Tersentak Adelia Sofiya apabila diperlakukan begitu . Adelia Sofiya hanya mengangguk .

     'Relax je Adel , buat macam takde apa-apa . Macam mana la kau setuju nak berkahwin dengan mamat sengal ni' gumamnya sendiri . Tiba-tiba dia teringatkan percakapannya dengan Maya dua hari lepas .


********************


Flashback

     "Maya , kau rasa betul ke apa yang aku dah buat ni?" Maya yang baru selesai solat terus menapak ke arah kawannya itu . Dia menepuk perlahan paha Adelia Sofiya .

     "Adel , jodoh ni semua dekat tangan Allah . Mungkin ada sebab kenapa korang berdua ditemukan . Aku yakin , Allah dah atur yang terbaik buat kau . Aku cuma nak tengok kau bahagia je sekarang ni . And aku nampak yang Megat tu boleh bahagiakan kau . So , kau pon kena la bertolak ansur dengan dia nanti . Janganlah asyik baran je . Aku tau kau trauma dengan masa lalu kau but past is the past . Please , terima Megat tu . Aku nak tengok kawan aku bahagia" Adelia Sofiya memandang Maya dengan mata yang berkaca .

     Maya mendepakan tangannya , Adelia terus memeluk kawannya dengan erat . Air mata yang tadi ditahan akhirnya jatuh jua . 

     "Maya , aku selalu marahkan kau tapi jujur aku cakap aku marahkan kau sebab aku sayangkan kau . Kau sorang je yang aku ada sekarang ni . Aku juga harap dengan kehadiran Megat , aku akan dapat balik kebahagiaan aku" katanya yang masih berada di dalam pelukan Maya .

     "So , kau setuju la untuk kahwin dengan abang Megat Iman Najmi kau tu?" Maya mengangkat kening . Adelia Sofiya menarik lama nafasnya kemudian dihembuskan perlahan . "Yes" . "Omaigad , kawan aku dah nak jadi bini orang la lepas ni!" jerit Maya sambil melompat-lompat .

     Adelia Sofiya menggelengkan kepalanya lalu tersenyum melihat rakannya itu .

end of flashback


*******************

     Tanpa sedar dia tersenyum sendiri . Megat Iman Najmi melihat ke arah bakal isterinya itu sambil mengerutkan dahi .

     'Mereng ke perempuan ni?' getusnya sendiri . Dia memetik jarinya di depan muka Adelia Sofiya . Adelia Sofiya tersentak dari lamunannya .

     "Awak okay ke? Kalau tak okay , kita boleh cancel je" tanya lelaki itu . "Sa..saya okay je , cuma nervous sikit je...hehehe" jawabnya dengan sedikit gagap . Megat Iman Najmi mengemaskan pegangan dan mengangkat kening . Adelia Sofiya yang faham akan isyaeat itu terus mengangguk .

     "Assalammulaikum , mummy . Where are you?" kata lelaki itu . Adelia Sofiya tergamam melihat perabot yang berada di dalam rumah itu . Semuanya disusun dengan rapi . Mata Adelia Sofiya tertancap ke arah sebuah bingkai gambar yang besar di dalam rumah itu . 'Itulah mummy and daddy dia kot?' katanya sendiri .

     "Waalaikummusalam , eh Megat . Ya Allah , dah lama mummy tak jumpa dengan Megat . Mana bakal isteri kamu? Kamu tak bawa dia ke harini?" soal Puan Hannah . Megat Iman Najmi melihat ditepinya . Tiada orang? 'Aduh budak ni , takkan dah sesat kot?' getusnya sendiri .

MEGAT IMAN NAJMI [OG] Where stories live. Discover now