prologue

20 1 0
                                    

TEMPAT baru buat Ayra. Matanya melilau melihat keindahan kolej yang bakal dia lalui selama 4 tahun ini. Dia memandang wajah ibu yang sedang mengemas locker miliknya.

"Duduk sini nanti, carilah kawan baru. Hilangkan sikit rasa malu kau tu, okay?" ibu mengemas sambil memberi nasihat.

Ayra Zayna, 18, pemalu orangnya. Bila disuruh cakap, baru dia bercakap. Sepatah orang tanya, sepatah dia jawab. Selagi orang tak mulakan perbualan, selagi itu dia diam.

Tapi, jangan ingat air yang tenang disangka tiada buaya! Apabila dah jumpa sekutu sekepala dengannya, dia sudah lupa apa itu erti malu.

"Okay, ibu. Ayra cari kawan," kata Ayra akur dengan arahan ibu tadi. Runsing kepala otaknya untuk menunaikan permintaan ibu tadi.

"Lyn kena mula berborak dulu tau. Ayra ni jenis tak buka mulut kalau orang lain tak mula berbual dahulu," kata ibu kepada Lyn.

Jazlyn Natasha, 18, roommate Ayra di kolej ini. Katanya keputusan SPM miliknya cemerlang dengan sangat baik! Jadi, ibu tidaklah begitu risau dengan Ayra jika dia ada masalah dalam pembelajaran. Boleh tanya pada Lyn.

"Boleh je, cik," kata Lyn tanpa malu-malu. Lyn jenis peramah. Bak kata orang zaman millennial, dia adalah extrovert. Dia boleh menjadi seorang yang tidak boleh dikawal tahap berkata-katanya.

Ayra perlukan Lyn.

"Ibu balik dulu. Ada apa-apa masalah, telefon ibu. Jangan memendam," kata ibu dengan penuh risau. Dia tahu perangai anak perempuan tunggalnya seperti apa.

"Iya.. Ibu baliklah. Kesian nenek dekat rumah seorang diri," Ayra mengiring ibunya ke kereta. Tiba di sana, dia bersalaman bersama ayah dan dua orang abangnya.

"Duduk sini, belajar. Jangan cari buah hati pula!" kata abang sulungnya.

"Make sure dapat 3.5 ke atas tau! dapat 3.6 lebih pun abang boleh belanja iPad. Kalau dapat dean list lagi bagus!" kata abang keduanya.

"Duit tak cukup, contact ayah. Jangan ikat perut sangat. Awak tu dah cukup kurus," pesan ayah kepada Ayra. Ayra hanya menelan segala pesanan yang diberikan kepadanya.

Bukan pertama kali masuk asrama pun. Nak cari buah hati? Lambat lagi!

˚ੈ✩‧₊˚ೃ⁀➷⋆·

Lyn dan Ayra tiba di dewan utama untuk mulakan sesi orientasi. Mata mereka melilau mencari tempat duduk. Kalau di depan, takut kantoi terlelap. Kalau di belakang, takut tak nampak slide paparan di hadapan.

"Berat sungguh ujian kita, Ayra. Duduk tengah tu jela," kata Lyn sambil menarik lengan Ayra. Ayra terus melangkah dengan laju. Tanpa sedar, Ayra terlanggar figura seorang lelaki di hadapannya.

Ayra terduduk. Lelaki tersebut memandang Ayra yang sudah terduduk di lantai dewan. Nak tolong, haram pula kalau pegang. Lalu dia menunduk dan memeriksa keadaan Ayra.

"Kau okay?" tanya lelaki tersebut kepada Ayra. Ayra hanya mengangguk dan terus bangun. Dia berdiri dan memandang sekeliling untuk mencari Lyn yang sudah hilang entah ke mana.

"Nama kau, siapa?" tanya lelaki tersebut sekali lagi. Belum sempat Ayra hendak menjawab, Lyn sudah tarik tangan Ayra.

"Sini rupanya kau! Aku dah jumpa tempat duduk. Jom pergi sana!" kata Lyn dan terus menarik lengan Ayra ke arah dua buah kerusi kosong di bahagian tengah dewan.

Lelaki tersebut memandang Ayra dalam keadaan yang kecewa. Dia baru nak berkenalan dengan Ayra. Mana tahu, satu kelas?

lagu kita || love storyWhere stories live. Discover now