''Er is er één jarig, hoera, hoera. Dat kun je wel zien dat ben jij.'' Zingend komen Matthy en ik de slaapkamer van Manou binnen. Manou zit al met een glimlach rechtop in bed. Ze straalt helemaal als ze Matthy en mij ziet binnenkomen.
''Goedemorgen zonnestraaltje.'' zegt Matthy terwijl hij zijn dochter uit haar bedje tilt. Ze omhelst hem en legt haar hoofdje op zijn schouder. Met z'n drieën lopen we naar beneden waar er al een aantal cadeautjes op Manou staan te wachten.
Ik heb mini pannenkoekjes gebakken voor haar als ontbijt die ze met liefde opeet. Ook eet ze het fruit wat ernaast ligt keurig op. Daarna mag ze haar cadeautjes uitpakken.
Ze pakt het eerste cadeautje uit en slaakt een kreet uit van blijdschap als ze ziet dat ze pop heeft gekregen. Matthy en ik glimlachen door haar reactie. Matthy legt zijn arm om mijn nek en ik leun tegen hem aan. Samen kijken we naar onze trots wat vandaag 3 jaar is geworden. Ze is een prachtig kind. Altijd vrolijk en altijd aan het dansen. Ze is precies wat ons gelukkig maakt.
Haar volgende cadeautje is een microfoon. Eentje voor kleine kinderen. ''Aandoen, mama.'' zegt ze terwijl ze de microfoon in mijn gezicht duwt. ''Vraag dat eens netjes.'' zeg ik lachend. ''Wil je deze aandoen, mama?'' verbeterd ze zich. Lachend zet ik de microfoon voor haar aan. Op de boxen zet ik haar favoriete muziek aan. Manou zingt hart mee door de microfoon. Die is daar wel zoet mee.
Matthy en ik ruimen de tafel af en luisteren ondertussen naar het gezang van Manou.
''Kom Manou!'' zeg ik wanneer we klaar zijn met opruimen. ''We gaan ons even mooi aankleden voor de visite.'' ''Novi!'' roept Manou. Ze zijn echt dikke vriendinnen en willen alleen maar bij elkaar zijn.
Ik loop achter Manou de trap op die voorzichtig naar boven kruipt. Eerst op haar knietjes, dan zet ze haar voetjes neer en zet ze weer een stap. ''Goed zo meis,'' zeg ik wanneer we boven zijn. Ik loop met haar naar de kledingkast en laat haar vandaag haar jurk uitkiezen.
Manou is nét een zomerkindje. Het is 21 juni, haar verjaardag is precies op de dag dat de zomer begint. Ze trekt daarom ook een zomers jurkje uit. Ze kiest uiteindelijk voor een roze jurkje met witte blokjes. Ik help haar met aankleden en doe dan haar haren.
Haar haar is lang en lichtblond. Aan de onderkant van haar haar zitten pijpenkrullen. Dat had ik vroeger ook, maar is in de loop van de tijd weggegaan. Het ziet er wel heel schattig uit.
Ik kam het haar van Manou en maak boven op haar hoofd twee vlechtjes die samenkomen in een klein knotje op haar hoofd. De rest van haar haar laat ik los.
Ik zet haar weer op de grond en samen lopen we weer naar beneden. De deur naar de tuin staan open. Matthy staat in de tuin alvast de kussen op de banken te leggen. Ook pakt hij nog wat extra stoelen en statafels.
Als de bel gaat rent Manou naar de voordeur. Ik loop achter haar aan en doe deur open, uiteraard staan Laura, Robbie en Novi voor de deur. ''Novi!'' Roept Manou vrolijk. ''Zeg je de rest geen gedag?'' vraag ik aan haar als ze al met Novi naar haar speelgoed wil lopen. Manou grinnikt en loopt terug om Laura en Robbie een knuffel te geven. Dan loopt ze samen met Novi naar de woonkamer, waar ik Matthy hen hoor groeten. Lachend geef ik Laura en Robbie een knuffel. Ze feliciteren mij en Matthy met de verjaardag van Manou. We laten ze binnen en verwijzen ze door naar de tuin.
Ik glimlach naar Matthy als ik Laura en Robbie naar de tuin zie lopen. Ze lopen langs Manou en Novi en stoppen daar even om Manou haar cadeautje te geven. Ik kijk glimlachend Matthy aan die een kus op mijn lippen plant. ''Ik hou van je.'' zegt hij met een glimlach. ''Ik hou ook van jou.''
De hele dag is gevuld met cadeautjes, familie, vrienden en heel veel lekker eten. Manou wordt overspoeld met speelgoed en knuffels. Ze vindt het helemaal geweldig. Ze ligt nu in het gras in de tuin in de zon te kroelen met een knuffel. Novi ligt bij Robbie op schoot te slapen, dus daar kan ze niet mee spelen, maar gelukkig pakt ze nu ook haar eigen rust.
Na een lange, maar hele gezellige dag ligt onze kleine meid heerlijk in haar eigen bed te slapen.
Matthy en ik zitten samen nog buiten te genieten van het avondzonnetje. Hij en ik, samen in stilte met elkaar bij elkaar in de armen. Ik geniet nog steeds optimaal van dit soort momentjes samen.
JE LEEST
Liefde is overschat - Matthyas het Lam, Bankzitters
Fanfiction"Liefde is overschat!" Dat is wat ik altijd riep. Liefde is niks voor mij, dacht ik. Al dat kleffe gedoe, dacht ik. Dacht ik. Hij veranderde alles. (LET OP: De leeftijden in het boek kloppen niet. Zo zullen de bankzitters al wel het kantoor hebben m...