Rama-rama.

230 19 1
                                    

"Sir okay?"

Aku tersedar dari lamunan. Aku memandang ke arah orang yang bersuara. Aki. Aku mengangguk perlahan. Senyuman kecil aku berikan.

"Awak tu. Okay ke kerja dengan saya?" Aku menyoalnya kembali.

Aki angguk pantas. Entah betul atau cuma sekadar nak jaga hati aku.

"Sir sporting. Tak strict sangat. " Ujar Aki, jujur.

Iyela. Sebab tak ada orang atasan atau pemeriksaan yang dijalankan, jadi kau nampaklah aku ni macam okay.

Pun begitu aku cuma diam. Nanti ke depannya dia tahu perangai aku macam mana. Takpe, ni hari pertama aku jadi manager kat sini. Sebelum ni aku uruskan Pizza Hut di daerah lain dan dipindahkan ke sini.

Tiba-tiba, bunyi pesanan masuk. Ada order online. Aku pantas memandang Aki.

"Dah. Pergi buat kerja." Arah aku.

"Baik, sir." Aki akur. Dia pantas bergerak ke maketable. Aku menggelengkan kepala melihat gelagatnya.

🍕🧒

"Pelik aku. Nak kata kawasan kedai kita tak strategik, tak juga. Dekat betul dengan kawasan sekolah. Tapi kenapa sale tak naik?" Soal aku kepada Aki apabila kedai jadi sunyi. Tak ada pelanggan yang masuk mahupun pesanan secara atas talian.

"Budak-budak sekolah ni malas nak jalan kaki lah sir. Kalau naik motor memang dekat tapi kalau jalan kaki, boleh tahan jugalah jauhnya." Aki memberi pandangan.

Aku senyum kelat.

"Kalau budak sekolah rendah, yelah aku percaya kau nak cakap macam tu pun. Budak sekolah menengah? Takkan takde yang nak beli. Dulu aku, ayam gunting depan sekolah.. hampir setiap hari beli." Aku membidas kata-kata Aki. Aki tersengih.

"Boleh jadi diorang takde duit, sir. Harga Pizza kita bukan kaleng-kaleng." Aki bagi pendapat lain pula.

Aku masih tak puas hati dengan jawapannya itu.

"Eh Ki, kau macam baru kerja pula. Kau pun tahu kita ada offer sekarang. Kalau tak hari-hari pun, at least seminggu sekali lah. Tu pun dah memadai. Kalau dikira secara matematik untung kita kalau setiap murid beli sekali seminggu." Aku berulas panjang lebar.

Aku perasan Aki macam dah malas nak layan aku. Tiba-tiba je budak tu pergi ke tempat lain untuk buat kerja entah apa.

15 minit kemudian, Aki kembali menghadap aku.

"Eh sir. Tadi sir cakap pasal budak sekolah beli seminggu sekali, kan?" Soal Aki secara spontan.

Aku mengangguk.

"Actually ada seorang budak ni yang hari-hari datang sini untuk beli Pizza. " Aki memberitahu.

"Hari-hari? Seriuslah? Budak sk ke smk?" Soal aku bertalu-talu.

"Sk, sir. "

"Banyak betul duit budak tu beli hari-hari?" Ujar aku.

Aki menggaru kepalanya yang tak gatal.

"Er.. sebenarnya, manager sebelum bos ni biasa kurangkan harga khas untuk budak tu." Ujar Aki.

Pizza BoyWhere stories live. Discover now