𝘛𝘪 𝘈𝘮𝘰

97 16 0
                                    

"Leo, pandai cakap Itali?" Soal aku pada pertemuan kami yang entah ke berapa. Aku tak rajin pula nak kira.

Leo angguk kepala.

"Cuba cakap Itali. Abang nak dengar." Pinta aku. Padahal bukan aku boleh faham pun.

"Er.. Leo boleh cakap sikit je sekarang. Kalau dulu, boleh lah. Lepas ibu ayah amik jadi anak angkat, Leo dah tak pernah cakap Itali dah." Ujar Leo. Dia tersengih. Malu agaknya.

"Hah takpelah. Cuba cakap apa yang Leo ingat." Aku terus menyuruhnya.

Leo menggaru kepalanya yang tak gatal.

"Malulah." Ujar Leo perlahan. Tapi masih biasa dapat ditangkap bicaranya oleh telinga aku.

"Alah.. nak malu apa? Bukan abang faham pun." Ujar aku.

Leo menggeleng kepala.

"Tak nak juga."

Aku mengenjut bahu. Bibir dicebikkan.

"Okaylah. Abang tak mahu paksa."

🍕🧒

"Bila ibu ayah Leo amik Leo jadi anak angkat? Kalau dari kecik, takkanlah Leo sempat cakap Itali kan." Ujar aku padanya.

Leo memandang aku. Keningnya diangkat.

"Masa Leo umur 6 tahun." Ujar si comel itu. Suka betul aku tengok lesung pipit dia. Lagi-lagi bila tersenyum. Memang terserlah habis. Rasa nak cubit je.

"6 tahun? Maksudnya.. eh kejap. Leo umur berapa sekarang?" Soal aku. Aku baru perasan yang aku masih tak tahu berapa umurnya.

Leo menepuk dahinya.

"Lah.. abang tak tahu umur saya ke?"

Aku menggeleng.

"Tak."

"Saya 11 tahun lah bang."

Aik. Aku ingatkan dia 9 atau 10 tahun.

"Lah. Darjah 5 ke? Ingatkan darjah 3 atau 4 tadi." Ujar aku. Aku tersengih.

Wajah Leo sedikit cemberut.

"Ish abang ni. Mentang-mentang saya pendek. Tak nak kawan ah cam gini." Leo menyilangkan tangan ke dada. Wajahnya dipalingkan.

"Alah jangan lah majuk. Kalau Leo majuk sape nak makan Pizza kat kedai ni." Balas aku pula. Aku memeluknya dari sisi. Leo tak memberi respon.

"Alah, banyak je orang lain boleh beli. Orang yang tinggi-tinggi." Ujar Leo masih dengan rajuknya. Nak tergelak aku melihatnya.

"Tak nak merajuk-merajuk. "

Aku ambil kesempatan itu untuk mencium pipinya. Leo pantas menoleh.

"Eww.. gelilah. Apa cium-cium ni?" Nada Leo sedikit tinggi. Pun begitu wajahnya memerah. Eleh, kata je geli tapi blushing gak.

"Sape suh merajuk?" Aku mempertikaikan.

"Abang lah buat Leo sakit hati. Cakap saya macam budak darjah 3." Leo bertutur dengan nada kebudak-budakan. Dia memang budak-budak en so takde salahnya. Kalau yang dah tua ganyut nak cakap serupa gaya Leo sekarang memang aku ganyang dah.

"Okay lah. Abang salah. Abang minta maaf. Okay?" Ujar aku dengan nada serius. Wajahnya aku tatap. Anak mata kelabu kebiruan itu aku tenung. Tulus.

Leo mengalihkan pandangan.

"Dimaafkan!"

Aku tersenyum senang.

🍕🧒

"Wah, dah rapat lah bos dengan budak tu." Ujar Amar seraya menyerahkan bungkusan Pizza milik Leo kepada aku.

Aku tersengih.

"Biasalah. Budak-budak memang cepat suka aku." Ujar aku. Angkat bakul betul.

"Tu lah. Sampai dicium budak tu." Ujar Amar dengan nada mengusik.

Aku tertegun. Dia nampak? Bukan dia buat Pizza ke tadi? Eh 15 minit Pizza dalam oven mestilah dia nampak juga. Apalah aku ni.

Wajah aku mula panas. Kalau boleh lihat wajah sendiri, aku pasti muka aku dah merah.

"Dah. Pergi buat kerja." Aku menghalau Amar dan segera pergi ke arah Leo.

"Okay, bos. Hati-hati jumpa adik bos." Amar mengenyit mata ke arah aku sambil gelak. Budak yang sekor ni memang suka menyakat orang. Walaupun aku suruh dia panggil sir, panggilan bos tu tetap melekat kat mulut dia. Memang tak makan saman budak ni.

🍕🧒

"Nah." Aku menghulurkan bungkusan Pizza bersaiz personal itu kepada Leo. Budak kecil itu menyambut huluran tersebut.

"Terima kasih." Ucapnya. Senyuman diberikan.

Comelll..

"Sama-sama." Balas aku pula.

Leo menyepetkan matanya sambil tersenyum. Kepalanya disengetkan. Sumpah comel.

 Sumpah comel

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

(macam ni)

Kemudian, dia berjalan membelakangi aku.

"Elok-elok lintas jalan." Laung aku padanya. Tapi tiba-tiba dia patah balik.

Aku mengangkat kepala sebagai ganti untuk pertanyaan 'kenapa?'

Leo mendekati aku.

"Abang.. tunduk kejap." Leo menggayakan tangan supaya aku mendekatinya. Aku membongkok. Mendekatkan telinga ke mulutnya. Berdasarkan permintaan si kecil itu.

Pantas si kecil itu membisikkan sesuatu ke telinga aku sebelum memberi ciuman di pipi aku. Kemudian, dia berlari meninggalkan kawasan Pizza Hut ini. Tak sempat aku nak beri respon. Tapi, aku masih ingat apa yang dibisikkannya.

"Ti amo... tanto?"















































[689 words]

Pizza BoyWhere stories live. Discover now