Bos, saya tak dapat kerja harini. Ada keluarga saya meninggal.
Mesej daripada Aki itu aku pandang lama. Kemudian, aku membalas.
Kau settle kan urusan keluarga dulu. Jangan risau pasal kerja. Aku boleh handle.
Ting! Notifikasi keluar. Memberitahu yang fon aku tinggal 5% sahaja bateri.
Keluhan aku lepaskan. Aku lupa nak bawa charger. Ikutkan aku nak pinjam dengan Aki nanti tapi dia ada hal kecemasan pula.
Aku melihat ke arah luar. Langit tampak mendung. Jam dinding aku tenung. Biasanya waktu-waktu macam ni, Leo sudah sampai.
Tiba-tiba, hujan turun membadai bumi. Sekejap sahaja. Aku menghembuskan nafas berat. Kalau hujan macam ni, susah la nak dapat pelanggan. Harapkan order online jela. Leo pun nampaknya tak ada lah harini.
Haish, semua serba tak kena hari ni. Aku mula mengorak langkah untuk ke bilik aku. Kalau ada order masuk, aku tengok dari komputer saja lah.
Bunyi pintu masuk kedengaran membuatkan langkah aku terhenti. Aku menoleh untuk melihat gerangan yang melangkah masuk.
Leo!
"Adik? "
Wajah kanak-kanak kecil itu basah. Bajunya juga kuyup hingga menampakkan bentuk tubuhnya. Cuma dia tak basah sepenuhnya. Mungkin dalam perjalanan dia ke sini, tiba-tiba hujan turun.
Aku pantas ke bilik untuk mengambil jaket aku dan menyerahkannya ke arah Leo.
"Ni tukar pakai jaket ni. Nanti sejuk. Demam kang." Ujar aku.
"Thanks, bang." Ujar Leo. Tubuhnya menggigil. Dia pantas membuka bajunya dan memakai jaket aku. Sumpah comel sebab baju tu oversize untuk dia yang kecil. Aku tersenyum sendiri.
"Meh baju basah tu." Aku meminta baju sukan Leo yang dah kuyup basahnya. Leo tak banyak berdalih, terus menyerahkannya kepada aku. Aku pantas membawa baju tersebut ke sinki dan memerah keluar air yang terserap di baju tersebut. Habis sahaja memerah, aku menyidai baju tersebut di bahagian belakang berdekatan dengan bilik store.
Aku kembali ke hadapan untuk menemui Leo.
Ktakk!
Baru sahaja aku sampai ke hadapan, lampu semua terpadam. Gelap. Aku terus mendekati Leo.
"A.. abang." Suara Leo kedengaran. Dia memaut tangan aku.
"Ya. Abang kat sini." Ujar aku.
"Leo ta.. takut." Ujar si kecil itu.
Dum! Guruh menyambar kuat. Kilat sabung menyabung. Dah lama tak hujan selebat ni. Dua tiga hari ni asyik panas membahang. Sekali dia hujan, ambik kau. Lebat gila.
Pelukan Leo pada lengan aku semakin kuat. Badannya mengeras.
Tangan aku perlahan bergerak mengusap belakang tubuhnya.
"Leo takut guruh ke?" Soal aku, perlahan.
Leo geleng walaupun aku kurang nampak.
"Tak. Leo takut gelap. Bila hujan campur gelap, Leo jadi trauma." Jelas Leo.
Aku memandang Leo dalam gelap itu. Samar-samar sahaja wajahnya.
"Trauma? Sebab apa?" Soal aku. Ingin tahu lebih dekat budak kecil itu.
"Keluarga saya mati dalam kemalangan jalan raya dan saya terselamat. Masa kemalangan tu berlaku, waktu malam dan hujan. Bila dalam keadaan macam ni, buat saya teringat balik peristiwa malam tu." Leo petah menceritakan pada aku.
Aku terus memeluk erat tubuh Leo. Memberi dia satu rasa kehangatan dan perlindungan.
"Leo jangan risau. Abang akan teman Leo hadapi trauma tu." Bisik aku padanya.
"Abang jangan pergi mana-mana tau." Pinta si kecil itu.
"Abang ada je kat sini." Balas aku.
"Abang nak pergi mana-mana kena tunggu lampu ada balik dulu."
"Okay. Baik bos." Ujar aku pula.
Cup.
"Eh, abang cium pipi Leo ke?"
Aku tersengih. Dia bukan nampak pun.
"Mana ada." Aku menidakkan kebenaran tersebut.
Cup.
Pipi aku pula terasa seperti dicium. Tapi aku cuma diam. Seronok juga.
"So, Leo tak takut hujan lah?" Soal aku lagi.
"Tak. Saya suka hujan. Tapi bukan dalam keadaan sekarang la. Kalau tak, saya oke je. Tenang je bila dengar bunyi hujan turun." Jawab Leo.
Kepalanya terlentok ke lengan aku yang dipeluk.
"Oh. Leo sama macam abang lah. Pluviophile. " Beritahu aku.
"Plu.. pluvio pie? Apa tu?"
" Bukan pie tapi phile. Pluviophile. Pluvio datang daripada perkataan Latin iaitu pluviālis, yang bermaksud 'hujan' dan phile daripada perkataan Greek purba iaitu phileen, yang bermaksud 'suka' atau 'cinta'.
Bila dua perkataan ni digabungkan jadi lah pluviophile. Maksud dia-"
"Orang yang suka hujan, kan?" Leo pantas memintas bicara aku.
"Clever boy." Puji aku seraya mengusap lembut rambutnya.
Dan keadaann pun menjadi senyap. Kami berdua sama-sama merenung ke luar. Melihat hujan yang turun dengan lebat membasahi bumi. Mengeluarkan bunyi yang seakan simfoni yang bergermesik di telinga.
Ah damai sekali. Sayangnya, tak ada seulas pizza bersama dengan kopi untuk menikmati momen ini sepenuhnya.
[709 words]
YOU ARE READING
Pizza Boy
Romance🦋 Rama-rama? Pernah rasa tak rasa tu? Bila rama-rama menyerbu di perut, hati sedikit bergetar. Mata tak lepas memandang wajah indah itu. Senyum. Dari hujung rambutnya yang kuning keputihan hingga ke hujung kakinya yang bersarungkan kasut hitam sek...