Jam menunjukkan pukul 9:30 pm.Sepuluh orang gadis baru sahaja balik dari luar dalam keadaan yang penat.
Mereka berjalan lalu duduk di sofa ruang tamu.Beberapa dari mereka sudah tertidur sambil duduk di atas sofa.
Yang bangun hanya Yunna,Lina,Anna,Mira,Qaseh,dan fizah.
"Korang...pasal buku yang ika cakap tu.Korang nak cari sekarang ke?"tanya mira.
Mendengar pertanyaan mira.Yunna membuka matanya lalu memandang gadis-gadis lain.
"Keadaan tak mengizinkan.Aku rasa kita semua pun penat lagi.So belum ada masa nak cari buku tu malam ni."ucap anna lalu diangguki oleh lina.
"So...kita rehat dulu.Esok carilah kan?"tanya fizah.Lalu mendapat anggukan dari yang lain.
"Bangunkan diorang...suruh mandi lepas tu tidur"perintah mira kepada mereka.
Hari sepuluh orang gadis tersebut ditutupi dengan kondisi badan yang sangat penat dan fikiran yang tak bertentuan.Mana taknya...dahlah stress pasal kerja yang cikgu bagi.Stress lagi pasal kes yang diorang hadapi sekarang ni.Nak berhenti dah setengah jalan dah pon.
*Keesokan harinya*
Pukul 7:30 am
Suara ketukan sudu pada pinggan memenuhi meja makan kesepuluh orang gadis yang sedang sarapan.
Selesai makan diorang duduk dekat ruang tamu dengan laptop dan ipad masing-masing.Mereka dicide nak buat kerja sekolah diorang yang cikgu bagi sehari lepas.Memandangkan cuti so diorang buatlah daripada kena hukum masa sekolah nanti.
Mengambil masa 3 jam mereka menyiapkan kerja sekolah mereka yang menumpuk.Akhirnya siap.
Kini mereka baring dengan keadaan tak teratur."Siapa yang dapat clue pasal buku haritu?"tanya yunna lalu bangun dari baring nya dan duduk bersila di atas sofa.
Dengan cepat ika mengangkat tanganya.
"Aku.kenapa?"tanya ika."Dia cakap ada kat dalam rumah ni je kan buku tu?"tanya yunna lagi dan mendapat anggukan dari ika.Tanpa basa basi.Yunna berdiri lalu berjalan naik keatas.
"Dah kenapa dia tu?"tanya ika hairan.
"Dia cari buku tu kot.Korang tak nak tolong cari?"tanya mira yang mula ikut berdiri dan berjalan naik.
Mendengar pertanyaan mira,mereka semua berdiri lalu berjalan mengikut mira keatas.
Pintu salah satu bilik terbuka dan terlihat yunna sedang mencari sesuatu di dalam laci.Anna melangkah masuk pintu lalu kembali berundur bila nampak makhluk di dekat yunna.
"K-korang nampak yang aku nampak?"tanya anna kepada rakannya.
"Tak"kata mereka semua.
"Nampak"jawab lina.
"Korang dua nampak apa?"tanya mereka kebingungan.
"Kita pergi bilik lain dulu.Lina kau teman yunna dalam.Takut jadi apa-apa nanti walau kita tau dia orang sini"kata anna dan lina mengangguk lalu masuk kedalam bilik tersebut.
KAMU SEDANG MEMBACA
Mysterious House(Treasure)
RandomMengisahkan sekumpulan perempuan yang menyewa sebuah rumah yang misteri.Mereka semua membuat keputusan untuk memecahkan segala rahsia dan teka-teki yang ada di rumah tersebut ..