Hari ini, Adelia masuk bekerja semula. Dia membawa semangat baru kerana dia tahu jika dia terus berada dalam kesedihan, itu hanya akan merosakkan harinya dan masa depannya.
Adelia bergerak masuk ke dalam klinik. Dia menyapa beberapa org rakan kerjanya. Dia terus masuk ke bilik pejabat nya dan menghidupkan computernya. Selang beberapa minit, masuk suda rakan sekerjanya Kak Sat.
'Assalamualaikum Adik, ' sapa kak sat
'Walaikumsalam Kak, awal kakak hari ni' kata Adelia, ya kerana sejak dia masuk bekerja biasanya kak sat akan masuk dalam jam 8.10am mcm itu
'ya adik, hari ni suami kakak hantar anak pergi pengasuh, jadi dapat la kakak dtg awal' balas kak sat dan melabuhkan punggungnya d kerusi kerjanya. Adelia sekadar mengangguk.
Walaupun Adelia baru kerja beberapa minggu di klinik tersebut, tp mereka semua berkelakuan baik dgn dia, dan semasa dia masuk jg majikan nya juga sedia maklum bahawa dia sedang dalam proses bercerai. Semasa dia mengambil cuti untuk ke Kota Kinabalu menguruskan perceraiannya, majikan nya jg menawarkan dia untuk bercuti lebih hari, yeah kerana majikan nya seorang doktor di mana dia jg risau tentang kesihatan mental pekerjanya . Tambahan lagi Adelia merupakan pekerja yang cekap. Cepat belajar. Buktinya dalam beberapa minggu dia bekerja dia mampu membantu Kak Sat menyelesaiakan beberapa invoice yang tertunggak belum di key ke dalam sistem account mereka. Tetapi, Adelia memaklumkan kepada majikannya bahawa dia tidak mahu mengambil cuti lebih kerana dia khawatir andai dia d rumah dia akan lebih terfikirkan akan hal itu, lebih baik dia bekerja.
'Kak Sat, ini kan yang panel company abc ni, kenapa mcm lambat betul dia bayar ya? dia sudah tunggu payment untuk 5 bulan, sebelum cuti hari tu saya email dia statement tp mcm tiada juga dia reply ni' tnya adelia kepada kak sat yang sedang menyediakan minuman sarapan nya.
'oh yg itu, hermm itu la doctor pun sudah bising, sbb diorang paling lambat bayar .. diorang panel third party tp diorang paling lambat berbanding yang lain. tu yang doctor bising ..tp every month adik nampk kan patient diorang ramai' terang kak Sat.
'oh mcm tu tak apa la kak ..saya cuba call la ..x suka saya tengok account mcm ni ..gantung lama mcm ni' kata adelia.
' ya adik boleh ..ngam juga adik call, thank you adik' kata kak sat. adelia hanya senyum dan mengambil telefonnya dan mendail nombor pejabat company itu
tut tut, tut tut..
'haih lambat betul mau jwp call' kata adelia
thank you for your call, please be inform that this conversation will be recorded for our quality department, our staff will be assist you shortly..
Kedengaran suara operator
'hello Good Morning, Abc Sdn Bhd here, how may i help you' kedengaran sambutan daripada panggilan tersebut
'hello good morning, my name is Adelia, i am calling from Klinik MB Sdn Bhd, our clinic code is EMBSK123 i would like to check our payment status for our invoice for month Jan, February, March, April and the latest is May 2024. It seems we havent received any payment since our invoice for Jan 2024. Its already Jun.' tanya adelia
'for payment Jan will be received in next week, for Feb will be next 2 weeks, ' balas pekerja itu
'may i check with you, why you take so long time to process our payment? regarding the Agreement, our payment will be received in 45 days working days after 7th days every calander, of the day you close your account, from 7th Feb 2024 until now June 2024, its more than 45 days, ' adelia menanya lagi
'we sorry for the inconvenient ms, we try our best to process your payment until invoice Mar 2024' kata pekerja itu lagi
'okey than thanks ya, we just want to inform you, our doctor have decide if we dont received the payment, we will hold your patient to get treatment, we sorry bcs its win win situation, your patient need treatment, and we need to received our claims.' kata adelia lagi
'oh please ms, please inform to dr that we will process the payment by this week, we will send the payment details to your email., thank you for your consideration ' kata pekerja itu
'okey thanks' kata adelia. dia menutup telefonnya
'uih adik kejammnya sampai mau hold patient, ahahahaah' kata kak sat
'bukan kak ..actually saya suda email dan call sblm ni ..tp diorang no respon, saya tidak suka la kak,' kata adelia
'yeah betul jg kan adik ..tp bgus la adik ..bijak ..heeheh' kata kak sat ..adelia hanya senyum
=====================
Waktu LunchAdelia membuka tapau makanan yang dibelinya tadi. Dia membeli Nasi Ayam Penyet kerana teringin. Dia sudah sangat berselera. Dia membuka penbungkus sambal makanan nya . Baru saja dia membuka sedikit plastik itu. dia berasa sangat busuk dan hampir termuntah . dia segera menutup mulut nya dan bergerak keluar.
'hai Adelia. kenapa? mcm mau muntah' kata Kak Fin yg merupakan nurse di klinik itu.
'itu kak ..busuk ba kak sambal nasi penyet tu ..tu yg saya hampir termuntah' kata adelia .Kak fin terkejut. Dia bergerak menuju ke bilik pejabat adelia dan mendapati makanan itu tidak busuk. tp seperti biasa bau sambal. Kak fin segera mengambil sambal itu dan memasukkan dalm plastik sampah.
'sudah , kak sudah buang .adelia pergi la makan' kata kak fin .
'terima kasih kak fin' kata adelia. Kak fin sedari td berawa khawatir dgn adelia.
Setelah Kak Fin selesai makan, dia masuk ke bilik adelia.
'Adelia .maaf ganggu kamu makan, boleh kak tnya sikit?' tanya kak fin seraya duduk d depan adelia.
'ohh kenapa tu kak? boleh ja tanya ja' kata adelia
'maaf del, kalau pertanyaan kakak ni salah, adel kan ada datang bulan? ' tnya kak fin
'eh ya kan kak, lama suda adel tiada datang bulan, sbb kan lak adel byk fikir jd tiada masa suda mahu ingt period, kenapa tu kak' tanya adelia pula
'maaf ya adik, sblm kamu bercerai, kamu ada ka bersama dgn suami kmu? ' tnya kak fin
Adelia menunduk, dia menahan tangis
"maaf adik, kalau x mau cerita x apa, kakak faham' kata kak Fin, adelia menggeleng
'erm tak apa kak, sbnrnya ..malam sebelum saya diceraikan saya d paksa bersama oleh bekas suami saya kak ..isk isk,,' adelia menangis. kak fin turut sedih, dia memeluk adelia
"adik ..nanti lepas makan kt cek UPT ya? boleh kan? ' tanya kak fin
'kak ..saya takut' adeli menangis teresak esak. kak fin memeluk nya untuk menenangkannya.
Selesai adelia makan, kak fin memberikannya urine specimen container, adelia masuk ke tandas untuk menyambut kencingnya. Adelia keluar dari toilet membawa specimen nya. dia meletakkan container urinenya d dekat sinki.
Kak Fin segera mengambil pengecek kehamilan menitiskan kencing itu ke atas test strip tersebut. Mereka perlu menunggu beberapa saat. Setelah itu kak fin segera melihat test strip itu ..
' Adelll.... ' suara kak fini sayu. Adel mendekati kak Fin dgn rasa takut dan kini air matanya mengalir deras yang amat deras.
Notes: Untuk nama company, apa semua ..saya hanya reka2 supaya tiada nama mana2 company yang akan terjejas, untuk third party pula bermakna, mereka itu merupakan 1 company yg menjadi tempat untuk company lain mengeruskan perihal medical staff. kiranya mereka ni akan uruskan mana2 company yang berdaftar dgn mereka, dan mereka akan membuat bayaran2 kepala clinic2 yg berkaitan. sbb tu kt panggil third party ..sbb we need to claim the medical fee dlm sistem diorang, n than nanti diorang akan bayar kepada kita. so we may know patient tu kerja d mana bila kt submit claim. ada beberapa company tp tak boleh la saya jelaskan details sbb takut nanti menyalahi etika ehehe ..
apapun happy reading semua. maaf kalau ada yang terkurang
YOU ARE READING
TAKKAN PERNAH BERUBAH
RandomAdelia Qaisara - Seorang anak yatim piatu yang bekerja di sebuah syarikat swasta Adrian Mikail - Anak pemilik syarikat d mana tempat Adelia bekerja yang mencintai Adelia Mereka menjalin hubungan bertahun tahun. Berkahwin tetapi tidak direstui ibu Ad...