פחד מהריון,לידה
פחד מפני הריון ולידה הינו תחושה טבעית שכן מדובר בהליך הכרוך בכאב, אי ודאות וחשש מאובדן שליטה. אך פחד קיצוני במיוחד מלידה, מצריכה התייחסות יחודית. לרוב הנשים הללו אינן מאובחנות ואינן מקבלות לגיטימציה לתחושות שלהן.מהם התסמינים ואיך יודעים שלא מדובר בפחד נורמטיבי שיחלוף?
מתח מוגבר, סיוטי לילה, תלונות גופניות כגון דפיקות לב, קוצר נשימה וקושי להתרכז. ישנן נשים שנשואות תקופה ממושכת ונמנעות מכניסה להריון, לעיתים גם ללא ידיעתו של בן הזוג, מה שעלול ליצור בעיות בזוגיות. ישנן נשים שמחליטות על הפסקת הריון יזומה או מבקשות ללדת בניתוח קיסרי ללא סיבה רפואית מיילדותית. חשוב לזכור כי כאשר קיימת טוקופוביה, מדובר בדרגת חרדה בעוצמה גבוהה הגורמת למצוקה נפשית ולמגבלה תפקודית. אישה הלוקה בתופעה, עלולה להדחיק את הפחד מהלידה ולא להיות מודעת לכך שהוא גורם לתסמינים מהם היא סובלת.
מהם הגורמים לתופעה?
ישנה טוקופוביה ראשונית של מי שלא ילדו מעולם וישנה טוקופוביה משנית שמופיעה אחרי לידה אחת לפחות.
טוקופוביה ראשונית עלולה להופיע גם לפני הכניסה להריון ואפילו שנים לפניו. מדובר ב"פחד ראשוני מלידה" העשוי לנבוע ממספר גורמים: פסיכולוגיים, חברתיים וביולוגיים. בין הגורמים הפסיכולוגיים: חשיפה לחוויה מיילדותית קשה של בת משפחה, בילדות או בנעורים, כגון חשיפה להתפתחות צירים או נזק שנגרם לאם או לילוד. במקרים אחרים עלול להתקיים חשש מלקיחת אחריות על חייו של אדם אחר או חשש מפני הוויתורים הכרוכים בהורות, כגון פגיעה בקריירה או בזוגיות. בין הגורמים הביולוגיים: פחד מוגבר מכאב או סף נמוך לכאב. ישנן נשים שחוששות מפני פרוצדורות חודרניות והן נמנעות אף מבדיקות דם או טיפולי שיניים. לעיתים הפחד מהריון ולידה הוא בשל השינויים החלים בגוף, "השתעבדותו" לטובת העובר או התחושה שיש "גורם זר" בתוכו.
טוקופוביה משנית ("פחד משני מלידה"), מופיעה לאחר לידה אחת לפחות. הדבר תלוי בגורמים רבים המשפיעים על חווית הלידה כגון מערכת היחסים עם הצוות בחדר הלידה, מידת תחושת המוגנות, משך הכאבים ועוצמתם, וחוויות רפואיות קודמות.
פינה אישית:
זה ממש עצוב,שיש נשים שיש להן את זה
תחשבו מה זה לא להוליד ילדים בגלל שאת מפחדת מהתהליך פשוט נורא
YOU ARE READING
ספר הפוביות הגדול!
Fanfictionפה יהיו את כל הפוביות שקיימות איי פעם! פוֹבְּיָה (בפ' רפה; בעברית: בַּעַת) היא מצב נפשי של פחד או בעתה כרוניים או מוגזמים מאובייקט או ממצב כלשהו, המשבשים באופן ממשי את חיי הלוקה בו. מקור המילה במילה היוונית φόβος שפירושה: פחד (פובוס הוא אל הפחד במית...