Komunikační dovednosti

15 5 0
                                    

„Komunikace je zásadním faktorem v jakémkoli typu vztahu - přátelském, milostném nebo obchodním."Paul J. Alessi 1968


Existuje sada dovedností, která činí lidi skutečně v životě úspěšnými. Potřebují je nejen podnikatelé, politici, influenceři, učitelé, mluvčí, ale potřebujeme je čas od času všichni. Tou sadou jsou komunikační dovednosti. 

Obchodníci a další lidé, pro které je komunikace zásadní součást jejich profese, se ovšem tyto věci učí specializovaně, což vytváří bariéry pro ty, kteří v sobě nemají základy těchto dovedností a s nimi souvisí i správné nastavení mysli.  Těmi základy jsou tři témata: Řeč těla, Rétorika, Storytelling (vyprávění příběhů)

Od těchto témat se odvíjí všechno ostatní od asertivity, schopnosti naslouchat, empatie a chápání signálů ostatních, přesvědčivost, budování vztahů, nastavování hranic, řešení konfliktů a získávání sebevědomí. Přitom sebevědomí lze získat v praxi, opakovanými malými úspěchy, které jako zpětná vazba, posilují uvědomění si vlastní hodnoty.

1. Řeč těla

Řeč těla je klíčovým prvkem komunikace, který zahrnuje neverbální projevy, jako jsou gesta, postoj, mimika a oční kontakt.

Důležitost: 55% komunikace je neverbální. Správná řeč těla může posílit vaše sdělení a zvýšit důvěru ostatních ve vás.

Techniky:

Oční kontakt: Udržujte přiměřený oční kontakt, abyste ukázali zájem a sebevědomí.

Postoj: Stůjte a seďte vzpřímeně, což signalizuje sebevědomí a otevřenost

.Gesta: Používejte přirozená gesta pro zdůraznění vašich slov.

Mimika: Udržujte přirozený a přátelský výraz, který odpovídá vašemu sdělení.

2. Rétorika

Rétorika zahrnuje umění mluvit jasně, přesvědčivě a efektivně. Je to dovednost, která umožňuje strukturovat a prezentovat myšlenky tak, aby byly srozumitelné a přesvědčivé.

Důležitost: Rétorika je klíčová pro přesvědčování a prezentaci myšlenek. Umožňuje vám být přesvědčiví a inspirativní.

Techniky:

Struktura projevu: Používejte úvod, tělo a závěr pro jasnou a logickou prezentaci myšlenek.

Důraz na klíčové body: Zdůrazněte klíčové body a používejte opakování pro jejich zapamatování.

Příklady a analogie: Používejte příklady a analogie, aby vaše sdělení bylo srozumitelnější a relevantnější.

Vokální variace: Změny tónu, rychlosti a hlasitosti mohou udržet pozornost publika a zdůraznit důležité body.

3. Storytelling (Vyprávění příběhů)

Storytelling je technika, která využívá vyprávění příběhů k předání informací a emocionálního spojení s publikem.

Důležitost: Příběhy jsou mocným nástrojem pro zapojení publika a předání komplexních myšlenek jednoduchým a srozumitelným způsobem.

Techniky:

Struktura příběhu: Používejte úvod, zápletku a závěr pro vytvoření smysluplného příběhu.

Postavy a emoce: Zapojte postavy a emocionální prvky, které přitahují pozornost a vytvářejí emocionální spojení.

Relace k posluchačům: Přizpůsobte příběhy tak, aby byly relevantní pro vaše publikum a jejich zkušenosti.

Vizuální popisy: Používejte vizuální popisy a detaily, aby příběh ožil v mysli posluchačů.

Další Dovednosti Odvozené z Těchto Základů

Asertivita: Schopnost jasně a sebevědomě vyjádřit své myšlenky a potřeby bez agrese.

Schopnost naslouchat: Aktivní naslouchání, které zahrnuje plnou pozornost a reflexi toho, co bylo řečeno.

Empatie: Schopnost vcítit se do pocitů a perspektiv ostatních, což posiluje vztahy a důvěru.

Chápání signálů ostatních: Schopnost číst a interpretovat neverbální a verbální signály ostatních.

Přesvědčivost: Schopnost přesvědčit ostatní o vašich názorech a návrzích pomocí jasné a efektivní komunikace.

Budování vztahů: Schopnost navazovat a udržovat silné a pozitivní vztahy.

Nastavování hranic: Schopnost jasně definovat a komunikovat své hranice a očekávání.

Řešení konfliktů: Schopnost efektivně a konstruktivně řešit konflikty.

Získávání sebevědomí: Sebevědomí, které lze získat praxí a opakovanými malými úspěchy, které posilují uvědomění si vlastní hodnoty.

Lídr - Strategické myšlení a vedeníKde žijí příběhy. Začni objevovat