10 bulan kemudian...
"Anak papa ni sini sayang"Zaffrael mengdepakan tangannya.Laju langkah Zhafirah berlari ke papanya.
"Hieeee papppa"
"Ye sayang papa dah balik.Tadi behave tak duduk dengan tokma?"
"Zhapirah bepave"
"Good girl anak papa ni.Ni papa sayang ni"Zaffrael menggeselkan hidungnya pada Zhafirah
"Papppaa,Mommma?"
"Zhafirah nak jumpa mama?"Soal Zaffrael.Zhafirah mengangguk laju.
"Zhafirah rindu mama?"
"Windu"Memuncung mulut anak daranya.Zaffrael tergelak seketika.
"Papa pun rindu mama"Senyuman tipis mengukir.
"Okey jom kita jumpa mana ye sayang."
"Zaff nak pergi mana tu"Tegur Puan Azie yang baru sahaja keluar dari dapur.
"Zaff nak bawa Zhafirah pergi rumah Aisha kejap my.Zaff rindu Aisha"Ujar Zaffrael perlahan.Rumah Aisha yang dimaksudkannya semestinya tempat dimana Aisha dan dia tidak akan bertemu semula.
"Hmm pergila nanti jangan balik lewat.Dah nak senja,tak elok"Puan Azie senyum tipis.
"Okey my"Balas Zaffrael.
"Paappa bug"Zaffrael terpinga-pinga.
"Mana bug sayang"
"Uuuuuu"Zaffrael memandang ke arah yang ditunjuk anak daranya.
"Oh beg cakap la beg ni bug.Apa bug"Zaffrael mengambil beg elsa anaknya.
"Papappa shhhhh!"Zhapirah meletakkan jari di bibirnya untuk menyuruh Zaffrael diam.Papa dia ni banyak betul mulut.
"Yelah papa diam la ni.Hish kecik-kecik dah derhaka"Zhafirah memandang papanya tajam.
"Okey"Zaffrael mengangkat sebelah tangan tanda mengalah.
"Banyak ngomel betul budak ni.Anak siapa la"Ujar Zaffrael
"Anak papppa"Jawab Zhafirah
"Dannn...."
"Momma"Sambung Zhafirah
"Good girl.Jom kita pergi rumah mama"
...........
KERETA Bmw itu dimatikan enjin.Zaffrael tidak kuat untuk turun.Selalu dia akan pergi berseorangan tapi sekarang ada anaknya menemaninya.
Zaffrael menghamparkan tikar dan membuka yassin untuk dibaca buat isterinya.Setelah selasai membaca yassin Zaffrael sedekahkan doa buat Aisha.Arwah Aisha.
"Pappa mana mamma?"Tanya Zhafirah.Dia menoleh kiri dan kanan tapi hanya tanah sahaja.
"Mama ada dekat sana sayang.Kita tak dapat jumpa mama,tapi kita boleh sedekahkan doa dekat mama"Senyum Zaffrael.
"Momma antik?"
"Cantik."
"Cantik sangat.Kecantikan mama tiada tanding.Sehebat mana pun bidadari di syurga,hebat lagi kesayangan abang"Tangannya memegang tanah.
"I'll always choose you."
"You the strongest person I've ever seen Love."Sudah lama bibirnya tidak meniti perkataan 'love'.Sungguh dia rindu wanita itu.
"Harini abang bawak Zhafirah melawat sayang.You once said your privilege is to watch your husband grow into a father. Sekarang abang dah jadi seorang ayah....tapi mana sayang"
"Pappa cyying"Zhafirah mengelap air mata Zaffrael yang semakin laju menurun.Air matanya menjadi murah apabila tentang Isterinya.
"Zaff?"Zaffrael mengangkat kepalanya apabila namanya diseru.
"Sofi"
"Kau bawak Zhafirah jumpa Aisha?"Soal sofi.
Soalan itu hanya dibalas dengan anggukkan sahaja.Dia tidak mampu untuk berkata-kata.
"Kau dengan Zhafirah...sihat?"
"Allhamdulilah sihat"Balas Zaffrael.
Dia tahu sofi sebersalah dengannya.Selepas dia terangkan apa yang terjadi pada malam itu.
"Biar mama yang jaga Zhafirah"
"No! Zhafirah anak Zaff kenapa mama pulak yang nak jaga.Zaff masih mampu nak jaga anak Zaff!"Bantah Zaffrael.
"Zhafirah tak layak la dapat ayah yang curang macam kau! Kau rasa apa dia akan fikir kalau dia dapat tahu yang ayah dia curang semasa mak dia tengah lahirkan dia"Sampuk Sofi.
"Aku Tak Curang!?"Jerkah Zaffrael membuatkan semua manusia dia situ senyap.Situasi menjadi hening.
"Wah kau dah sedap bercium kau kata kau tak curang?"
"Itu bukan seperti apa yang kau nampak. She's my client"
"Then kalau client bermaksud boleh bercium ke?"Sofi memanaskan keadaan yang sudah panas.
"Tu secara tak sengaja.Aku ade meeting then kami keluar makan.End up dia ajak aku teman dia beli kan handbag for her mum...."
"End up kau teman dia? Kau teman dia untuk beli handbag daripada kau teman isteri kau?"
"Boleh tak kau jangan menyampuk masa aku tengah cakap!"Sofi terdiam.
"And her forgot to bring her wallet then I use my money.Zaff tak sangka dia nak cium Zaff ma.Zaff tak bersalah."
"Zaff tak sempat nak terangkan benda ni pada Aisha.Aisha mesti kecewa dengan Zaff ma"Ujar Zaffael sedih.
"Zaff suami tak guna.Zaff tahu rasa sakit yang Aisha rasa"
"Kau nak melawat Aisha ke?"Soal Zaffrael
"Haah lagipun aku dah lama tak datang sini"Zaffrael bangun mendukung Zhafirah.
"Aku balik dulu"Ujar Zaffrael.Sofi hanya mengangguk
"Abang balik dulu sayang.I've to accept takdir yang Allah dah tetapkan.Even I don't have enough strength to go through all of this."Dia mencium batu nisan yang tertera nama isterinya.
Sofi hanya memandang sepi pemergian Zaffrael.
Zaffrael masuk ke perut kereta."I love you Aisha"
"I lovu yuu papa"Sampuk Zhafirah.Zaffrael hanya tersenyum melayan kerenah anaknya itu.
'I hope in another universe we can take care our baby together'desis hati Zaffrael.
Kebahagiaannya ialah Zhafirah.
TAMAT
Mrs Ayden Zaffrael melabuhkan tirai bersurai.
Kisah ini mati disini.
Kisah Ayden Zaffrael dan Aisha Aireen,sempurna sampai sini.
Terima kasih buat para pencinta Mrs Ayden Zaffrael.
Signing off, Lynnesandra