Cześć i czołem!
Przyznam szczerze, że dość długo zastanawiałam czy stworzyć tę kolumnę, czy też nie, ale skoro to czytacie... to znaczy, że moja racjonalna cześć mózgu wygrała walkę. Jako ciekawostkę zdradzę wam, że moja lewa półkula (właśnie ta odpowiedzialna za racjonalne myślenie) działa znacznie gorzej z uwagi na padaczkę. Widać to po moich bohaterach, którzy również... nie grzeszą inteligencją.
Anyways...
Ten pseudo projekt w mojej głowie powstał już jakiś czas temu i co ciekawe, kiedyś podobna rzecz ukazała się już na Wattpadzie, mojego autorstwa, blisko dziesięć lat temu. Teraz zrobimy to jednak trochę lepiej i nie znajdziecie tutaj słów "na moim kącie" (tak, czternastoletniej Łucji chodziło o NA MOIM KONCIE).
Kilka słów wstępu o mnie.
Jak już wiecie z poprzednich akapitów (lub poprzednich „rozdziałów" tej gazetki) – mam na imię Łucja, szwankuje mi lewa półkula mózgu i lubię swoją chorobę określać jako "wstrząśnięte, niemieszane", ale to nie padaczka czy niedziałający organ definiuje moje życie, tylko... w sumie sama nie wiem co. Z zawodu jestem marketingowcem, ale średnia ze mnie polonistka. Lubię robić na drutach, pisać książki i czytać porno na papierze, z którego ksiądz nie rozgrzesza. Lubię też się dzielić swoją wiedzą, a że influencerka byłaby ze mnie marna (zbyt dużo skandali ujrzałoby światło dzienne) to postanowiłam w ten sposób przelać na "papier" te wszystkie myśli, które godzinami kłębią mi się po głowie.
Piszę ten rozdział w aplikacji/programie zwanej Obsidian i to jej pragnę poświęcić ten wpis.
Obsidian to osobista baza wiedzy i aplikacja do robienia notatek, która działa na plikach Markdown. Umożliwia użytkownikom tworzenie wewnętrznych linków do notatek, a następnie wizualizację połączeń w postaci wykresu (źródło: Wikipedia lub Piątnica).
Obsidian jest apką, która przerazi was zaraz po odtworzeniu (trochę jak Notion), jednak świetnie przydaje się do.... (werble proszę) planowania książek.
Część osób idzie na żywioł, pisze to, co wskazują im palce i ja tą "książkę poradnikową", też piszę w ten sposób. Klikam w klawiaturę, nie wiedząc nawet, jak zakończę to zdanie. Zanim postawię kropkę, myślę już nad kolejnym zdaniem i tak dalej i tak dalej. *Trochę to przerażające, że opisuje właśnie to, co robię*
W przypadku pisania czegoś, co nie jest robione na szybko na kolanie, nie jestem w stanie dobrze zacząć, bez odpowiedniego przygotowania.
Ciekawostka: do Chronicles of Helios przygotowywałam się blisko trzy tygodnie, co z pewnością potwierdzi Natalia. Nie tylko wciągnęłam x książek związanych z tematyką, ale też i stworzyłam blisko czterdziestostronicowy plik w Wordzie, trzy tablice w Milanote i Notion (o nich później), ale i zeskanowałam wszystkie swoje zapiski ad hoc, które walały się po i tak nieposprzątanym mieszkaniu.
Problem w tym, że im więcej planujemy, tym bardziej gubimy się w tym, co właściwie mamy do zrobienia. Z pewnością potwierdzi to absolutnie każda kreatywna osoba. Kreatywność jest fajna, ale potrafi być zgubna, zwłaszcza jeśli połączycie to z miłością do tego, co tworzycie. Z pomocą mi przyszedł więc Obsidian i mam nadzieję, że wam też.
Zacznijmy od najważniejszego:
https://obsidian.md/
Obsidian pobierzecie za darmo na wszystkie platformy – MacOs, Windows, Linux, ale także i iOS czy Android, zatem bierzcie i jedzcie z tego wszyscy. Naturalnie możecie zdecydować się na wersję premium, jednak nie ma takiej potrzeby (przynajmniej ja jej nie odczułam).
Ogarnięcie Obsidianu samodzielnie potrafi być naprawdę trudne, dlatego z pomocą przychodzą wam gotowe szablony. Ten, z którego ja, osobiście, korzystam (po przerobieniu), wygląda następująco:
(UWAGA SPOILERY COH)
Przy pomocy Obsidiana możecie zarówno rozplanować sobie całą książkę, stworzyć mapę, wyznaczyć kulminacyjne punkty waszej powieści, ale także rozpisać sobie absolutnie każdą, nawet najmniejszą sprawę, jaka tylko przyjdzie wam do głowy. Za pomocą linkowania, łączycie wszystko ze sobą, aby na koniec zobaczyć, czy wszystko ma swoje miejsce, czas i sens (tak, jak i to zdanie :p)
Link do szablonu:
https://www.youtube.com/watch?v=pNWQRjeZu0Y&t=14s&ab_channel=LegendFiction
Na koniec zostawiam was z pytankiem — planujecie, zanim zaczniecie pisać czy lecicie na żywioł? :)
CZYTASZ
GAZETKA #NOS 1 (SIERPIEŃ 2024)
RandomCzłonkinie grupy #NOS zapraszają do zapoznania się z Gazetką Wattpadową. Jest to pierwsze wydanie, w którym możecie nas poznać i zobaczyć o co chodzi z tym nowopowstałym projektem. #1 SIERPIEŃ 2024