now playing; Cinta Sejati by Bunga Cinta Lestari
"Cinta kita melukiskan sejarah, menggelarkan cerita penuh sukacita.
Sehingga siapa pun insan, tuhan pasti tahu.
Cinta kita sejati."________________________________
Seminggu.
Sudah seminggu dia terbaring di sana, langsung tak ada niat untuk membuka mata.
Hari berganti hari, semua orang masih setia menanti seorang Jevan Radika balik pada mereka. Harapan itu masih ada, walau makin hari makin memudar.
Harapan untuk Jevan kembali membuka matanya. Namun mereka tak sesekali berputus asa untuk kekal berdoa.
"Hawu.." Panggil seseorang yang baru masuk ke dalam wad. Senyum lebarnya tecetak di wajah, menyapa sahabatnya.
"Bella... Rehan? Korang datang berdua?" Soal Haura, melihat seorang lagi muncul dari belakang Bella. Mendengar soalan Haura, Bella hanya mengangguk kecil sebagai jawapan.
Sedangkan Raihan, sibuk membalas tatapan dengan Haura. Tatapan penuh erti. Kening lelaki itu dijongket berkali-kali, diikuti senyum bangganya.
Haura hanya membalas senyum itu dengan muka malasnya. Tahu saja Raihan tengah berbunga-bunga disebabkan Bella.
"Kau tidur sini ke malam tadi?" Soal Bella semula setelah mengambil tempat duduk di sofaㅡyang terletak di penjuru ruangan.
"Mm.. Ganti ibu sebab dia kerja." Balas Haura.
"Kau dah makan belum? Ni kami bawak makanan untuk kau." Suara Raihan pula, menunjukkan beberapa bungkusan plastik yang dipegangnya. Kemudian bungkusan itu diletakkan di atas meja berhadapan sofa itu.
"Sini, makan dulu." Panggilnya lagi, sambil menepuk-nepuk sofa itu tanda menyuruh Haura untuk duduk di sana.
Mata Haura berbinar mendengar perkataan 'makanan'. Mood perempuan itu terus berubah membaik. Tahu saja mereka ni, memang Haura belum sempat makan dari pagi.
Maklumlah dari pagi tadi belum ada yang datang untuk menggantikan tempatnyaㅡuntuk menjaga Jevanㅡsebentar. Mana sanggup dia meninggalkan lelaki itu seorang diri walau hanya untuk beli makanan.
Haura menghampiri mereka berdua, mata tertancap pada makanan-makanan yang berada di meja itu. Dia kemudian mengambil tempat duduk di sebelah Raihan.
"Doktor tak info apa-apa ka?" Tangan Bella sibuk mengeluarkan bekas makanan daripada plastik-plastiknya.
"Takda." Jawab Haura singkat. Helaan nafas beratnya dapat didengar oleh Raihan dan Bella. Mereka saling pandang, lalu kembali menatap Haura yang sedia menjamah makanan.
Ruangan itu mendadak sunyi seketika, hanya dipenuhi bunyi detak monitorㅡyang secara tak langsung menjadi tanda hidup mati seorang Jevan.
Bella mengalihkan pandangan ke setiap penjuru wad, enggan membuka suara untuk lanjut bertanya. Sampailah mata itu jatuh pada sebuah pasu yang diisi tujuh tangkai mawar putihㅡyang diletakkan di rak sebelah katil Jevan.
Haura perasan ke mana mata Bella terarah. Dia kembali membuka suara di sela kunyahannya.
"Aku bawak, setiap hari satu tangkai."
"Mawar putih. Maksud cinta sejati." Gumam Bella, mata masih tidak berganjak dari bunga-bunga itu. Senyum tipisnya mula terukir.
Mendengar itu, kegiatan Haura terhenti untuk beberapa saat. Entah mengapa, makanan yang dikunyah ketika itu terasa susah ditelan. Mendadak rasa pahit.
YOU ARE READING
L'avenir × njm
FanfictionFUTURE 2020 rewrite ; L'avenir a na jaemin alternative universe written by nanabloom 25/8/2023