الثاني والثلاثون

4.4K 83 6
                                    

#الفصل_32
#تحت_أمر_الحب
#الكاتبة_شيماء_صبحي
اتجه رشاد علي المستشفي وهو مصدوم من كلام اخوه ليه ومش قادر يستوعب ان داليدا مطلعتش حامل كل الوقت دا وكان المرض الوحش بياكل في جسمها!
صوت عمار كان بيتردد في دماغه وهو بيقول:الدكتور شاكك ان عندها سر"طان وقال ان التحاليل والاشعات هيا اللي هتظهر كل حاجه  ؟

رشاد قرب من الاستقبال وقال:فين غرفة داليدا؟
البنت بصتله باستغراب وقالت:داليدا مين يا فندم؟
رشاد طلع تيلفونه واتصل بعمار وقال:انتوا في غرفة كام!
عمار قال::.209 ...رشاد قفل معاه وبص للبنت وقال:هما في غرفة209
البنت بصت في الكومبيوتراللي قدمها وكتبت رقم الغرفه ولما ظهر بينات الاشخاص اللي فيها  قالت:حضرتك تقصد عمار الصاوي ومدام داليدا يوسف ؟
رشاد هز راسه والبنت هزت راسها  ليه ووقفت وقالت:اتفضل معايا يا فندم؟
رشاد مشي وراها وهيا اتحركت لداخل قسم الغرف الخاصه وشاورتله علي الغرفة اللي فيها عمار وبعدها مشيت؟
رشاد خبط علي الباب وبعدما عمار فتحله قال بتساؤل:  طمني داليدا عامله اي دلوقت؟
عمار قرب من سرير داليدا وهو باصص عليها وقال:مستنينها تفوق علشان الدكتور يبلغها ؟
رشاد ضم حاجبه وقال: بس انتوا هتعرفوها ازاي اكيد الخبر هيكون صعب عليها!
عمار بصله وقال:انا اتكلمت مع دكتور هاني وقالي الافضل اننا نعرفها الحقيقه من الاول علشان كل ما نستهون بالموضوع علشان صدمتها هيقلب ضدها !

رشاد بص علي داليدا بحزن وقال: بس ازاي مكنتش تعرف ان دا مش حمل مش هيا جراحه واكيد فاهمه اعراض المرض دا ؟
عمار بص علي داليدا ودقق في ملامحها ورجع بص لأخوه وقال:مش عارف يا رشاد بس هيا كانت بتخليني احط ايدي علي بطنها علي اساس يعني انها حامل فاكيد مكنتش تعرف انه المرض!
رشاد هز راسه وقال: بس الموضوع غريب اوي مش معقول يعني تبقي حامل وفجاه كده تطلع مش حامل انا مش قادر استوعب مبالك هيا !

عمار اتنهد بتعب واول ما بص عليها لقاها بتفتح عينيها بالراحه قرب منها بلهفه وقال:داليدا؟
داليدا كانت بترمش بتعب واول ما فتحت عينيها شافته واقف قدامها فقالت بحزن:انا فين ؟
عمار مسك ايديها وقال:متقلقيش انتي في المستشفي..
داليدا ضمت حاجبها باستغراب وبصت حواليها شافت انها فعلا في مستشفي ولما لفت الناحيه تانيه لقت رشاد واقف يبص عليها وعلي ملامح وشه الحزن..
حطت إيديها علي السرير وبدات تحرك جسمها علشان تقعد ولاكن عمار وقفها وقال:استريحي يا داليدا انتي محتاجه ترتاحي..
داليدا حركت راسها بالرفض وقالت:مش فاهمه ارتاح ليه انا كويسه وبعدين انا عايزة امشي من هنا انا مبحبش النوم علي السرير دا بالذات؟
عمار هز راسه بتفهم وقال: دي اوامر الدكتور استني بس لما يكشف عليكي الاول ويطمنا وبعدها نشوف لو ممكن تروحي او لا ..
داليدا مكنتش فاهمه ايه اللي بيحصل حواليها ولاكنها اول ما افتكرت اللي حصل معاها امبارح وهجوم الشخص دا عليها قالت بتساؤل :هو ايه اللي حصل امبارح ومين الشخص اللي حط المنديل علي وشي..
عمار بصلها وقال: مفيش حاجه حصلت دي واحده مجنونه كانت عايزاكي تعالجي اخوها؟
ضمت حاجبها بضيق وقالت:المفروض اني اصدق الكلام دا!
عمار اتفاجئ من ردها عليه فكان لسه هيرد عليها رشاد اتكلم وقال:عمار عنده حق يا داليدا دي فعلا بنت مجنونه لما مسكانها قالت انها عملت كده   علشان اخوها  كان مريض عندك ومن وقت ما انتي سيبتي المستشفي كان رافض حد غيرك يعالجوا وكانت جايه تخطفك يعني علشان تعالجي اخوها بس خلاص احنا اتصرفنا معاها واهم حاجه دلوقت انك بخير؟
داليدا بصتله باستغراب وهزت راسها وقبل ما تقوم كان الدكتور دخل عليهم الاوضه وقال:السلام عليكم
عمار لفله وقال: وعليكم السلام اتفضل يا دكتور؟
الدكتور بص لداليدا وابتسم وقال:حمدلله علي سلامتك يا دكتوره .
داليدا بصت للدكتور وقالت بتساؤل:هو انا كان مالي يا دكتور ؟
الدكتور قرب منها وقال بابتسامه : كنتي واخده مخدر قوي بس الحمدلله انتى دلوقتي بقيتي  بخير..
داليدا هزت راسها وقالت:طيب انا متشكره اوي يا دكتور بس انا عايزه امشي لاني مبحبش نومة السرير دا ؟
الدكتور بص لعمار ورشاد وبعدها قال:طيب يا دكتوره بس انا محتاج اتكلم معاكي الاول قبل ما تمشي.
عمار غمض عينيه وبعدها هز راسه للدكتور يكلمها والدكتور قرب منها وقال:بصي يا دكتوره داليدا انا عارف ان اللي هتسمعيه دا هيكون صدمه كبيره عليكي ولاكن انا بطلب منك تستقبليه ك دكتوره مش مريضه.
داليدا هزت راسها وقالت:اتفضل يا دكتور!
الدكتور اخذ نفس وقال:انا الاول عندي ليكي سؤال :لما حضرتك عرفتي انك حامل انتي اللي اكتشفتي بنفسك ولا في دكتور نساء ساعدك!
داليدا :اكتشفت بنفسي ولاكن علشان اتاكد روحت لدكتور !
الدكتور هز راسه وقال:طيب يا دكتوره انا لما كشفت عليكي في القصر لما كنتي متعرضه للمخدر اكتشفت انك مش حامل؟
داليدا ضمت حاجبها باستغراب وقال:مش حامل؟ يعني ايه مش حامل؟
الدكتور قعد علي الكرسي المقابل ليها وقال:في الحقيقه انا شاكك انك مريضه ب بسر"طان الر''حم وعلشان اتاكد من شكي دا محتاج منك تعملي شويه  تحاليل واشاعات علشان نطمن عليكي ولو فعلا موجود نقدر نعالجه من دلوقت لانه لسا في المرحلة الأولي..؟

تحت أمر الحب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن