#الفصل_20
#تحت_أمر_الحب
#الكاتبة_شيماء_صبحيرشاد بصلها وقال بلهفة:استني يا داليدا انا عاوز اتكلم معاكي ضروري..
داليدا هزت راسها وقالت: لو الكلام دا عن علاقتي انا وعمار انا متأسفة..
رشاد بص لدنيا ورجع بصلها وقال: خلينا بس نخرج في الجنينيه ونتكلم براحتنا ..
داليدا هزت راسها ونزلت ورشاد نزل وراها ودنيا فضلت واقفه مكانها مش عارفه تعمل ايه فقررت تنزل تقعد في الصالون تستناهم لحدما يخلصوا كلامهم...رشاد وقف وهو باصص لداليدا وبيقول:انا عرفت كل حاجة حصلت وعرفت انك ضربتيه بسك..ينه في دراعه..
داليدا بصتله بتوتر وقالت:هو مكنش بسك..ينه كان بمشرط بس انا مكنش قصدي اعمل كده هو اللي ضغطتني !!رشاد هز راسه و قال: دا مش موضوعنا يا داليدا بس انا عايز اعرفك برضوا ان عمار مقاليش حاجة عن اللي خصلتك بينكم ولاكن انا لما شوفت الجرح اللي في دراعه فهمت ان حصلت خناقه وانتي اذيتيه!!
داليدا اتنهدت بضيق واخدت نفس علشان تشرحلة ان كل اللي حصل كان غصب عنها ولاكن رشاد مدلهاش فرصة واتكلم علي طول وقال..:
:عمار لما قالي انه هيطلقك انا استغربت ولاكن لما شوفت الجرح اللي في دراعه فهمت علي طول ولاكن مكنتش اتوقع فعلا ان دا يحصل منك..
داليدا استغربت كلامه فهزت راسها وقالت:وايه الغريب بق في الموضوع دا شئ طبيعي يحصل مني بعد اللي سمعته منه ؟؟ .رشاد هز راسه بحزن وقال: انا متأكد ان عمار جرحك بالكلام بس برضوا عايز افهمك ان كل اللي حصل منه دا بسبب قصة طويلة .. بس ملخصها ان الله يسامحها كانت بتآذي عمار بنفس الطريقه اللي انتي عور"تي بيها عمار في دراعة ..!
داليدا بصتله وهيا بتهز راسها بمعني انها مش فاهمه قصده !!! رشاد هز راسه وقال: انا مش عارف اللي هقوله دا هيغير حاجة في علاقتكم ولا لأ بس انا هعمل كده علشان خاطر اخويا..
داليدا هزت راسها وهوا أخد نفس طويل وقال: انتي فيكي شبة من والدتي جدا يا داليدا ويمكن دا اللي خلي عمار يتجوزك..؟
داليدا افتكرت كلام عمار عنها لما قال انها شبه واحده وهيا وقتها مفهمتش يقصد مين ولاكن من كلام رشاد دلوقت قدرت تفهم كل حاجة ! هزت راسها وقالت: طيب مين اللي كانت بتآذيه .. ..
رشاد بصلها وهو بيتنهد وبيقول بحزن : أمي؟داليدا بصتله بصدمة وهو كمل كلامة وقال: ابويا وأمي كانوا دكاترة امي كان اسمها منال ولاكنها كانت دكتورة فاشلة عكس والدي اللي كان دكتور ناجح والكل بيشكر فيه .. كانوا الاتنين فاتحين عيادة مع بعض في نفس التخصص ولأن ابويا كان معروف كان الكل دايما بيسأل عنه وهيا مكنش حد بيروحلها ابدا ف زي متقولي كده كانت بتغير منه وبسبب فشلها دا كانت كل يوم بتتخانق مع ابويا وكان وقتها معاهم عمار اخويا بس وكانت كل ما تحصل بينهم مشكله كانت بتضرب عمار كانه هو السبب في كل اللي بيحصل وابويا لما كان يعرف انها بتطلع غضبها في طفل زي دا، كان بيتخانق معاها ويسبلها البيت بالاسبوع وميسألش عليها ولا علي عمار ،
أنت تقرأ
تحت أمر الحب
Pertualanganإن الحب ليس سهلًا دائما لكنه يستحق كل التضحيات.. رواية🌷بقلمي🌷شيماء صبحي