Setelah selesai segala urusan di pejabat, Harraz memandu pulang ke rumah dengan perasaan bercampur-baur. Dia seronok kerana projek besar di Amsterdam semakin menjadi kenyataan, namun pada masa yang sama, dia sedar tanggungjawab besar menantinya.
Setibanya di rumah, suasana rumah agak tenang, tetapi bunyi televisyen dari ruang tamu menandakan adik-adiknya sedang bersantai. Bau masakan yang menyelerakan dari dapur menyambutnya, menandakan Mummy sedang menyiapkan makan malam.
"Abang dah balik!" Harraz bersuara, memberi salam dari pintu masuk.
Mummy muncul dari dapur dengan senyuman. "Abang! Tepat pada masanya, Mummy baru je siap masak."
"Perfect timing as always, Mummy," balas Harraz sambil tersenyum.
Harraz melangkah ke ruang tamu dan melihat ayahnya, Daddy, sedang duduk di sofa membaca surat khabar. Dia menyapa dengan anggukan hormat. "Daddy."
Daddy memandang ke arah Harraz dan menurunkan surat khabar. "Abang, macam mana kerja hari ni? Busy lagi dengan projek besar tu?"
Harraz duduk di sebelah Daddy, melepaskan kelelahan dari hari yang panjang. "Busy macam biasa, Daddy. Tapi hari ni Abang nak bagitahu berita baik."
Mummy yang baru selesai menyusun hidangan di meja makan, turut mendekati mereka. "Berita baik? Apa dia?" tanyanya dengan penuh minat.
Harraz menarik nafas panjang, bersedia untuk berkongsi cerita. "Ingat tak Abang ada cerita pasal projek syarikat di luar negara? Projek tu dah confirm, dan minggu depan Abang akan fly ke Amsterdam."
Mummy teruja, matanya bersinar sambil memandang Daddy. "Amsterdam? Wah, dah lama Mummy tak dengar Abang pergi luar negara untuk kerja. Projek besar ni?"
Harraz mengangguk sambil menyandarkan badan di sofa. "Ya, projek besar. Abang akan pergi dengan Amanda, Laila, dan Zain. Kami akan di sana lebih kurang dua minggu. Flight dah booking, kami akan berangkat 11:45 malam dari KLIA dan tiba di Amsterdam 6:25 pagi."
"Baguslah. Dah lama Abang tak ke luar negara," Daddy menyambut dengan senyuman. "Segala persediaan dah siap?"
"Dah, Daddy. Flight KLM Airlines dah settle. Harga untuk empat orang dalam satu trip tu sekitar MYR 68,244. Itu pun one-way sahaja," jelas Harraz dengan tenang.
Mummy terkejut mendengar jumlah itu. "Wah, mahal juga. Tapi untuk projek besar macam ni, Daddy rasa itu biasa saja kan?" tanya Mummy kepada suaminya.
Daddy mengangguk setuju. "Ya, kalau untuk projek sebesar ni, syarikat yang akan tanggung. Harga tu memang standard untuk perjalanan ke Eropah."
"Siapa duduk sebelah siapa nanti dalam flight?" Mummy bertanya sambil tersenyum kecil, mengusik Harraz.
Harraz tersenyum. "Amanda dengan Laila duduk sebelah-menyebelah. Abang dan Zain pula duduk di belakang mereka, jadi senang sikit nak berkomunikasi."
Mummy tersenyum penuh makna. "Oh, Amanda duduk depan Abang. Baguslah tu. Senang nak tengok-tengok, kan?"
Harraz hanya tersenyum kecil tanpa memberi komen lanjut. Dia tahu Mummy suka mengusik soal Amanda, tapi dia sendiri belum pasti tentang perasaannya terhadap Amanda.
Tiba-tiba, Inara, adik bongsu Harraz, muncul dari tingkat atas dengan wajah penuh ingin tahu. "Abang balik awal hari ni eh? Ada cerita best ke?"
Harraz tertawa kecil melihat kelibat Inara yang selalu ceria. "Inara, Abang dah bagitau Mummy dan Daddy tadi. Minggu depan Abang akan fly ke Amsterdam untuk projek syarikat."
Mata Inara membulat. "Wow, Amsterdam! Bestnya. Abang pergi dengan siapa?"
"Abang pergi dengan Amanda, Laila, dan Zain," jawab Harraz, sambil tersenyum pada adiknya yang kini duduk di sebelah Daddy.
Inara tersenyum nakal sambil mengangkat kening. "Amanda? Hmm... Mesti seronok pergi dengan Amanda, kan?"
Harraz hanya tersenyum, tak mahu membalas usikan itu secara langsung. Tapi dia tahu Inara sentiasa suka menggoda soal hubungannya dengan Amanda. Mummy pun tersenyum di sebelah, seperti turut bersetuju dengan usikan itu.
"Apa pun, Abang, jangan lupa bawa balik souvenir untuk Inara tau. Something special from Amsterdam," Inara menambah sambil tersengih.
Harraz mengangguk sambil ketawa kecil. "Of course, Inara. Kalau ada masa, Abang akan beli something for you."
Daddy yang mendengar usikan adik-beradik itu tersenyum sambil menghirup kopi. "Apa pun, Abang, pastikan semua berjalan lancar di sana. Kerja kena utamakan, tapi kalau ada peluang, rehatlah sikit dan nikmati pemandangan Amsterdam."
Harraz mengangguk setuju. "Ya, Daddy. Kerja tetap utama, tapi kalau ada masa, Abang memang nak explore Amsterdam juga."
Mummy menyampuk. "Abang jangan lupa ambil gambar banyak-banyak. Mummy nak tengok nanti."
Harraz tersenyum. "InsyaAllah, Mummy. Nanti Abang pastikan banyak gambar untuk tunjuk kat semua."
Mereka terus berbual-bual dengan mesra, berbincang tentang perjalanannya ke Amsterdam dan hal-hal lain. Inara terus menyelit soalan-soalan ringan, terutamanya tentang Amanda, sambil mengusik abang sulungnya dengan senyuman nakal.
Namun, dalam hati Harraz, dia sedar walaupun Amsterdam menunggu dengan projek besar, ada sesuatu yang lebih rumit untuk difikirkan - hubungan dia dengan Amanda. Tapi buat masa ini, dia memilih untuk fokus kepada kerja dan keluarga yang sentiasa menyokongnya.
YOU ARE READING
My Hubby Love
RomanceKisah cinta Harraz Zayden dan Mikayla Amanda, berkembang daripada persahabatan sekolah yang tulus hingga menjadi ikatan yang mendalam. Sewaktu di sekolah, Harraz menolak perasaan cinta sahabatnya, Sofea, dengan alasan persahabatan mereka lebih berma...