⋆.ೃ࿔ 𝑪𝒉𝒂𝒑𝒕𝒆𝒓 14⋆.ೃ࿔

11 0 0
                                    

Hari Keberangkatan ke Amsterdam

___^___^___^

Malam itu, Amanda sudah siap sedia dengan bagasi dan dokumen perjalanan. Penerbangan mereka dijadualkan berlepas pada jam 11:45 malam, dan pada pukul 8:30 malam, keluarganya sudah berkumpul di ruang tamu, bersiap untuk bertolak ke lapangan terbang. Amanda ditemani oleh mama dan papa, sementara Harraz, Zain, dan Laila turut bersedia untuk ke lapangan terbang bersama keluarga masing-masing.

Setibanya di lapangan terbang, mereka menuju ke kaunter pendaftaran. Di sana, Amanda, Harraz, Laila, dan Zain akhirnya bertemu. Wajah mereka dipenuhi kegembiraan bercampur debaran. Masing-masing memegang pasport dan tiket, bersedia untuk perjalanan yang akan menjadi pengalaman baru bagi mereka semua. Selepas selesai urusan check-in, mereka sekeluarga berkumpul di kawasan menunggu.

Di ruang menunggu, mama Amanda memegang tangan anak perempuannya dengan erat, wajahnya jelas menunjukkan perasaan bimbang. "Amanda, jaga diri betul-betul. Jangan lupa call mama kalau ada kesempatan, ya?"

Amanda tersenyum sambil menenangkan hati mamanya. "Insya-Allah, mama. Amanda akan call nanti," ujarnya lembut.

Papa Amanda pula memegang bahu anaknya dan berkata dengan penuh kasih, "Kami sentiasa doakan yang terbaik untuk Amanda. Ingat semua nasihat papa."

Amanda mengangguk. "Baik, papa. Terima kasih untuk semua doa dan sokongan," balasnya sambil memandang kedua-dua orang tuanya dengan penuh rasa sayang.

Sementara itu, di sebelah mereka, keluarga Harraz turut memberikan kata-kata semangat. Mummy Harraz memandang anaknya dengan lembut dan berkata, "Harraz, pastikan kamu sentiasa jaga diri di sana. Ingat, mummy dan daddy sentiasa ada untuk kamu."

Harraz mengangguk dengan penuh yakin. "Insya-Allah, mummy. Harraz akan buat yang terbaik. Jangan risau," katanya sambil memeluk mummy dengan penuh rasa syukur.

Daddy Harraz pula berjabat tangan dengan papa Amanda sambil berbual seketika tentang perjalanan yang bakal ditempuh anak-anak mereka. "Alhamdulillah, senang hati kami bila tahu Harraz ada rakan-rakan yang baik seperti Amanda untuk sama-sama ke sana. Moga perjalanan mereka lancar."

Papa Amanda mengangguk sambil tersenyum. "Amin, insya-Allah. Mereka semua ini ada potensi besar, dan kami doakan yang terbaik untuk masa depan mereka."

Zain yang mendengar perbualan itu tersenyum dan mencelah, "Insya-Allah, uncle. Jangan risau, saya akan pastikan kita semua ikut jadual dan bersedia untuk kerja nanti."

Harraz mengangguk sambil menepuk bahu Zain dengan semangat. "Itu semangat yang kita nak. Kalau semua ikut rancangan, kita boleh fokus lebih pada projek nanti."

Persiapan Terakhir Sebelum Berlepas

Apabila jam menunjukkan hampir pukul 11:15 malam, mereka tahu sudah tiba masanya untuk ke balai pelepasan. Setelah bersalaman dan melambai kali terakhir kepada keluarga masing-masing, mereka berempat melangkah bersama-sama menuju ke pintu pelepasan. Dalam perjalanan, Amanda dan Laila sempat berpandangan, mata mereka berkilau dengan rasa teruja.

"Macam tak percaya kita betul-betul akan ke Amsterdam malam ini," kata Amanda sambil tersenyum kecil kepada Laila.

Laila tersenyum sambil mengangguk. "Ya, aku rasa macam mimpi. Tapi aku tahu, dengan kamu semua di sini, segalanya akan jadi lebih mudah."

Setelah masuk ke dalam pesawat, mereka mencari tempat duduk masing-masing. Harraz dan Zain duduk bersebelahan, manakala Amanda dan Laila duduk di barisan hadapan mereka. Setelah memasukkan beg ke dalam ruang penyimpanan, mereka mula mengatur diri dengan selesa.

Zain memandang Harraz sambil mengusik, "Kali pertama kita semua ke luar negara jauh macam ni, kan? Rasa macam trip sekolah pulak."

Harraz tersenyum kecil sambil menyandarkan diri. "Ya, tapi kali ni lebih daripada sekadar trip. Ingat, kita ada tanggungjawab besar. Jangan lupa itu."

Amanda yang duduk di hadapan mereka mendengar dan berpaling sambil ketawa kecil. "Harraz, relax lah. Ni baru nak mula, jangan stres sangat!"

Harraz membalas senyuman Amanda dengan tenang. "Aku cuma ingatkan kita semua. Ini perjalanan besar, dan banyak perkara yang perlu kita uruskan."

Laila menyelak beberapa muka surat buku panduan tentang Amsterdam yang dibawanya. "Kita dah rancang jadual untuk projek nanti, tapi harapnya kita ada masa sikit untuk jelajah bandar tu juga. Banyak tempat menarik yang aku baca di sini."

Amanda mengangguk sambil memandang buku di tangan Laila. "Kalau ada peluang, aku rasa semua nak lihat tempat orang, kan?"

Pesawat akhirnya mula bergerak di landasan. Semua penumpang mula memasang tali pinggang keselamatan, dan pada jam 11:45 malam, pesawat berlepas meninggalkan bumi Malaysia, membawa mereka ke destinasi yang akan mengubah perjalanan hidup mereka.

Dua Jam Kemudian

Selepas dua jam di udara, suasana dalam kabin mula sunyi. Ramai penumpang termasuk Laila dan Zain sudah mula terlelap. Amanda yang tidak dapat melelapkan mata hanya duduk memandang ke luar tingkap, menikmati pemandangan langit malam yang tenang dan penuh bintang.

Amanda tiba-tiba teringat tentang penginapan mereka di Amsterdam. Dia ingin bertanya lebih lanjut tentang jadual mereka di sana. Dia menoleh ke sebelah kanan, berharap dapat bertanya pada Laila, tetapi mendapati rakannya sudah tertidur, bersandar dengan tenang. Kemudian, Amanda memandang ke belakang pula, mencari Zain, tetapi Zain juga sudah tertidur dengan nyenyak.

Amanda teragak-agak sebelum menoleh ke arah Harraz yang masih kelihatan segar di tempat duduknya. "Harraz," panggilnya perlahan sambil cuba tidak mengganggu penumpang lain.

Harraz memandang Amanda dengan senyuman kecil. "Ya, ada apa, Amanda?"

"Aku sebenarnya nak tanya pasal penginapan kita. Kita duduk hotel atau apartment? Aku terlupa nak check sebelum ni," katanya sambil tersipu.

Harraz ketawa kecil, menghargai kejujuran Amanda. "Kita duduk di apartment. Lebih senang nak urus kerja, dan boleh simpan barang dapur juga. Lagi pula, dapatlah kita rasa lebih bebas bergerak berbanding kalau duduk hotel."

Amanda mengangguk sambil tersenyum lega. "Oh, baguslah macam tu. Senang sikit nak buat perancangan makan sendiri. Terima kasih bagi tahu, Harraz."

Harraz mengangguk sambil melihat kembali ke hadapan. "Sama-sama, Amanda. Jangan risau, semua ni dah dirancang. Apa-apa pun kita ada sebagai satu pasukan kat sana."

Amanda tersenyum, merasakan ketenangan dalam perjalanan ini, terutama dengan sokongan rakan-rakannya. Mereka berbual lagi seketika tentang projek yang bakal mereka jalankan, sebelum akhirnya Amanda sendiri mula terasa mengantuk. Sedikit demi sedikit, matanya terpejam, dan akhirnya dia turut terlelap, terbang bersama harapan dan cita-cita tinggi untuk perjalanan di Amsterdam.

My Hubby LoveWhere stories live. Discover now