Malam semakin larut, angin dingin menerobos melalui celah-celah tingkap bilik Amanda. Di bawah cahaya lampu bilik yang remang-remang, Amanda tidur dengan lena, tubuhnya terlentang di atas katil. Namun, ketenangan itu tidak bertahan lama. Tiba-tiba, bunyi ketukan pintu yang kuat memecah keheningan malam.
Ketuk! Ketuk! Ketuk!
Amanda terjaga dari tidur, matanya masih sedikit keliru. Dia mengerutkan dahi, cuba menghilangkan rasa mengantuk yang masih menyelubungi dirinya. Dia bangun perlahan, menggosok matanya yang masih berat. Pintu biliknya diketuk lagi, kali ini dengan lebih kuat.
“Mana ada orang yang ketuk pintu tengah malam begini?” bisik Amanda dalam hati, sedikit terkejut.
Dengan perlahan, Amanda membuka pintu bilik. Berdiri di luar adalah Atira, dengan wajah serius yang tampak agak tegang.
“Atira?” Amanda menyoal, agak pelik.
“Mikayla sayang, awak bawa masuk jantan mana tadi waktu kami keluar?” suara Atira agak tajam, menuntut penjelasan.
Amanda terkejut. Hatinya berdegup kencang. Dia masih mengantuk dan sedikit bingung dengan soalan yang tiba-tiba itu. “Apa? Jantan mana pulak?”
Atira menatapnya dengan tajam. “Jangan nak buat-buat tak tahu. Harraz datang tadi kan?”
Amanda mengeluh dalam hati, cuba menenangkan dirinya. “Oh, ha, tadi Harraz datang melawat… asalnya nak jumpa Mama Papa, tapi diorang takde. Itu je.”
Amanda cuba untuk bersikap tenang. “Lagipun, Adrian dengan Adriel ada, bukannya aku dengan Harraz je berdua-duaan.”
Atira mengerutkan dahi, tapi nada suaranya tetap kasar. “Oh, dah pandai cakap aku kau sekarang, ya?”
Amanda menggelengkan kepala, menahan rasa marah yang mula timbul. “Dahlah, Atira, aku ngantuk. Nak tidur.”
Dia cuba menutup pintu bilik, tetapi tangan Atira tiba-tiba menahan pintu itu, menolaknya dengan kasar. Amanda terkejut, dan sebelum dia sempat berbuat apa-apa, Atira dengan pantas menarik rambutnya, memaksanya terjatuh ke lantai.
“Aduh! Sakitlah, Atira!” Amanda menjerit, rasa sakit menjalar di kepalanya.
Pintu bilik yang tertutup rapat kini terbuka, dan dari ruang tamu, Adrian yang kebetulan berjalan menuju ke biliknya terkejut melihat kejadian itu.
“Ya Allah! Kak Atira, buat apa ni dekat kakak?!”
Adrian berlari cepat ke arah Amanda yang masih terbaring di lantai, dan melihat Atira yang kelihatan gelisah, segera menarik tangan Amanda untuk membantunya berdiri.
Atira tergamam, tiba-tiba berubah wajah, gelabah dan kelihatan tidak tahu apa yang harus dilakukan. Tanpa berkata apa-apa lagi, dia cepat-cepat melangkah keluar dari bilik itu, meninggalkan Amanda dan Adrian yang tercengang.
Adrian memandang Amanda dengan penuh rasa risau. “Akak okay tak? Jangan diam je, cakap dengan Adrian!”
Amanda menggigit bibir, menahan sakit di kepalanya, dan menarik nafas panjang. “Akak okay, adik. Terima kasih…”
Namun, jauh di dalam hatinya, dia tahu perasaan ini bukan hanya tentang sakit di kepala, tetapi tentang kesakitan yang lebih mendalam iaitu perasaan dikhianati oleh seseorang yang sepatutnya menjadi ahli keluarga.
Adrian dengan cemas memimpin Amanda untuk kembali baring atas katil. Dia membantu menutup selimut di tubuh Amanda, memastikan dia selesa. “Akak jangan risau, Adrian ada sini,” katanya lembut, cuba menenangkan hati Amanda.
Amanda memandang Adrian dengan penuh kehairanan. “Macam mana Adrian boleh datang? Kenapa Adrian tiba-tiba ada kat sini?”
Adrian terdiam seketika, cuba mencari kata-kata yang sesuai. “Adrian haus... jadi Adrian keluar nak minum air. Tiba-tiba Adrian dengar akak jerit, jadi cepat-cepat lah datang.”
YOU ARE READING
My Hubby Love
Lãng mạnKisah cinta Harraz Zayden dan Mikayla Amanda, berkembang daripada persahabatan sekolah yang tulus hingga menjadi ikatan yang mendalam. Sewaktu di sekolah, Harraz menolak perasaan cinta sahabatnya, Sofea, dengan alasan persahabatan mereka lebih berma...