BAB 1

8 4 0
                                    

DIA masih lagi dibuai mimpinya itu. Senyuman lebar mula terukir di wajahnya yang cantik itu. Mimpi indah mungkin.

Sedang dia nyenyak tidur sambil bermimpi indah itu, dia mula terbangun setelah terdengar bunyi suara yang kuat.

"MAISARAH QALESYA!TAK BANGUN LAGI?!"

Dengan pantasnya dia terbangun setelah mendengar suara ibu tirinya itu.

"I-ibu. Maaf.. Sya.. Sya penat sangat. J-"

"Arghh, alasan! cepat bangun! kau pergi masak sekarang! kesian adik kau tengah lapar tu"

"T-tapi bu.. Sya penat.." Rungutnya sekali lagi.

"ohh.. Kau melawan eh? sini kau!"

Puan Mariam mula menarik rambut Qalesya itu dengar agak kuat. Dia yang mereasa sakit itu hanya mampu menangis meringis kesakitan.

"Ibu sakit bu.. Ibu.. hiks, hiks" Air matanya mula mengalir.

"Kau memang anak tak guna kan?! kerja nak melawan aje. Kalau kau rasa kau bagus sangat, kau berambus dari rumah ni! aku tak hamak nak jaga anak macam kau ni!"

Puan Mariam lalu melepaskan tangannya itu lalu berjalan keluar dari bilik Qalesya.Air matanya mula makin deras. Sakit. Sakit sangat.

"Ayah.. Tolong Sya.. Sya.. Sya penat.. Ibu dera Sya. Ibu pukul Sya.. hiks.. hiks"

Dia lalu berbingkas bangun lalu melangkah masuk ke dalam bilik air untuk bersiap. Air matanya mula dikesat. Dia mula memandang ke arah cermin dan cuba mengukirkan senyuman.

___________________________________________

"Ibu! Apa yang anak pungut tu tengah buat? I dah lapar ni...hergh.." Rungut Intan.

"Haih.. Dari tadi lagi ibu suruh dia bangun. Tak akan sambung tidur pula."

Puan Mariam lalu bangun dari kerusinya kemudian mengorak langkah menaiki satu-persatu anak tangga menuju ke atas.

"QALESYA! QALESYA! APA LAGI YANG KAU TENGAH BUAT TU?"

Puan Mariam mula memulas tombol pintu bilik Qalesya lalu membukanya dan menolak dengan kuat.

Qalesya yang sedang memakai bedak itu mula tersentak. Bahunya sedikit terhinjut.

Puan Mariam yang melihat Qalesya sedang berias itu mula melempar segala barangan milik Qalesya. Bahkan, pasu kesayangannya.

"Ooo.. Dari tadi lagi aku panggil kau, tak ada sahutan langsung! Ini yang kau buat rupanya! Mari sini kau!" Tengkin puan Mariam lalu mengambil batang penyapu yang elok tersandar di belakang pintu bilik Qalesya itu.

Lantas dia memukul Qalesya dengan kuat. Sekali lagi, dia meringis kesakitan lalu menangis teresak-esak.

Intan yang baru sahaja naik ke atas itu mula memandang ke dalam bilik Qalesya. Dia mula menayangkan senyuman bangga.

'Padan muka kau perempuan!' Ucapnya di dalam hati.

Pantas dia berlari mendapatkan puan Mariam yang sedang memukul Qalesya tanpa henti itu. Dia lalu memeluk tangan puan Mariam lalu memberitahu wanita tua itu agar berhenti.

"Ibu! Ibu dah lah ibu.. Kesian dia. Kalau dia mati, siapa nak masak untuk kita? Dah lah.. Jom kita keluar. Ibu pergi bersiap ya" Pujuknya lalu tersenyum.

Puan Mariam yang mendengar itu mula berhenti memukul Qalesya lalu memberi amaran kepada Qalesya.

"Mujur Intan ada. Kalau tidak, dah mati agaknya kau ni." Puan Mariam lalu mencampak batang penyapu tersebut di atas lantai lalu meninggalkan Intan dan Qalesya untuk bersiap.

"A-akak.. Akak okay? Intan... Intan minta maaf kebab biarkan aje ibu buat macam ni. Intan terpaksa... Intan taknak akak kena pukul dengan ibu sebarnya.. Intan-" Bohongnya.

"Tak apa.. Intan pergi bersiap ya, akak okay. Intan jangan risau. Sudah-sudah. Pergi bersiap, nanti.. Apa pula yang ibu cakap nanti" Qalesya cuba mengukirkan senyuman.

Walaupun badannya sudah terlalu sakit dan lemah. Tetapi, dia cuba sedaya-upaya untuk menahannya.

Hanya anggukan yang dibalas oleh Intan. Dia lalu menolong Qalesya untuk bangun dan mendudukkannya di atas katil. Hanya senyuman yang mampu diberi oleh Qalesya buat masa sekarang. Mahu bercakap, sudah tidak ada tenaga. Sakit.

Intan lalu memusingkan badannya menghadap ke arah pintu bilik Qalesya dan sedikit menayangkan senyuman sinus.

'Haih.. Bodohnya lah kau ni perempuan' Ucapnya di dalam hati sekali lagi.

Intan lalu melangkah keluar dari bilik Qalesya dan menutup pintu.

-BERSAMBUNG-

how?menarik?cukup 10 reader, I akan unlock chapter seterusnya.

IMAGINASI | (Og)Where stories live. Discover now