🦢2

7 3 1
                                    

Tok! Tok! Tok!

Pintu bilik yang diketuk dibuka dari dalam.

"Adik,malam ni kita pergi masjid jom.ada jamuan.boleh kita solat jemaah terus di masjid.siap² cepat tau" terangnya

"Ok,abang" Adiknya mengangguk paham.Adeel perasan mata adiknya sedikit sembab mungkin akibat menangis.dah biasa.

"Jangan lewat pula" ujar Adeel sebelum adiknya,Adelia menutup pintu.

"Ya" Adelia menutup pintu setelah abangnya berlalu pergi.

Adeel berhenti di pertengahan tangga.dia menghela nafas kasar.

Dia pon tak tahu lah nasib dia.Mereka terpaksa bertumpang dirumah mak cik mereka.Mak cik mereka pula selalu menyiksa mereka setiap kali dapat kesempatan.

Pernah sahaja mak ciknya itu mahu menjual adiknya, Tapi,nasib lah Adeel selalu mempertahankan adiknya.Setiap hari mereka mesti menitiskan air mata.Dia mahu sahaja melaporkan semuanya ke polis.Tapi dia kesian terhadap mak ciknya yang menjaga anaknya yang masih kecil.

Takkan lah dia mahu mak ciknya dipenjarakan? Tentulah tidak.Adeel seorang yang sangat penyayang.Dirinya tidak pernah tinggikan suara dimana mana wanita pon.Dia terlalu baik untuk dimiliki.

Adeel melangkah kembali menuruni anak tangga.Kepalanya serabut memikir.Sempat lagi dia memperbetulkan rambutnya yang serabut.

"Astaghfirullahalazim" ucap Adeel.dia menghelakan lagi nafas

Dia bergegas berjalan ke biliknya untuk bersiap siaga.tinggal 30 minit lagi je nak masuk maghrib.japgi diorang nak pergi masjid.

Adeel mencapai telefon bimbitnya dan dicari kenalan nama untuk ditelefon.siapa lagi kalau bukan sahabat dunia akhiratnya?

"Assalamualaikum Uwais" sergah Adeel selepas sahabatnya mengangkat panggilan

"Waalaikumsalam,Adeel kenapa ni?" Balas Uwais, sahabatnya

"Malam ni kau pergi kan masjid?"

"In Sya Allah,kenapa?" Kata Uwais tenang

"Ouh kalau macam tu tak pa lah.Assalamualaikum.jumpa kau malam ni" Adeel menekan butang untuk menutup panggilan dahulu.

"Waalaikumsalam tapi k- eh dah tutup rupanya" dia mengerling melihat screen telefonnya.



























"Kakak,dah siap belum? Abi marah nanti cepat lah!" Jerit Arwa dari tingkat bawah.Dia sudah pon siap.Niqab putih yang terletak kemas,tudung labuh menutup bahu dan dada,baju jubah

"Sabar!!! Tudung tak labuh lagi ni!!!" Balas Aira.dirinya masih setia berdiri di hadapan cermin.

"Ok ok! Arwa masuk kereta dulu lah!"
Dia bangun dari duduk di sofa dan melangkah keluar rumah.

"Pergilah dulu" Kata Aira sedikit lantang.ya le,japgi tak dengar pulak si adik kesayangannya tu.

Arwa melangkah masuk ke dalam kereta Proton x90 kesayangan Abinya

"Mana kakak,Arwa?" Soal Umi,Puan Fateema

"Tak siap lagi tu" sempat lagi dia memperbetulkan jubahnya yang hampir kedut akibat terduduk.

"Abi nak cakap something ni" sergah Tuan Umar

"Cakap apa?" Soal Arwa.macam serious je.

Puan Fateema memandang suaminya dan anak bongsunya bersilih-ganti.Arwa sudah mengerutkan dahinya memandang uminya.

"Abi nak Arwa kahwin" melopong mulut Arwa dengan apa yang dikatakan Tuan Umar.

"Ou- eh WAIT 🫸 What?!!!!" Tangannya naik menutup mulut.terkedu.

"Arwa masih muda lah,Umi Abi" terangnya tergesa gesa.Perkara kahwin ni bukan boleh bawak main.

Macamana kalau dia tiba² kahwin dengan syaitan bertopengkan manusia?? Astaghfirullahalazim.tapikan mungkin umur Arwa dah sesuai untuk mendirikan rumah tangga.

umur dia 23 sesuai tak? Cer komen.

"You can't say no,Arwa" balas Tuan Umar.berubah cemberut wajah Arwa disebalik niqab.

"But who,Abi Umi?" Soal Arwa lagi.dia mahu kepastian jika ini hanya jenaka atau betul².

"Takpe,Arwa jangan risau umi Abi akan bagi Arwa masa untuk cari calon.kalau Arwa tak jumpa dalam masa 1 bulan,enough.Abi dan umi akan cari" tegas Puan Fateema.

"Assalamualaiku-kenapa macam senyap je ni?" Sergah Aira.pintu kereta dibuka kasar.

"Abi suruh siap awal kan?" Terkedu Aira apabila Tuan Umar bersuara.dah lah Kito baru masuk keto.

"Memang pon tap-" dipotong pantas ayatnya

"Abi suruh siap dari petang tadi kot? Apa yang lama sangat hah?"

"Abang,biarlah.jom nanti lambat pula" Puan Fateema memegang tangan Tuan Umar cuba untuk menenangkan suaminya itu.Aira menunduk selepas ditegur dengan tegas.salah dia juga siap lambat

Yang Arwa masih loading sebab Tuan Umar dan Puan Fateema masih tidak menjawab soalannya.
















Macamana seronok tak? Tolong lah vote.senang je nak vote.tu tekan bintang bawah tu nanti dia bersinar cantik tauu.byeee

Nexttt🎀

"Ana Uhibbuka,Arwa"Where stories live. Discover now